Biometrie

Onduidelijk, overbodig, disproportioneel en bijzonder risicovol. Dat is het vernietigende oordeel van een studie van de KU Leuven over de beslissing van de regering-Michel om digitale vingerafdrukken toe te voegen aan de elektronische identiteitskaart (eID)...

...Ze stellen dat de overheid beter eerst kan onderzoeken of de maatregel wel helpt tegen identiteitsfraude. Volgens hen is dat niet het geval, omdat de maatregel te omzeilen is door de chip te vernietigen. Ook kan de identiteitsfraude bestreden worden met bestaande biometrische informatie op de kaarten, zoals de foto van het gezicht, als deze informatie maar beter gebruikt wordt.

Bijzonder kritisch zijn ze over de tijdelijke centrale opslag van vingerafdrukken, die het gevolg lijkt van de manier van verstrekking. De onderzoekers denken dat minimale opslag van een maand in een centraal systeem realistisch is. Ze noemen dit 'bijzonder risicovol' en wijzen erop dat de kans bestaat dat de data voor andere doeleinden gebruikt gaat worden, zoals door de politie, of op straat komt te liggen. De analyse stelt dat er veilige alternatieven zijn, zoals sensor-on-cardtechnologie, zodat uitsluitend de kaart in aanraking komt met de vingerafdrukken, zonder tijdelijke centrale opslag.

De conclusie is verder dat de wet voor de invoering onduidelijk is, dat die geen technische beschermingsmaatregelen oplegt en in sommige gevallen zelfs goede bescherming verhindert.

Alles bij de bronnen; Tweakers & deTijd


 

Schiphol start opnieuw met een proef waarbij reizigers hun gezicht kunnen laten scannen voordat zij het vliegtuig betreden. Het gaat om een proef voor reizigers van luchtvaartmaatschappij Cathay Pacific. Zij kunnen na het inchecken op Schiphol laten weten mee te willen werken aan de proef.

Vervolgens wordt bij een registratiepunt een gezichtsscan gemaakt. Aan de gate voor Cathay Pacific-vluchten laten gebruikers opnieuw hun gezicht scannen, waardoor zij het vliegtuig kunnen betreden zonder hun paspoort of boardingpass te laten zien. Schiphol wil met de proef onderzoeken of het boarden met een gezichtsscan snel, efficiënt en betrouwbaar genoeg is om standaard aan te kunnen bieden.

Schiphol zegt dat de biometrische gegevens 24 uur na registratie worden gewist. NU.nl heeft gevraagd wie het systeem waar de scans worden opgeslagen beheert en welke partijen toegang hebben tot de informatie, maar de woordvoerder kon die vragen niet direct beantwoorden. 

In 2017 maakte Schiphol al bekend met KLM een proef te starten om gezichtsherkenning bij het instappen van het vliegtuig te testen. Die proef duurde drie maanden. Over "een paar maanden" wil Schiphol ook een proef doen waarbij de paspoortcontrole na de bagagecheck wordt vervangen door gezichtsherkenning.

Alles bij de bron; NU


 

Gebruikers van WhatsApp die updaten naar de laatste versie van de app voor iOS hebben een nieuwe instelling staan in het privacy menu. Namelijk de ondersteuning van biometrische authenticatietechnologieën. Gezichtsherkenning en vingerafdrukherkenning zijn per direct toegevoegd aan WhatsApp als extra beveiligingslaag.

De nieuwe instelling, genaamd schermvergrendeling, is te vinden onder: Instellingen > Account > Privacy. Daar zal onderaan de nieuwe optie staan.

Alles bij de bron; DutchCowboys


 

KLM begint binnenkort op Schiphol met de uitrol van biometrische gezichtsherkenning, onder de naam Seamless Flow, waarbij passagiers ‘met de handen in de zakken’ door het hele proces kunnen wandelen.

Passagiers moeten zich de eerste keer op de luchthaven registreren, waarbij de computer het gezicht vanuit alle hoeken onder de loep neemt, een procedure die nu nog ongeveer veertig seconden duurt, enrolment noemt KLM dit. Passagiers krijgen daarna bij de drie controlepunten – security filter, douane (non-Schengen) en boarding – het groene licht na identificatie door een camera. Instapkaart en paspoort zijn niet meer nodig, want het systeem ‘verwacht’ de passagier al, mits de passagier thuis of aan de balie heeft ingecheckt.

Hoelang blijven de data bewaard? Daarover is nog geen definitief besluit genomen, zegt Knoppers. Voorlopig zal het gaan om de duur van de reis, plus acht uur, om eventuele vertraging van de vlucht in te calculeren. Maar KLM wil het liefst dat de geldigheidsduur van de enrolment in Seamless Flow dezelfde is als die van het paspoort, zodat de passagier na de eerste keer geen tijd meer kwijt is aan de registratie. Passagiers kunnen straks ook kiezen voor die optie. “Maar een passagier blijft altijd het recht houden om de data te laten wissen,” zegt Knoppers. En deelname is niet verplicht; passagiers behouden altijd het recht op de ‘ouderwetse’ manier door het luchthavenproces te gaan.

Alles bij de bron; Zakenreis


 

Geautomatiseerde gezichtsherkenning moet streng gereguleerd worden, betoogt Berber Brouwer [advocaat bij Brouwer & Law]. Anders is het straks te laat. Iedere dictator, terreurgroepering of topcrimineel zal in de toekomst over deze technologie kunnen beschikken wanneer niet nu op internationaal niveau afspraken worden gemaakt.

De Nederlandse overheid start in 2020 een verkennend onderzoek naar de toepassing van automatische gezichtsherkenning voor identificatiedoeleinden. Door de politie wordt al gebruik gemaakt van gezichtsherkenning voor opsporing van verdachten. Dit zijn eerste stappen naar ongetwijfeld steeds ruimere inzet van gezichtsherkenningstechnieken door de overheid. Ervaring leert dat, in het belang van veiligheid en bestrijding van criminaliteit, privacy hierbij altijd het onderspit delft. Het risico op misbruik van verzamelde gegevens wordt weggewuifd met toezeggingen over zorgvuldig gebruik. Die bestaan wellicht op papier, maar beschermen onvoldoende tegen overheden en bedrijven die ons leven al volledig zijn binnengedrongen.

Voorstanders zullen zeggen dat met gezichtsherkenning veel goede dingen gedaan kunnen worden. Dat is ongetwijfeld het geval. Maar de gevaren zijn minstens zo groot. Gezichtsherkenning biedt ongekende mogelijkheden om het gedrag van burgers te controleren. Wanneer camerasystemen met gezichtsherkenning opnames maken op iedere straathoek wordt een laatste slag toegebracht aan het recht op anonimiteit. Bedenk ook dat een groot deel van de wereldbevolking leeft onder autoritaire regimes of dictaturen met weinig waardering voor dissidente geluiden.

Technologie die per definitie vergaand ingrijpt in grondrechten zou streng gereguleerd moeten worden, zowel in de publieke als private sector. De nieuwe Europese privacyverordening (de AVG) en de Nederlandse uitvoeringswet bevatten een beginselverbod op het verzamelen van biometrische gegevens, maar laten nog steeds veel ruimte aan overheden en bedrijfsleven voor toepassing van automatische gezichtsherkenning.

Zelfs vanuit het bedrijfsleven komt nu de roep om regulering vanwege de risico’s die zijn verbonden aan deze technologie. Wanneer we nu geen actie ondernemen en deze technologie ons leven laten binnendringen, is het straks te laat de doos van Pandora te sluiten. Bij regulering zou het uitgangspunt moeten zijn dat privacybezwaren in beginsel altijd doorslaggevend zijn.

Alles bij de bron; NRC


 

Zangeres Taylor Swift heeft tijdens een concert in de Verenigde Staten een gezichtsherkenningssoftware ingezet om eventuele stalkers op te sporen. Op welke manieren wordt gezichtsherkenning bij evenementen in Nederland toegepast? En mag dit wel? 

De toeschouwers van de show werden stiekem gefilmd en gescand. De gezichten werden vergeleken met een databank van honderden stalkers van de zangeres die bij de politie bekend zijn. In de VS mag dit, zonder dat ze daarvoor toestemming van de bezoekers nodig hebben.

In Nederland wordt ook geëxperimenteerd met deze software. "De politie is er al druk mee bezig", vertelt Peter Hoekstra van 20Face, het bedrijf dat gespecialiseerd is in gezichtsherkenning. In het voetbalstadion van Heracles Almelo loopt momenteel ook een proef met het gezichtsherkenningsysteem van 20Face, mensen moeten hier wel toestemming voor geven. Ook Schiphol breidt volgend jaar proeven met gezichtsherkenning uit om voor een snellere doorstroom van passagiers te zorgen. Reizigers die toestemming geven, hoeven zich dan niet meer te legitimeren of hun instapkaart te tonen.

Het gebruik is volgens ICT-jurist Frederik Zuiderveen Borgesius heel privacy-gevoelig. "Mensen moeten gewoon naar een concert of evenement kunnen gaan waarbij ze niet op beeld worden vastgelegd. Ze drinken daar vast wat biertjes en dan wil je gewoon niet dat dat wordt gebruikt. Bovendien weet je nooit zeker of alle gezichten gescand worden."

Alles bij de bron; RTL


 

Passagiers op internationale vluchten van Delta Air Lines, KLM, Air France, Aeromexico en Virgin Atlantic kunnen vanaf december via gezichtsherkenning sneller van de incheckbalie naar het vliegtuig reizen.

Zowel bij de check-in kiosks als aan de balie, bij de veiligheidscontrole en aan de gate volstaat het poseren voor een foto en hoeft het paspoort in principe niet meer getoond te worden. “We checken alleen bij de gate nog wel dat de reiziger überhaupt een paspoort heeft.”

Ruim 25.000 reizigers testten het systeem de afgelopen maanden al op de luchthaven. Slechts twee procent wilde, om uiteenlopende redenen, niet meewerken. “Geen punt, want op de reguliere manier kan het ook.”

Alles bij de bron; LuchtvaartNieuws


 

De vingerafdruk in het paspoort wordt nauwelijks gebruikt. Nederland is kritisch over het opslaan van de afdrukken, maar staat tamelijk alleen in Europa. 

Wie geen vingerafdrukken afgeeft, krijgt in Nederland geen paspoort. Dat gaat naar alle waarschijnlijkheid ook gelden voor ID-kaarten, werd eerder deze week bekend. Maar wat gebeurt er eigenlijk met die gegevens? 

Als het aan de politie ligt, komen de afdrukken in een database van de overheid terecht, zodat onbekende doden snel kunnen worden geïdentificeerd. Zo’n database bestaat nu niet. In Nederland worden de vingerafdrukken die je afgeeft bij de aanvraag van een nieuw paspoort alleen op het ­document zelf opgeslagen. Dat gebeurt versleuteld, zodat de chip alleen met de juiste sleutel uitgelezen kan worden. Verloopt een paspoort, dan wordt de sleutel vernietigd. 

Dat de politie onbekende doden identificeert aan de hand van de vingerafdrukken in het paspoort, ­gebeurt nu slechts incidenteel, aldus het ministerie van binnenlandse ­zaken. De politie gaat dan met een paspoort naar een gemeente om de gegevens op het document te laten uitlezen. 

Drijvende kracht achter de biometrische gegevens in paspoorten is de Europese Unie. Hoewel Nederland aanvankelijk voorvechter was, kwam daar in de loop van de ­jaren een steeds kritischer houding voor terug. Uiteindelijk werden de vingerafdrukken in 2009 enigszins schoorvoetend op de Nederlandse paspoorten gezet.

Datzelfde gebeurde bij de identiteitskaarten. Nederland was kritisch over de noodzaak, maar vond te weinig medestanders in Europa om de vingerafdrukken daarop tegen te houden. 

Het snel identificeren van doden is oorspronkelijk niet het doel ­geweest achter het koppelen van biometrische gegevens aan een paspoort. Dat is het tegengaan van identiteitsfraude. Is er twijfel over iemands identiteit, dan kan de douane de afdrukken controleren. Tenminste, dat is het idee. Eind vorig jaar bleek al dat dat amper gebeurt. Volgens staatssecretaris Knops komt dat vooral doordat het veilig uitwisselen van de sleutels tussen landen, waarmee ze elkaars paspoorten kunnen uitlezen, nog niet helemaal rond was. Een technisch ­ingewikkelde klus, waar hard aan wordt gewerkt. 

Maar hij liet de Tweede Kamer ook weten dat die vingerafdrukken niet de meest efficiënte manier zijn om iemands identiteit vast te stellen aan de grens. Nog steeds wordt vooral de foto – eveneens op de chip op het paspoort opgeslagen – daarvoor gebruikt: het zorgt voor een snellere doorstroming op luchthavens.

Alles bij de bron; Trouw


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha