Biometrie & Gezichtsherkenning

Het aantal meldingen van camera's met gezichtsherkenning dat de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) binnenkrijgt, neemt flink toe. In veel gevallen is gebruik van die tech-voorzieningen in de publieke ruimte niet toegestaan.

De door BNR geconstateerde toename aan meldingen over camera's met gezichtsherkenning in de publieke ruimte wordt onderschreven door Bits of Freedom. Die digitale burgerrechtenorganisatie ziet steeds meer signalen over de toepassing van deze privacybepalende technologie in onder meer winkels en horeca. Daarnaast komt gezichtsherkenning ook op in slimme deurbellen, in dashcams en bij pilotprojecten in bijvoorbeeld stadions. "Het grootste probleem is dat je precies kunt zien wie er aanwezig zijn. Zo staan er veel meer rechten op het spel dan alleen het recht op privacy, vooral als het wordt toegepast in de openbare ruimte"

Praktisch probleem daarbij is dat die privacytoezichthouder kampt met capaciteitstekort. Dit enerzijds door technologische ontwikkelingen, zoals betaalbare gezichtsherkenning, en anderzijds door juridische ontwikkelingen, zoals databeschermingswet AVG. De AP heeft eind vorige maand al aangekondigd dat het een voorlichtingscampagne gaat geven om gezichtsherkenningscamera's 'terug te dringen'. Organisaties weten vaak niet goed wat de regels op dit gebied zijn, aldus de toezichthouder.

Alles bij de bron; AGConnect


 

Het gebruik van camera's met gezichtsherkenning is meestal niet toegestaan voor bedrijven, zo stelt de Autoriteit Persoonsgegevens. De privacytoezichthouder gaat daarom sectoren die dergelijke camera's vaak gebruiken voorlichting geven over de regels. Uit onderzoek van de AP blijkt dat dergelijke camera's vooral veel worden ingezet door winkels, beveiliging, sport en entertainment, vervoer en gemeenten.

..."Als we het land volhangen met zulke systemen, kun je continu gevolgd worden. Die camera’s nemen jou niet alleen op, die weten wie je bent", zegt AP-vicevoorzitter Monique Verdier. 

Volgens Verdier zijn de systemen misschien handig, maar mogen ze alleen worden ingezet als het écht nodig is. "Kijk eerst of je hetzelfde doel met minder ingrijpende maatregelen kunt bereiken. Bijvoorbeeld met camera's zonder gezichtsherkenning." Op een pagina met vragen over biometrische persoonsgegevens legt de AP uit dat gezichtsherkenning grote privacyrisico's met zich meebrengt en dat bedrijven meestal geen camera's met gezichtsherkenning mogen gebruiken.

Alles bij de bron; Security

Het Singapore Personal Access (SingPass)-systeem fungeert al sinds 2003 als de digitale identiteit van elke Singaporese burger en is enigszins vergelijkbaar met DigiD. Het systeem ondersteunt nu ook gezichtsverificatie. Burgers kunnen, als ze zich ergens willen aanmelden of registreren, via hun smartphone of kiosk een biometrische scan van hun gezicht laten maken. Vervolgens kijkt het systeem of het gezicht van de gebruiker overeenkomt met de pasfoto in de nationale identiteitsdatabase. Deze overheidsdatabase bevat de identiteiten en pasfoto's van vier miljoen Singaporezen van vijftien jaar en ouder.

Door het gebruik van gezichtsverificatie hoeven Singaporezen geen wachtwoorden meer te onthouden of hun identiteitskaart bij zich te dragen. Een scan van het gezicht is voldoende. De Singaporese overheid hoopt dat burgers op deze manier meer van online overheids- en bedrijfsdiensten gebruik gaan maken.

Alles bij de bron; Security


 

Het wetsvoorstel voorkomt dat de nationale bevoegdheid om biometrische gegevens van vreemdelingen af te nemen en te verwerken voor de identiteitsvaststelling, per 1 maart 2021 komt te vervallen en de in dat kader verzamelde gegevens moeten worden vernietigd. Voorgesteld wordt om deze bevoegdheid vijf jaar langer te handhaven en om drie jaar na inwerkingtreding van dit voorstel de noodzakelijkheid, de doeltreffendheid en de effecten van de bevoegdheid (opnieuw) te evalueren. 

De Afdeling advisering van de Raad van State heeft begrip voor de wens van de regering de nationale bevoegdheid om biometrische gegevens van vreemdelingen af te nemen en te verwerken tijdelijk voor de duur van vijf jaar voort te zetten.

Daarbij is het wel van belang dat de toekomstige evaluatie uitsluitsel geeft over de effectiviteit, het nut en de noodzaak van de nationale bevoegdheid om biometrische gegevens van vreemdelingen af te nemen en te verwerken, mede gelet op (mogelijk) nieuwe verplichtingen op dit terrein die voortvloeien uit de Europese wet- en regelgeving. In verband daarmee is aanpassing wenselijk van de toelichting.

Alles bij de bron; RijksOverheid [pdf]


 

Technologie voor gezichtsherkenning werkte tot dusver ondermaats bij zwarte mensen. Charlette N’Guessan ontwikkelde software die wél werkt en in Afrika het bankverkeer aanmerkelijk kan versimpelen.

Om een identiteit vast te stellen was er in veel Afrikaanse landen tot nu toe contact in levende lijve nodig tussen bijvoorbeeld een bankemployee en een klant. Zo alleen kan een bank registreren dat een rekeninghouder ook echt de rekeninghouder is, door het identiteitsbewijs te vergelijken met de aanwezige persoon. Het is voor banken verplicht om dat te controleren, maar deze werkwijze is tijdrovend en in coronatijd vrijwel onmogelijk.

N’Guessan en haar team ontwikkelden een programmaatje, een interface, dat het probleem online oplost en juist bruikbaar is bij mensen met een donkere huidskleur. Bij het verificatieproces online gaat het erom dat de persoon de persoon is volgens zijn identiteitsbewijs, en niet iemand anders én geen robot. 

Het programma van N’Guessan is simpel: de foto van het identiteitsbewijs wordt gematcht met een live video van het gezicht die tijdens de identificatieprocedure wordt gemaakt. De biometrische gegevens van de identiteitsfoto worden vergeleken met die van de video. Bij een match weten banken, douane, e-learningplatforms of stembureaus, dat iemand is wie hij of zij zegt te zijn.

“De huidige identificatieprogramma’s komen van buiten Afrika en zijn duur. Wij kunnen dat dus veel goedkoper en efficiënter”, zegt N’Guessan. Bovendien is westerse software (onbedoeld) op witte en niet op zwarte mensen gericht.

Alles bij de bron; Trouw


 

Als een inwoner van de gemeente Simpelveld een nieuw paspoort of rijbewijs komt aanvragen, wordt een scan gemaakt van zijn gezicht. Daarmee wil de gemeente identiteitsfraude voorkomen.

Burgemeester Simpelveld

Met behulp van een biometrische scanner wordt gecontroleerd of de aanvrager overeenkomt met de persoon op de foto in het oude document ongeacht het land van herkomst. Vanwege de privacy worden geen gegevens van de gezichtsscan bewaard.

Volgens burgermeester Richard de Boer worden in Nederland duizenden paspoorten, identiteitsbewijzen en rijbewijzen als vermist opgegeven. Slechts één op de vijf documenten komt weer boven water, stelt hij. "Dat betekent dat zo’n 80 procent in het criminele circuit kan belanden. Dit kan enorme schade aanrichten aan de maatschappij. Als gemeente vormen wij een cruciale schakel als het gaat om voorkomen van identiteitsfraude. Bij de overheid kunnen criminelen valse papieren, die haast niet van originele papieren te onderscheiden zijn, proberen om te zetten in rechtmatige overheidspapieren en daarmee is de weg vrij voor fraude."

Of er binnen de gemeente aanwijzingen zijn naar identiteitsfraude, is volgens de burgervader lastig te zeggen. Er is in ieder geval geen specifieke aanleiding geweest voor deze extra maatregel. 

Bron; 1Limburg


 

Volgens een onderzoek van Amnesty International hebben Europese technologiebedrijven geavanceerde digitale surveillancetechnologie aan Chinese veiligheidsdiensten verkocht en zo een groot risico gelopen om bij te dragen aan mensenrechtenschendingen.

"De export van biometrische surveillancesystemen moet worden gecontroleerd. EU-regeringen moeten hun verantwoordelijkheid nemen en de brede digitale surveillancesector reguleren", zegt Merel Koning, Amnesty’s Tech- en mensenrechtenspecialist. 

Amnesty zegt dat drie bedrijven uit Nederland, Frankrijk en Zweden digitale surveillancetechnologie verkochten aan belangrijke spelers op het gebied van massasurveillance en openbare veiligheid in China. Het gaat dan bijvoorbeeld om biometrische technologie, zoals systemen voor gezichtsherkenning, maar ook om surveillancecamera’s. In sommige gevallen was de export rechtstreeks bestemd voor projecten van massasurveillance.

Alles bij de bron; EUNU


 

Gezichtsherkenningssystemen presteren de afgelopen maanden eerder slechter dan beter in het accuraat identificeren van met name mensen met een niet-witte huidskleur.

Het Amerikaanse National Institute for Science and Technology (NIST) voert elke paar maanden een benchmark uit op de beschikbare systemen. In de benchmark wordt gekeken hoe vaak een systeem de fout in gaat, bijvoorbeeld door een witte vrouw te labelen als zwarte vrouw of vice versa of een zwarte man te herkennen als een andere zwarte man. Zo zijn er 8 criteria waar naar wordt gekeken.

VentureBeat heeft de resultaten van een aantal leveranciers naast elkaar gelegd. Het blijkt dat de systemen op heel verschillende aspecten de fout in gaan. De systemen hebben allemaal het meeste moeite met het herkennen van vrouwen met een donkere huidskleur. Het voorkomen van die fout lijkt wel af te nemen in de loop der tijd, maar niet bij TrueFace, een leverancier van identificatiesystemen op onder meer een basis van de Amerikaanse luchtmacht.

Het systeem van RealNetworks - onder meer ingezet door het Amerikaanse leger in drones en bodycams - presteert in de loop der tijd beter op dat vlak maar laat juist een verslechtering zien bij het correct herkennen van mannen met een donkere huidskleur. Zo heeft Venturebeat op basis van de NIST data een hele reeks toepassingen gevonden waarbij de correctheid van de herkenning eerder af- dan toenam.

Alles bij de bron; AGConnect


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha