Google maakte het afgelopen week gemakkelijk om privacy zelf in de hand te houden. Via MyAccount kan een gebruiker met een paar kliks instellen of zoekopdrachten worden gebruikt voor advertenties. 

Toch betekent dit niet dat Google nu volledig open kaart speelt. Google bewaart de zoekopdrachten immers wel, al was het maar omdat dit volgens de Amerikaanse wet verplicht is. In een klein zinnetje staat het ook op de site te vinden: als we juridisch gedwongen worden om gegevens vrij te geven, zullen we uiterst kritisch naar zo'n verzoek kijken, zo valt te lezen. Kortom: ergens bij Google liggen de zoekopdrachten, waarmee een profiel van een gebruiker is samen te stellen.

Wat er precies mee gebeurt - hoe het zoekalgoritme bijvoorbeeld geschiktere websites toont - is onbekend. Dat is terecht; Google verdient haar geld als beste zoekmachine dankzij hun goedgemaakte algoritme. Het laat echter een ondoorzichtig wat het bedrijf weet van jou als gebruiker. Als dat soort data ooit uitlekt, ligt de digitale identiteit op straat.

Google kan het slachtoffer worden van haar eigen gebrek aan transparantie. Niet alleen op het gebied van gegevensopslag; ook met het indexeren en tonen van websites. Meer transparantie zou het bedrijf goed doen, zoals ook in een betoog van internetjurist Paul Bernal naar voren komt.

Alles bij de bron; deIngenieur