Beste Yatta,

Ik heb met interesse de ingezonden brief in De Volkskrant, die je op PrivacyNieuws hebt geciteerd (https://privacynieuws.nl/nieuwsoverzicht/lichamelijke-integriteit/16946-volkskrant-lezersbrief-van-de-dag-de-fouillering-op-schiphol-wordt-steeds-intiemer.html) gelezen. Ik heb alle begrip voor de verontwaardiging van mevrouw. Tegelijk zit er een ondertoon van verbazing in, en dat is onterecht. Laten we wel zijn, de toon dat passagiers op Schiphol niet als klanten worden beschouwd is al bij de massale invoering zes jaar geleden gezet.

Het begint al bij het type. Mensen die zich ingelezen hebben en zodoende een timmermansoog hebben weten het, dit merk en type is over de hele linie een tweederangs naaktscanner, terwijl er veel betere voorhanden zijn. Schiphol mag graag roeptoeteren dat er fantastische software op zit die lekken van naaktbeelden on-mogelijk maakt. Niet alleen zijn er bepaalde soorten gevoelige informatie in de beveiligingswereld (bijvoorbeeld de sleutels waarmee de jaarcijfers beveiligd worden), waar de standaards voorschrijven dat een beveiliging in software per definitie onveilig is, maar ook is dit exacte type door de toelatingseisen van TSA gekomen dat deze beveiliging uitgeschakeld moet kunnen worden.

En dat terwijl al bij de invoering in 2010 er typen in omloop waren die exact hetzelfde werk doen, maar (omdat ze op warmtebeelden zijn gebaseerd) per definitie geen naaktbeelden als zodanig kunnen maken! Omdat deze de door lichaamswarmte uitgezonden straling moeten kunnen opvangen zijn bijkomende voordelen dat ze ook nog eens geen straling van welke soort dan ook uitzenden (waarmee je dus van die vervelende discussie ook af bent), energie besparen en minder CO2 uitstoten. Tot slot wordt het momenteel in gebruik zijnde type in de VS jaarlijks door Red teams getest en haalt steeds opnieuw detectiescores van een schandalige minder dan 10%. Ik maak me er sterk voor dat het er met de betere types niet slechter op wordt.

Wat denk je dat de reactie van Schiphol was? Duidelijk onderzoek? Een goede manier om in contact te komen? Een goed en beleefd stelsel van alternatieven? Een goede klachtenprocedure? Neu... "Een scan weigeren is op zichzelf al verdacht." "Wie een scan weigert maakt het zichzelf lastig." "Wie een scan weigert krijgt een lichamelijke 100%s controle" (waar Schiphol overigens ook een woordendiscussie uitlokte of je de dingen bodyscans of security scans moest noemen mocht dit misverstand blijkbaar bestaan - misschien in de hoop mensen af te schrikken?). Dit zijn geen kreten van reaguurders op fora, dit zijn citaten van de perswoordvoerders van Schiphol, gemaakt in officiële persberichten van Schiphol. Wie liever een fouillering wil kan een grote waffel krijgen. Als die al de toegezegde fouillering krijgt, want als je je dan toch niet aan die toezegging houdt, kan je dat net zo goed bij Bruce Schneier (de enige informatiebeveiligingsspecialist in de top 50 van meest invloedrijke mensen ter wereld) doen, dan weet tenminste de halve wereld het... De toon is duidelijk. Geldige kritiek? Nooit van gehoord.

En dit is nog niets. Mevrouw vroeg naar de volgende stap. Dat zou kunnen zijn wat in de VS door de TSA een enhanced pat-down genoemd wordt. Gewoon recht in het kruis. Schiphol kent nu eenmaal geen klanten die je te vriend moet houden, en een "tot hier en niet verder" hebben ze wel een keer toegezegd (de scanners zouden alleen voor vluchten naar de VS worden gebruikt), maar als eenmaal een keer een toezegging niet gestand is gedaan, is de grens dus vloeibaar.

Maar goed, beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Mevrouw zal in die tijd ongetwijfeld niets te verbergen hebben gehad. Dat begrijp ik wel, we kunnen niet allemaal een timmermansoog hebben. Wat nu?

Schiphol is te ver heen om zich door kritiek te laten overtuigen tot een klantvriendelijker houding. Het enige dat je kan doen als je dit soort dingen niet wil is alternatieven zoeken. Binnen Europa kan je er voor kiezen helemaal niet te vliegen. Buiten Europa zijn er andere luchthavens.

Vriendelijke groeten, GS

P.s. Voel je vrij dit op te nemen in PrivacyNieuws.



Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha