Wie een Ford ­Focus koopt en de bijbehorende app downloadt, gaat ermee ­akkoord dat de autofabrikant de locatie van de auto en de ­bestemmingen bijhoudt. Ook rijeigenschappen als snelheid, gebruik van het gaspedaal, ­remmen en sturen kan de app op die manier registreren. Ford kan die informatie delen met ‘geautoriseerde dealers en verwante bedrijven’.

De consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft dat ontdekt toen ze samen met vijf zuster­organisaties twee auto’s liet hacken door een Brits bedrijf dat ethische hacks uitvoert. Ze stelden vast dat de digitale functies van de twee auto’s niet goed ­beveiligd zijn en dat de consumenten mogelijk heel wat privacygevoelige informatie prijs­geven. Ook al is die datacollectie niet meteen onwettig, Test-Aankoop benadrukt dat het belangrijk is te beseffen dat de omvang ervan heel erg groot kan zijn en dat de gegevens van de klant en zijn rijgedrag waardevol zijn voor autofabrikanten...

...Auto’s kunnen steeds beter ­gegevens doorseinen naar de buitenwereld, onder meer als gevolg van de verplichte eCall-functie. Die waarschuwt automatisch de nooddienst bij een ernstig ongeval. Veel auto’s beschikken ook over een simkaart, of over mogelijkheden om wifi-verbindingen te leggen. Zo kan de auto met de cloud van de ­fabrikant communiceren.

Alles bij de bron; deStandaard


 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha