Biometrie

Microsoft gaat zijn bewegingsgevoelige controller Kinect niet gebruiken om gericht advertenties te tonen via de Xbox 360. Het apparaat is in staat om te bepalen wie er voor de camera staat, maar vanwege privacy wordt dit nog niet gebruikt.

Met Kinect heeft Microsoft de mogelijkheid om te bepalen welke persoon er voor de camera staat. Met deze informatie is het mogelijk om gericht advertenties de woonkamer in te sturen. Door de herkenning van spraak en gezicht kan Microsoft waardevolle data verzamelen over de speler en deze toepassen in het besluit welke content wordt aangeboden...

...In de nieuwe algemene voorwaarden, die Microsoft recent publiceerde, is een passage opgenomen die juist vraagtekens opriep bij privacywaakhonden. Er wordt gesteld dat de speler tijdens het gebruik van Kinect niet hoeft te rekenen op enige privacy, iets dat de deur openhoudt voor gerichte advertenties.

Lees alles bij de bron; tweakers

 

Viewdle, een Oekraïens bedrijf dat gespecialiseerd is in gezichtsherkenning, werkt aan software voor smartphones waarmee onmiddellijk na het nemen van een foto personen getagd kunnen worden.
Onder meer de elektronicaketen Best Buy, smartphonefabrikant BlackBerry en chipontwikkelaar Qualcomm hebben hun financiële steun aan het project al betuigd.

Lees alles bij de bron; zdnet.nl

Apple heeft patenten verkregen op het gebruik van biometrische technologie in touchscreens. De technieken worden niet zozeer gebruikt voor beveiliging, maar eerder voor personalisatie. Het patent heeft betrekking op een biometrische sensor voor draagbare apparaten. In de toekomst moet iedereen die in huis een iOS-apparaat oppakt automatisch zijn eigen profiel voorgeschoteld krijgen, meldt techsite Wired.

Het is de bedoeling dat de sensors een handafdruk bij aanraking vergelijkt met een opgeslagen afbeelding van die hand, waarna een persoonlijk profiel geladen kan worden. De sensors kunnen op elk van de oppervlakken van de apparaten worden geplaatst.

Lees alles bij de bron; webwereld.nl

In Tokio worden in winkelgalerijen de eerste digitale reclameborden getest die voorbijgangers herkennen en vervolgens producten aanprijzen die het profiel van de voorbijganger zouden moeten aanspreken. Een aanval op de privacy van de consument?

...Het door electronicagigant NEC ontwikkelde billboard gebruikt gezichtsherkenningssoftware en kan het geslacht van de voorbij komende winkelbezoeker met 90 procent correctheid bepalen, net als de etnische groep en de leeftijdscategorie waartoe de potentiële klant behoort.

..."Ons systeem slaat geen beelden van personen op, enkel de op die beelden gebaseerde analyseresultaten (leeftijd en geslacht van de voorbijganger, nvdr.). Wij menen dat de privacy daardoor niet wordt aangetast", reageert NEC.

Lees alles bij de bron; demorgen.be 

Een eerder gepost PN-artikel 

De Duitse Chaos Computer Club is er nu al in geslaagd in te breken in de chip en zowel de pincode als persoonlijke gegevens van de kaart te stelen, zo bleek in een uitzending van de Duitse ARD. NXP zegt dat het euvel niet bij hun chip ligt, maar bij het gebruik in combinatie met een pc.

Het Neuer Personalausweis wordt de opvolger van de huidige op papier gebaseerde identiteitskaart en wordt vanaf november 2010 verstrekt. NXP levert voor deze kaarten de SmartMX-chip waarop biometrische data van de houder komen te staan.

Lees alles bij de bron; www.technischweekblad.nl 

Meer achtergrondinfo bij de ARD en hier 'Googliaans' vertaald

Deze week begint in India voor het eerst een registratieproces, waarbij alle 1,2 miljard inwoners een uniek identiteitsnummer moeten krijgen. De zuidelijke deelstaat Andhra Pradesh heeft de primeur.

Gewapend met irisscanner, vingerafdrukmachine, camera, laptop en printer gaat een team van de nieuw opgezette Unieke Identificatie Autoriteit van India (Uidai) alle deuren langs. Via een internetverbinding met de Uidai in New Delhi kan het identiteitsnummer voor Indiërs door heel het land ter plaatse worden uitgeprint.

Het proces gaat gepaard met de volkstelling 2011, die in april begon.

Lees alles bij de bron; www.automatiseringsgids.nl 

E-Vitro en Theatergroep Powerboat werken samen in een voorstelling over de privacy van geheimen, gedachten en dromen. Tijdens vier voorstellingen snijdt Theatergroep Powerboat het actuele thema van mentale privacy aan. In de voorstelling, met de titel Glas, wordt met technologie van E-vitro de gemoedstoestand van het publiek gevolgd en gevisualiseerd.

Actrice Fokka Deelen demonstreert de nieuwe technologie van E-Vitro. Ze droomt van een virtuele wereld, waarin de geest de belangrijkste plaats inneemt. Tijdens het scannen van haar hersenen komen plotseling verborgen en verboden verlangens naar buiten. Deze onbekende beelden overvallen haar. Ze raakt verzeild in een keihard gevecht om het behoud van haar gedachten, haar eigenheid en haar privacy. Nu haar verlangens openbaar zijn, is de geest uit de fles.

Lees alles bij de bron; www.echo.nl 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha