Biometrie

...Maar kijk je iets beter, dan valt opeens op dat het gezicht van Goldblum te groot is in verhouding tot zijn lichaam. De video is nep.

Dit filmpje is een deepfake, een opname van een aantal mensen met de gezichten van iemand anders er digitaal opgeplakt. De technologie is sinds 2017 in opmars. Dit jaar staan veertienduizend deepfakes op videosites, beraamde het Nederlandse cybersecuritybedrijf Deeptrace: alweer twee keer zoveel als een half jaar eerder.

Een levensgroot probleem voor de samenleving, kopten de media. De toekomstige risico's voor verregaande desinformatiecampagnes waarin deepfakes worden gebruikt, zijn groot, waarschuwen experts. Makers van deepfakes wisten al succesvol de Amerikaanse presidenten Barack Obama en Donald Trump na te doen. Deepfakes zelf veroorzaakten tot nu toe nog geen echte politieke problemen. Maar het bestaan van de technologie ondergraaft nu al het vertrouwen in het beeld.

Er zijn veel methoden om een deepfake te maken, maar allemaal werken ze door een kunstmatige intelligentie te trainen op beeld. Meestal wordt gebruikgemaakt van grote databases van foto's van dezelfde persoon in verschillende poses. Daaruit genereert de software een digitaal gezicht, dat weer op een video geprojecteerd kan worden.

Maar een bedrijf als Samsung ontwikkelt dus algoritmen die minder informatie nodig hebben. De Samsung-intelligentie werd eerst aangeleerd hoe menselijke gezichten bewegen. Daarna had het alleen nog de hoofdkenmerken van een gezicht - de vorm van de ogen en de neus, bijvoorbeeld - nodig om een overtuigende deepfake te maken. Samsung wist op basis van slechts één foto onder andere Albert Einstein en de Mona Lisa tot leven te wekken.

Alles bij de bron; NU


 

Detailresult Groep, het bedrijf achter de supermarkten Dirk en DekaMarkt, stopt in de loop van 2020 met het gebruik van een vingerscan voor het personeel. Vanwege de privacywet AVG staat het gebruik van zo'n systeem onder druk. Om die reden liet HEMA eerder weten ook met het systeem te stoppen.

Moederbedrijf Detailresult spreekt van een "bedrijfseigen besluit", maar wil verder niet op de zaak ingaan.

Uit een rondgang blijkt dat het gebruik van vingerscans, bijvoorbeeld om kassa's te openen of urenregistratie bij te houden, wijdverspreid is. Grote bedrijven zoals warenhuis HEMA en bioscoopketen Pathé maken bijvoorbeeld ook gebruik van zo'n systeem. Dat terwijl een vingerscan vanwege de privacygevoeligheid niet zomaar in deze situaties gebruikt mag worden.

INretail, de brancheorganisatie voor winkeliers in non-food, adviseert ondernemers dan ook om vingerscansystemen niet te gebruiken. "Er zijn andere systemen die geen inbreuk maken op de privacy", laat de vereniging weten "Deze worden door ons geadviseerd."

Ook andere organisaties zijn kritisch. Brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) laten weten dat een vingerscan alleen in "uitzonderlijke gevallen" gebruikt mag worden. KHN adviseert horecaondernemers daar rekening mee te houden als zij een vingerscansysteem voor hun personeel willen gebruiken. FNV-woordvoerder Erna Bosschart wijst op de situatie bij de HEMA: "Klaarblijkelijk kan het dus ook zonder", zegt ze over het besluit van het warenhuis om met de vingerscans te stoppen.

Alles bij de bron; NU


 

In een filiaal van supermarktketen Jumbo in Alphen aan den Rijn hangen tientallen camera's die de gezichten van alle klanten scannen. Is iemand in het verleden weleens betrapt op diefstal, dan wordt die zonder pardon de winkel uitgezet. Voor de veiligheid van medewerkers en andere klanten, zegt de winkeleigenaar, maar privacyorganisatie Bits of Freedom is niet enthousiast.

De eigenaar van de supermarkt in Alphen aan den Rijn vertelde eerder aan Security.nl dat er een intern alarm afgaat, als een eerder betrapte dief de winkel binnenloopt.

"Voor mij is de belangrijkste vraag: in wat voor samenleving willen we leven?", zegt privacywoordvoerster Lotte Houwing van Bits of Freedom. Die organisatie is tegen het gebruik van dergelijke technologie. "Deze surveillancesystemen maken gebruik van biometrische gegevens. Het opslaan en verwerken van zulke gegevens brengt risico's met zich mee. Om gezichten te herkennen, zul je ze ergens moeten opslaan. Er bestaat dus een databank met allerlei gezichten en identiteiten daaraan gelinkt. Dat zijn heel persoonlijke gegevens waarvan je niet wil dat die op straat belanden. Je hebt maar één gezicht."

Voor klanten van Jumbo - ook onschuldige klanten, die niets te verbergen hebben - is volstrekt onduidelijk bij wie deze gegevens terechtkomen. Zij hebben geen enkele controle over wat er met hun gegevens gebeurt, zegt Bits of Freedom. "De gezichten van klanten worden gereduceerd tot barcodes die bij binnenkomst worden gescand, je wilt niet dat die gegevens op straat komen te liggen, omdat een databank niet goed wordt beveiligd."

Het toepassen van gezichtsherkenning is geen beleid van Jumbo, zegt een woordvoerster. Volgens Jumbo heeft de ondernemer op eigen initiatief gehandeld 'om een zo veilig mogelijk winkelomgeving voor klanten en medewerkers te realiseren'.  Wel laat ze nog weten dat deze winkel in 2018 een prijs heeft gewonnen voor de veiligheidsmaatregelen. Die prijs werd uitgereikt door het ministerie van Justitie en Veiligheid en het Centrum voor Criminaliteitspreventie en Veiligheid.

Alles bij de bron; RTLZ


 

Gezichtsherkenning kán nuttig zijn. De unieke biometrische kenmerken van een gezicht kunnen binnenkort treinkaartjes, pinpassen, concerttickets en instapkaarten vervangen. Fijn, mits dat privacy-vriendelijk kan. Niet verrassend dus dat techbedrijven en overheden er miljarden insteken.

En er zijn ook duidelijke schaduwkanten de technologie kan veel meer dan de wet toestaat, er is veel onduidelijk over wat wel en niet mag, en bedrijven en overheden zoeken meer dan eens de grenzen op, zo blijkt. Dat is bij een techniek die zulke ingrijpende gevolgen heeft voor privacy onwenselijk.

Informatie over een gezicht is per definitie persoonlijk en zou dus moeten gelden als ‘bijzonder persoonsgegeven’, net als iemands adres. Daarvoor gelden in principe de strenge eisen van de Europese privacywet AVG. Maar veel fabrikanten en gebruikers van de techniek blijken daar toch anders over te denken. Juridisch is ook niet alles helder rondom de nieuwe techniek.  

Uit de biometrische kenmerken van iemands gezicht kan informatie worden afgeleid over sekse, leeftijd, etniciteit, emotionele gesteldheid en - zo blijkt uit recente wetenschappelijke experimenten - over iemands geaardheid. Zulke gevoelige data moeten niet in de verkeerde handen komen.

De techniek is snel aan het ontsporen. Het is tijd voor duidelijker kaders.

Alles bij de bron; NRC


 

De Amerikaanse burgerrechtenbeweging EFF is samen met verschillende andere partijen een campagne gestart om een einde te maken aan het gebruik van gezichtsherkenning door de autoriteiten. 

Met de campagne "About Face" wil de EFF het eenvoudiger voor burgers maken om het overheidsgebruik van gezichtsherkenning in hun stad of district te stoppen. De burgerrechtenbeweging stelt dat veel vormen van biometrische dataverzameling allerlei privacy, security en ethisch gerelateerde zorgen met zich meebrengen. Door het groeiend gebruik van beveiligingscamera's wordt het steeds eenvoudiger om mensen overal op straat te volgen.

Het gebruik van gezichtsherkenning zou tot zelfcensuur en discriminatie kunnen leiden, zo stellen experts. Daarnaast bestaat het risico op datadiefstal. "In tegenstelling tot een rijbewijs, creditcard, kenteken of social-securitynummer kun je niet eenvoudig je gezicht vervangen als een overheidsdienst de gevoelige gegevens lekt die ze hadden moeten beschermen", aldus de EFF.

Alles bij de bron; Security


 

De politie heeft vorig jaar in maar 82 gevallen een match gevonden met zijn systeem voor gezichtsherkenning. In 2018 werden er daarmee minder mensen gevonden dan in 2017. In totaal staan er 1,3 miljoen gezichten in de database van de politie.

Nu.nl. vroeg aan de Landelijke Eenheid hoe vaak de scansoftware werd ingezet en hoe vaak dat tot succes leidde. Waar er in 2018 82 succesvolle matches waren, waren dat er in 2017 nog 93. In 2017 werd er 977 keer een foto ingevoerd, in 2018 gebeurde dat 961 keer. Daarmee is het succespercentage in 2018 ook iets lager dan het jaar ervoor.

De politie gebruikt de gezichtsdatabase al langer. Inmiddels staan daar 2,2 miljoen foto's van 1,3 miljoen mensen in. Dat zijn foto's van mensen die in Nederland verdacht worden van een strafbaar feit waar minimaal vier jaar cel op staat. Het gaat in sommige gevallen ook om bijvoorbeeld asielzoekers of buitenlandse verdachten die in Nederland een misdaad hebben gepleegd.

Sinds 2016 gebruikt de politie speciale scansoftware om foto's en videobeelden te matchen met foto's uit de politiedatabase. De algoritmes van de software vergelijken de gezichten op die foto's met die van de personen in de database op basis van de eigenschappen van de neus, de mond, afstand tussen de ogen en de vorm van het hoofd.

Alles bij de bron; Tweakers


 

De politie in de Russische hoofdstad Moskou mag gezichtsherkenningstechnologie gebruiken om burgers te identificeren en op te pakken. Dat zei een rechter woensdag nadat de rechtbank een rechtszaak verwierp die een activist tegen de autoriteiten had aangespannen. Volgens Popova was de arrestatie onrechtmatig, omdat de politie haar pas kon oppakken nadat gebruik was gemaakt van gezichtsherkenningssoftware. Volgens de activiste is dit in strijd met de Russische grondwet, omdat de biometrische data van burgers niet zomaar gebruikt mogen worden zonder toestemming.

Woensdag oordeelde een rechter in Rusland echter dat de politie wel het recht had om gezichtsherkenning te gebruiken. Volgens de rechter vallen de beveiligingscamera's die gezichtsherkenning mogelijk maken niet onder de wet op bescherming persoonsgegevens of de wet op privacy. Dit maakt de weg vrij voor gezichtsherkenning op grote schaal in Rusland.

Moskou wil China achterna als het gaat om het gebruiken van gezichtsherkenningssystemen om de stad in de gaten te houden. Vorig jaar kondigde de burgemeester van Moskou, Sergei Sobyanin, een plan aan om 200.000 beveiligingscamera's in de stad op te hangen.

Alles bij de bron; NU


 

Facebook test momenteel het gebruik van gezichtsherkenning om nepaccounts te ontmaskeren. Sociale mediaonderzoeker Jane Manchun Wong vond een 'videoselfie'-functie in de code van Facebook.

Het gaat om een scherm waarin de gebruiker wordt gevraagd om op video zijn of haar hoofd in verschillende richtingen te bewegen. De gebruiker moet zijn telefoon op ooghoogte houden en zijn hele gezicht laten zien. "Deze video kan ons helpen om je identiteit te bevestigen", staat er op het scherm. De video "wordt aan niemand anders getoond en wordt binnen dertig dagen verwijderd". 

Dat Facebook deze functie test, betekent overigens niet dat deze ooit in gebruik wordt genomen.

Alles bij de bron; NU


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha