Google heeft laten onderzoeken wat het effect is van overlay ads, transparante beeldadvertenties, in YouTube-filmpjes op de hersenen van kijkers. Google is eigenaar van de videosite YouTube. Uit onderzoek van het bedrijf NeuroFocus blijkt dat overlay ads, ook wel InVideo Ads genoemd, effect hebben. Ze trekken de aandacht van kijkers en versterken het merkbewustzijn (“subconscious [...]

Lees het orginele artikel in deze nieuwsfeed op het weblog 'digitale zaken' van Marie José Klaver bij NRC Handelsblad


Google heeft neuroswitch.jpglaten onderzoeken wat het effect is van overlay ads, transparante beeldadvertenties, in YouTube-filmpjes op de hersenen van kijkers. Google is eigenaar van de videosite YouTube. Uit onderzoek van het bedrijf NeuroFocus blijkt dat overlay ads, ook wel InVideo Ads genoemd, effect hebben. Ze trekken de aandacht van kijkers en versterken het merkbewustzijn (“subconscious brand resonance”, in de woorden van de onderzoekers). Volgens het onderzoek scoren de advertenties bovengemiddeld goed op het gebied van aandacht en emotionele betrokkenheid en ervaren kijkers ze als minder hinderlijk dan advertenties voor een filmpje.Voor het onderzoek is bij proefpersonen onder meer de hersenactiviteit, oogbewegingen, pupilverwijdering en huidreactie gemeten. Google kan de onderzoeksgegevens gebruiken om meer overlay advertenties te verkopen. Bedrijven hebben tot nu toe niet veel belangstelling voor deze vorm van adverteren.

(Via Nicholas Carr; afbeelding van switch_1010)


Posted: 2008-10-30 13:19:35

Read Full Article