Biometrie

Organisaties die ervoor kiezen om vingerscanners, irisscanners en andere vormen van biometrische identificatietechnieken toe te passen, moeten rekening houden met de voor- en de nadelen van elk principe en met het feit dat sommige toepassingen minder geschikt zijn. 

Niet alle technieken zijn even praktisch of wenselijk: voor de doorgang door een deur is het onpraktisch om bloed te moeten laten analyseren of een handgeschreven tekst te overleggen ter identificatie. Het is dus relevant om de juiste vorm te kiezen en wel aan de hand van factoren als de gewenste beveiligingsgraad, het soort gebruikers, de gevoelens van de gebruiker, de plaats waar de modaliteit gelezen moet worden en de snelheid van de transactie.

Daarbij komt nog dat sommige technieken nog niet geavanceerd genoeg zijn: iemands lichaamshouding verandert bijvoorbeeld al wanneer de persoon in kwestie een koffertje draagt. 

Desondanks is biometrie sterk in opmars en de voortschrijdende technologie biometrische identificatie niet alleen steeds nauwkeuriger geschiedt, maar ook steeds goedkoper wordt.

Alles bij de bron; managersonline 

Rotterdam is een proef begonnen met het scannen van de gezichten van mensen die met de tram reizen. De proef vindt plaats op één tramlijn en is bedoeld voor het weren van reizigers met een ov-verbod.

Stapt iemand met een ov-verbod de tram binnen, dan krijgt de conducteur een seintje. Wie de overtreder is geven de camera's niet door, aangezien aan de cameragegevens geen namen van overtreders zijn gekoppeld. De conducteur zal dit nog steeds zelf moeten controleren. De proef in Rotterdam is uniek voor Nederland en duurt een jaar. 

Alles bij de bron; security 

Hoogleraar techno-regulering Ronald Leenes van Tilburg University heeft twijfels bij het systeem. 'De vraag is wat er precies achter de plaatsing van deze e-gates zit. Gaat het alleen om het vergroten van het gemak van reizigers of is het een tussenstap naar iets veel ingrijpenders? Dit is weer een extra punt waar data over reisbewegingen kan worden opgeslagen.'

Daarnaast is er volgens Leenes het gevaar van 'function creep'. 'Wanneer deze technologie sociaal acceptabel wordt, kunnen de mogelijkheden ervan uitgebreid worden. Zo kunnen reisgegevens bijvoorbeeld alsnog opgeslagen worden. Zonder dat de reiziger dat merkt. Het is voor hem onmogelijk te controleren of gegevens bewaard worden of niet.'

Ook Privacy First ziet gevaren. De stichting waarschuwt voor het toenemend gebruik van gezichtsherkenning door overheden. In een persbericht verwijst de organisatie naar het betoog van biometrie-onderzoeker Luuk Spreeuwers om op het stadhuis een digitale foto te laten maken van paspoortaanvragers, op het moment dat ze hun paspoort komen aanvragen. Dat zou de kwaliteit van gezichtsscans kunnen verhogen en daarmee de kans op mismatches bij automatische gezichtsherkenning op bijvoorbeeld Schiphol verkleinen.

'Voortaan geen gedoe meer met vakfotografen, maar gewoon hup, rechtstreeks een hoge resolutie 3D-foto in een speciaal Big Brother-hokje op het gemeentehuis', schrijft de stichting. 'Oorspronkelijk handig voor de e-gates op Schiphol en daarna ook voor automatische gezichtsherkenning in winkels en op straat, uiteindelijk wereldwijd.' 

Alles bij de bron; computable (thnx-2-Dick) 

Biometrie-deskundigen zijn verdeeld over de vraag of de plaatsing van biometrische zelfbedieningspoortjes op Schiphol leidt tot een verhoging van de veiligheid. 

'Voor alle biometrie geldt dat je kunt instellen welke mate van overeenkomst nodig is om het systeem te laten besluiten dat er een match is', legt hoogleraar techno-regulering Leenes uit. 'Mensen zien er nooit exact hetzelfde uit als op hun paspoortfoto. Wanneer je het systeem streng instelt, is dat slecht voor de sociale acceptatie van zo'n systeem. Maar als je te veel rekening houdt met het reizigersgemak, dan wordt zo'n systeem een wassen neus. Dan laat het iedereen door.'

'Dat spanningsveld maakt dat automatisch grenspassage via biometrische paspoortcontrole op Schiphol de veiligheid dus niet per se ten goede komt', concludeert Leenes. 

Directeur Max Snijder van de Biometric Expertise Group vindt de ondersteuning van paspoortcontroles door middel van gezichtsherkenning een 'heel mooie ontwikkeling', omdat de grenscontrole daardoor sneller en efficiënter kan verlopen. Hij vindt wel dat er een 'zeer helder Privacy Statement' moet komen zodat de reizigers weten waar ze aan toe zijn. 

Alles bij de bron; computable 

Een klant moet voor een webcam gaan staan, waarbij de beelden naar een centraal controlesysteem in Breda worden verstuurd. Daar wordt door een 'verificatiemedewerker' binnen enkele seconden bepaald of de persoon al dan niet meerderjarig is en alcoholische dranken mag kopen. Bij twijfel over de leeftijd wordt gevraagd om een legitimatiebewijs op de terminal te leggen.

Pas als de Agechecker een autorisatiesignaal afgeeft, kan de slijter de transactie via zijn kassa afronden.

Volgens de fabrikant HEM is de privacy van de klant gewaarborgd. Er zouden geen beelden worden opgeslagen, terwijl de opnames van de Ageviewers via een beveiligd netwerk zouden worden verstuurd. De wettelijke aansprakelijkheid met betrekking tot de juistheid van een leeftijdscontrole komt bij het implementeren van de Ageviewer in een slijterij bij HEM te liggen, en dus niet langer bij de winkelier. 

Lees alles bij de bron; tweakers 

Middels gezichtsherkenning maakt Facebook het al enige tijd mogelijk om mensen eenvoudig te 'taggen' op foto’s die op het sociale netwerk verschijnen. Volgens de Amerikaanse onderzoekers wordt de techniek echter zo krachtig dat deze een serieuze bedreiging vormt voor de privacy.

Het onderzoeksteam voerde een test uit met de software die Google onlangs voor zijn gezichtsherkenning heeft aangekocht. Op de foto’s die tijdens het onderzoek werden gebruikt werd ongeveer een derde van de personen zonder problemen herkend.

Als daarna via de sociale netwerken persoonlijke gegevens over de persoon worden opgezocht is het volgens de onderzoekers in 27 procent van de gevallen mogelijk om de eerste vijf cijfers van het Social Security Number te ontrafelen. Dit omdat deze deels is opgebouwd uit data die samenhangt met de locatie van de persoon in kwestie.

Lees alles bij de bron: elsevier 

Het Britse vliegveld Heathrow gaat vanaf september de gezichten van alle vliegtuigpassagiers scannen en de gegevens aan hun instapkaart koppelen. Sinds 2008 beschikt het vliegveld over het Atkins Passenger Authentication Scanning System (Pass2), maar dat wordt nu aan het Aurora Imaging Recognition (AIR) systeem gekoppeld om de gezichten te kunnen scannen.

Lees alles bij de bron; security 

Het bedrijf PittPatt, voluit Pittsburgh Pattern Recognition, meldt op zijn website dat het door Google is overgenomen. Het bedrijf, dat in 2004 werd opgericht, is ontstaan op de Carnegie Mellon-unversiteit en is gespecialiseerd in herkenning van gezichten op foto's en videobeelden. Het is onbekend wat Google voor het bedrijf heeft neergelegd.

Het is daarnaast onduidelijk wat Google precies met de overname wil bereiken. Mogelijk wil Google de techniek van PittPatt gebruiken in Google+.

Lees alles bij de bron; tweakers 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha