Zoekmachine

Google moet de Spaanse privacytoezichthouder AEPD 900.000 euro betalen. Het is de eerste boete in een breed onderzoek in zes Europese landen, waaronder Nederland, naar het omstreden privacybeleid van Google.

In 2012 onderging het privacybeleid van Google een grote transformatie tot eenduidig en uniform document, handig en begrijpelijk. Aldus Google. Maar de waakhonden vinden Google zich hiermee carte blanche geeft om gegevens van diensten te combineren, om zo tot een rijker gebruikersprofiel te komen, zonder duidelijke toestemming. Spanje kwam al in juni tot die conclusie.

Ook in ons land dreigen boetes voor Google, nu privacytoezichthouder CBP heeft geconcludeerd dat het internetbedrijf op verschillende manieren de wet overtreedt. “Google spint een onzichtbaar web van onze persoonsgegevens, zonder onze toestemming. En dat is bij wet verboden”, aldus CBP-voorzitter Jacob Kohnstamm. Google houdt vol dat het aan de Europese regels voldoet.

Alles bij de bron; Webwereld

Snel is beter dan langzaam. Zo luidt een van de tien ‘waarheden’ die Google kort na zijn oprichting in 1998 optekende. Vandaar dat de zoekmachine nog altijd trots meldt dat er „ongeveer 418. 000 resultaten in 0, 24 seconden” zijn gevonden. Gevolgd door de bekende lijst met blauwe links.

Vorig jaar introduceerde Google de Knowledge Graph – sinds deze zomer ook in Nederland. Hier wordt het de Kenniskaart genoemd, een ingrijpende verandering van de traditionele zoekmethode op basis van tekstanalyse. In de wereld van Graph bestaan alleen ‘objecten’ en hun onderlinge verbindingen, in een overzichtelijke vorm. Bijvoorbeeld: als je zoekt op ‘Mark Rutte’, verschijnt er een prominent venster met essentiële informatie over de premier: zijn geboortedatum, zijn politieke partij en een samenvatting afkomstig van Wikipedia.


Het zijn geen lukrake zoekresultaten (honderdduizenden documenten met „Mark Rutte”) maar gestructureerde gegevens. Mark Rutte is het object, zijn beroep is een eigenschap. Zo’n stelsel van objecten, eigenschappen en relaties creëert een zogeheten ‘graph’. De Knowledge Graph is in feite een enorme catalogus van personen, gebouwen, landen, grondstoffen, sportteams, et cetera. De teller staat inmiddels op 570 miljoen objecten, met zo’n achttien miljard eigenschappen.

Het fundament van deze database is FreeBase, opgericht door John Giannandrea. Inmiddels leidt hij het Graph-team vanuit het hoofdkantoor in Mountain View, Californië.

Alles bij de bron; pdfNRC [DigiAbo pdf]

Google heeft deze week de kraan dichtgedraaid voor één van de belangrijkste data-bronnen voor websites. Sinds Google de algemene voorwaarden heeft aanpast, weten websites nog wel dat een bezoeker vanuit Google komt, maar niet meer welke zoekopdracht precies tot het bezoek heeft geleid.

Volgens Google is het een privacymaatregel maar Search Engine World denkt dat Google hiermee meer advertenties probeert te verkopen, omdat adverteerders nog wel gedetailleerde informatie krijgen. Zoekmarketingbureaus hebben zeer kritisch gereageerd op 'het stopzetten van de belangrijke data-voorzieningen van het internet'. 

Zoekmachinemarketing is een extreem kwantitatieve aangelegenheid geworden, grote, accurate datasets maken het verschil. Dit is het grootste verlies van databronnen in jaren, zeggen ze.

Alles bij de bron; Volkskrant

 

De site piracydata.org is opgetuigd door een denktank van de George Mason University om wekelijks te laten zien hoe het staat met de legale beschikbaarheid van de populairste films. TorrentFreak publiceert elke week een top tien van de meest gedownloade films via BitTorrent en aan de hand van die lijst wordt er gekeken of er online streams, huur- of koopversies beschikbaar zijn.

Drie van de tien films zijn sowieso niet beschikbaar, zes zijn wel in digitale versie te koop, maar geen enkele is terug te vinden op een legale streamingdienst. Dit zijn interessante data gezien de druk op zoekmachines om bijvoorbeeld torrentsites weg te drukken in resultaten. Als films niet op legale wijze beschikbaar zijn, wordt ‘illegaal’ opeens een zeer relevant zoekresultaat, beargumenteren de onderzoekers.

“Maar het zou niet de taak moeten zijn van zoekmachines om hun methodes te wijzigen om de broek op te houden voor het bedrijfsmodel van een ander.” aldus projectlid Jerry Brito.

Alles bij de bron; WebWereld

Google heeft in september een recordaantal van 21,5 miljoen takedownverzoeken van 'copyrightverdedigers' voor z'n kiezen gekregen. De meeste te verwijderen websites zijn aaangegeven door de Britse muziekindustrie, de British Recorded Music Industry Ltd.. Verder komen in de top-20 met claimende bedrijven bekende namen voor als DMCA Force, NBCUNIVERSAL en Walt Disney. Ook het Nederlandse Stichting BREIN behoort tot de 20 meest actieve instanties als het gaat om verwijderverzoeken.

In totaal heeft Stichting BREIN 548 domeinen aangegeven bij Google en wil de stichting ruim 200.000 URL's laten verwijderen uit de zoekmachine. In totaal hebben 1881 organisties verwijderverzoeken ingediend bij de techgrootmacht.

Alles bij de bron; Volkskrant

Het is een gangbare praktijk om een briefje te sturen naar Google met de vraag om een webpagina uit de zoekresultaten te weren omdat ze inbreuken pleegt op het auteursrecht. Meestal gaat Google daar gewoon op in omdat de rechtenhouders gelijk hebben. Muziekindustriegroep BPI is een van de meest actieve indieners van zulke verzoeken: 30 miljoen URL’s in het afgelopen jaar.

Daar tussen is er eentje dat Google geweigerd heeft, namelijk de homepage van The Pirate Bay. The Pirate Bay linkt dan wel aan duizenden illegale downloads, maar de homepagina is gewoon een zoekmachine zonder een link naar illegaal materiaal.

Alles bij de bron; ZDnet

Iedereen die Google Analytics gebruikt, schendt volgens waakhond CBP de privacywet. Die conclusie is te trekken uit het recente beslissing (pdf) van de toezichthouder in een onderzoek naar smart-tv maker TP Vision. Het CBP constateerde dat de fabrikant de wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) op verschillende manieren overtrad, onder meer door het gebruik van Google Analytics zonder aparte ‘bewerkersovereenkomst’ zoals artikel 14 vereist.

Het probleem is: door deze conclusie zijn in principe alle gebruikers van Google Analytics in overtreding, constateert Mark Jansen, advocaat bij Dirkzwager. Google nl. “weigert een dergelijke overeenkomst aan te gaan omdat het volgens Google geen persoonsgegevens betreft”, staat in het rapport. Het CBP gaat er vanuit dat al deze partijen persoonsgegevens verwerken, ook in het geval de Google Analytics-gebruiker de software zoveel mogelijk heeft dichtgetimmerd, zoals TP Vision doet. 

Het CBP ziet dit als een “wake up call” voor andere partijen die Google Analytics gebruiken om de kwestie zelf te onderzoeken en beoordelen. “Je kan het zien als een waarschuwing aan de hele branche.”

Alles bij de bron; WebWereld

Deze week riep het artikel over de uitspraak van advocaten van Google; "a person has no legitimate expectation of privacy in information he voluntarily turns over to third parties". En hoewel het natuurlijk bij veel mensen bekend is dat ze geen recht hebben op privacy (Google kan door een gerechterlijk bevel gedwongen worden om gegevens vrij te geven) en dat Google "zoekt" naar bepaalde content binnen gmail voor het aanpassen van advertenties e.d. vond ik dat een dergelijke uitspraak ruimte gaf voor gedrag wat net een grens over gaat, namelijk het "legaal" lezen van je persoonlijke mail.

Google heeft echter zelf totaal geen belang bij het op deze manier gebruiken van hun "recht" en zal dit dus ook niet doen. Dergelijke handelingen door medewerkers van Google zouden niet alleen onmogelijk zijn vanwege de hoeveelheid tijd die dit zou kosten, maar ook leiden tot een onvermijdelijke daling van het aantal gebruikers.

En dan nu de reactie van Google zelf: "We take our users' privacy and security very seriously; recent reports claiming otherwise are simply untrue. We have built industry-leading security and privacy features into Gmail -- and no matter who sends an email to a Gmail user, those protections apply."

Alles bij de bron; DutchCowboys

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha