‘Om onze diensten voor u zo nuttig mogelijk te maken gebruiken we gegevens.’ Daar had moeten staan: uw gegevens. Dit proza komt uit een advertentie van Google. Ik las het en dacht: lekker hypocriet.

Google adverteert dat de gebruiker baas is over zijn eigen gegevens. Hij of zij kan immers dankzij zijn privacyinstellingen zelf beslissen welke data Google krijgt. Dat klopt natuurlijk niet. Je locatiegeschiedenis kun je aan- of uitzetten. Je hebt echter geen controle over het loeren in je Googledrive of Gmail door Google. Ook blijft het lastig om inzicht te krijgen waarom ik welke advertenties te zien krijg en waarom Google welke antwoorden geeft als ik een vraag stel. Die gegevens blijven in zwarte dozen achter.

Ik moest denken aan een citaat van Google-topman Eric Schmidt. Hij zei ooit: ‘We weten waar je bent, we weten waar je geweest bent. We kunnen min of meer weten waar je aan denkt.’ Die gegevens verkoopt Google aan adverteerders en zo verdienen ze miljarden.

Google meent niets van hun privacycampagne. Als ze er wel iets van zouden menen, dan zouden ze bijvoorbeeld in hun Chrome-browser standaard een functionaliteit toevoegen die alle trackers blokkeert. Hun privacycampagne voeren ze slechts uit om de regelgevers gunstig te stemmen, opdat ze zo lang mogelijk van hun lucratieve businessmodel gebruik kunnen blijven maken.

Alles bij de bron; BNR