Op het wereldwijde web heerst Google. De zoekgigant kan websites maken of breken. Google bepaalt én bewaakt de spelregels. Stel, je wilt geld verdienen. Je maakt een site die naar laarzen van Wehkamp, O’Moda en de Bijenkorf verwijst. Met die bedrijven spreek je af dat als iemand een laars vindt via jouw site, jij een deel van de opbrengst krijgt, iedereen blij. Door je site slim te bouwen staat hij bovenaan als mensen op ‘laarzen’ googlen. Kun je aardig aan verdienen. Maar dan verandert Google één of ander algoritme. Opeens kukel jij dertig plaatsen  omlaag in de zoekresultaten. Verkeer naar je site droogt op: mensen vinden je simpelweg niet meer. Blijkt: Google heeft de spelregels aangepast waaraan sites zich dienen te houden en opeens ben jij, met je slim opgezette website, in overtreding. Je hebt een penalty gekregen, straf.

Google doet dat vaak. Eind vorig jaar nog werden zo’n 15.000 Nederlandse webpagina’s, subdomeinen van een aantal grote bedrijven, geweerd uit de bovenste resultaten. Eerlijk? Onterecht? Die vraag doet er eigenlijk niet toe. Niet in de wereld van zoekmachines. Op het web is Google wetgever, rechter en politieagent ineen. Google bepaalt de regels.

Alles bij de bron; pdfNRC [DigiAbo]


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha