Met behulp van AdWords kunnen adverteerders bepaalde zoektermen koppelen aan hun advertentie. Zo genereert het zoeken naar ‘Solv’ een advertentie van mijn kantoor, Solv Advocaten. Elke keer als op de advertentie geklikt wordt, krijgt Google daarvoor door ons betaald. Het systeem maakt het ook mogelijk dat ik de naam van een concurrent als ‘adword’ opgeef. Wie zoekt naar de concurrent, krijgt vervolgens een advertentie van mijn bedrijf voorgeschoteld.

Sinds de start van het systeem hebben merkhouders zich tegenover Google beklaagd over het systeem. Zij maken bezwaar tegen de koppeling van hun merknaam aan een advertentie van een concurrent.

Louis Vuitton nam daar geen genoegen mee en stapte naar de rechter. Na jaren procederen schiep het Europese Hof van Justitie op 23 maart 2010 duidelijkheid over Googles positie.

Het hof oordeelde dat Google in beginsel niet aansprakelijk is. Google kan profiteren van een speciale regeling in het Europese recht, op grond waarvan de internetdienstverlener die op verzoek van haar klanten informatie opslaat, onder voorwaarden niet aansprakelijk is. De voorwaarde is dat Google de adwords snel verwijdert, zodra het bedrijf ervan in kennis is gesteld dat de adwords strijdig zijn met het merkenrecht.

Lees alles bij de bron; solv