Zelfscannen is een trend die misschien al wel tien jaar bezig is, zegt retailexpert Mark Veldkamp van Q&A. "Uit onderzoek blijkt dat ongeveer een derde van de consumenten ervoor openstaat om af te rekenen bij een onbemande kassa. Twee derde geeft nog de voorkeur aan een bemande kassa."

Voor de retailer speelt enerzijds de wens van de klant een grote rol bij het wel of niet invoeren van zelfscannen, zegt hij. "De klant vindt het gemakkelijk en denkt dat het sneller is. Daar kun je over discussiëren, maar feit is dat de perceptie is dat een rij bij de kassa langer duurt dan het zelf doen. Zelf boodschappen scannen vergt ook minder handelingen van de klant."

Anderzijds zijn er de voordelen voor de retailer zelf. "In eerste instantie gaat het om kostenefficiëntie, al zullen ze dat zelf misschien niet zo zeggen."

Een andere reden voor winkelformules om zelfscannen in te voeren: data. Dat geldt als klanten bijvoorbeeld hun smartphone gebruiken om hun boodschappen te scannen. Of hun klantenkaart scannen voor of na het boodschappen doen. Het hoeft niet per se om persoonlijke gegevens te gaan, zegt Veldkamp. "Het kan ook om de looproute gaan."

"Dat ligt gevoelig met alle nieuwe regelgeving rondom privacy, maar is wel een reden om mensen te willen volgen in de winkel. Het beschermen van zulke datastromen is iets waar retailers steeds meer in investeren. Er hangt een risico aan het verzamelen van data, je wilt er niet mee blunderen, maar uiteindelijk is de uitkomst dat je een betere klantreis kunt aanbieden, met voordelen voor de retailer én de klant." 

Het allerbelangrijkste bij het invoeren van een zelfscanoptie, aldus Veldkamp: het moet persoonlijk relevant zijn voor de consument én efficiënt. "Het moet toegevoegde waarde bieden. Dan zou in principe elk merk, elke branche het kunnen toepassen." 

Een supermarkt als Jumbo speelt op de wens voor bemande kassa's in door het afrekenen van zelfgescande boodschappen nog door een caissière te laten doen. "Zo blijft de persoonlijk service behouden", zegt een woordvoerster.  Marktleider Albert Heijn telt nu zo'n 500 winkels met een of meerdere vormen van zelfscan. "We hebben gemerkt dat klanten het een prettige manier vinden om hun boodschappen af te rekenen. Het creëert bovendien ruimte in de winkel, want er zijn minder vierkante meters nodig, waardoor we meer assortiment kunnen bieden", aldus een woordvoerder.

Alles bij de bron; RTL


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha