Zoekmachine

Op het wereldwijde web heerst Google. De zoekgigant kan websites maken of breken. Google bepaalt én bewaakt de spelregels. Stel, je wilt geld verdienen. Je maakt een site die naar laarzen van Wehkamp, O’Moda en de Bijenkorf verwijst. Met die bedrijven spreek je af dat als iemand een laars vindt via jouw site, jij een deel van de opbrengst krijgt, iedereen blij. Door je site slim te bouwen staat hij bovenaan als mensen op ‘laarzen’ googlen. Kun je aardig aan verdienen. Maar dan verandert Google één of ander algoritme. Opeens kukel jij dertig plaatsen  omlaag in de zoekresultaten. Verkeer naar je site droogt op: mensen vinden je simpelweg niet meer. Blijkt: Google heeft de spelregels aangepast waaraan sites zich dienen te houden en opeens ben jij, met je slim opgezette website, in overtreding. Je hebt een penalty gekregen, straf.

Google doet dat vaak. Eind vorig jaar nog werden zo’n 15.000 Nederlandse webpagina’s, subdomeinen van een aantal grote bedrijven, geweerd uit de bovenste resultaten. Eerlijk? Onterecht? Die vraag doet er eigenlijk niet toe. Niet in de wereld van zoekmachines. Op het web is Google wetgever, rechter en politieagent ineen. Google bepaalt de regels.

Alles bij de bron; pdfNRC [DigiAbo]

Eigenaren van een GMail-account kunnen voortaan berichten krijgen van wildvreemden. Dit is een gevolg van een nieuwe policy die Google deze week heeft ingevoerd. Onder het nieuwe regime kunnen gebruikers van het sociale netwerk Google+ berichten sturen ook aan mensen van wie ze het GMail-adres niet kennen. 

De mailmogelijkheid is eenmalig, het is niet mogelijk om iemand bijvoorbeeld 200 mailberichten te sturen. De ontvanger v de mails heeft het heft in handen. Wanneer wordt besloten om de mailende vreemdeling te accepteren is het contact gelegd. Wordt de mail aangemerkt als spam, dan komt er geen contact tot stand.

De nieuwe mailmogelijkheid is een gevolg van de bundeling van Google+ en GMail. 

Alles bij de bron; AutomGids

Update

Inmiddels is de nieuwe functie breed uitgerold. Voor wie er geen zin in heeft, die moet de instellingen in, want het kán worden uitgeschakeld. In de instellingen is een extra optie verschenen 'E-mail via Google+'. Deze staat vanaf nu dus standaard op 'Iedereen op Google+' en kan worden beperkt tot Kringen of helemaal worden uitgezet.

 

Eigenaren van een GMail-account kunnen voortaan berichten krijgen van wildvreemden. Dit is een gevolg van een nieuwe policy die Google deze week heeft ingevoerd. Onder het nieuwe regime kunnen gebruikers van het sociale netwerk Google+ berichten sturen ook aan mensen van wie ze het GMail-adres niet kennen. 

De mailmogelijkheid is eenmalig, het is niet mogelijk om iemand bijvoorbeeld 200 mailberichten te sturen. De ontvanger v de mails heeft het heft in handen. Wanneer wordt besloten om de mailende vreemdeling te accepteren is het contact gelegd. Wordt de mail aangemerkt als spam, dan komt er geen contact tot stand.

De nieuwe mailmogelijkheid is een gevolg van de bundeling van Google+ en GMail. 

Alles bij de bron; AutomGids

Update

Inmiddels is de nieuwe functie breed uitgerold. Voor wie er geen zin in heeft, die moet de instellingen in, want het kán worden uitgeschakeld. In de instellingen is een extra optie verschenen 'E-mail via Google+'. Deze staat vanaf nu dus standaard op 'Iedereen op Google+' en kan worden beperkt tot Kringen of helemaal worden uitgezet.

 Knipsel

Alles bij de bron; Webwereld

Google knoopt z'n servers aan elkaar tot een enorm neuraal netwerk dat met 11 verborgen lagen bijna feilloos huisnummerbordjes in Street View foto's leest. Zo'n netwerk blijkt het even goed huisnummerbordjes op foto's te lezen als mensen: zo'n 98 van de 100 keer correct, meldt Technology Review.

Optische karakterherkenning is moeilijk, maar krijgt een heel nieuwe dimensie door de oneindige variatie aan nummerbordjes, cijfertypes en belichting van de foto's genomen door de rondrijdende Street View-auto's.

Uniek aan de nieuw ontwikkelde methode is dat het neurale netwerk niet de losse karakters tracht te herkennen, maar het gehele nummer. De onderzoekers schrijven (pdf) dat dit systeem alleen werkt met relatief korte combinaties van karakters, zoals huisnummers, het is niet schaalbaar voor langere karaktersequenties. Nog niet.

Alles bij de bron; WebWereld

Google moet de Spaanse privacytoezichthouder AEPD 900.000 euro betalen. Het is de eerste boete in een breed onderzoek in zes Europese landen, waaronder Nederland, naar het omstreden privacybeleid van Google.

In 2012 onderging het privacybeleid van Google een grote transformatie tot eenduidig en uniform document, handig en begrijpelijk. Aldus Google. Maar de waakhonden vinden Google zich hiermee carte blanche geeft om gegevens van diensten te combineren, om zo tot een rijker gebruikersprofiel te komen, zonder duidelijke toestemming. Spanje kwam al in juni tot die conclusie.

Ook in ons land dreigen boetes voor Google, nu privacytoezichthouder CBP heeft geconcludeerd dat het internetbedrijf op verschillende manieren de wet overtreedt. “Google spint een onzichtbaar web van onze persoonsgegevens, zonder onze toestemming. En dat is bij wet verboden”, aldus CBP-voorzitter Jacob Kohnstamm. Google houdt vol dat het aan de Europese regels voldoet.

Alles bij de bron; Webwereld

Snel is beter dan langzaam. Zo luidt een van de tien ‘waarheden’ die Google kort na zijn oprichting in 1998 optekende. Vandaar dat de zoekmachine nog altijd trots meldt dat er „ongeveer 418. 000 resultaten in 0, 24 seconden” zijn gevonden. Gevolgd door de bekende lijst met blauwe links.

Vorig jaar introduceerde Google de Knowledge Graph – sinds deze zomer ook in Nederland. Hier wordt het de Kenniskaart genoemd, een ingrijpende verandering van de traditionele zoekmethode op basis van tekstanalyse. In de wereld van Graph bestaan alleen ‘objecten’ en hun onderlinge verbindingen, in een overzichtelijke vorm. Bijvoorbeeld: als je zoekt op ‘Mark Rutte’, verschijnt er een prominent venster met essentiële informatie over de premier: zijn geboortedatum, zijn politieke partij en een samenvatting afkomstig van Wikipedia.


Het zijn geen lukrake zoekresultaten (honderdduizenden documenten met „Mark Rutte”) maar gestructureerde gegevens. Mark Rutte is het object, zijn beroep is een eigenschap. Zo’n stelsel van objecten, eigenschappen en relaties creëert een zogeheten ‘graph’. De Knowledge Graph is in feite een enorme catalogus van personen, gebouwen, landen, grondstoffen, sportteams, et cetera. De teller staat inmiddels op 570 miljoen objecten, met zo’n achttien miljard eigenschappen.

Het fundament van deze database is FreeBase, opgericht door John Giannandrea. Inmiddels leidt hij het Graph-team vanuit het hoofdkantoor in Mountain View, Californië.

Alles bij de bron; pdfNRC [DigiAbo pdf]

Google heeft deze week de kraan dichtgedraaid voor één van de belangrijkste data-bronnen voor websites. Sinds Google de algemene voorwaarden heeft aanpast, weten websites nog wel dat een bezoeker vanuit Google komt, maar niet meer welke zoekopdracht precies tot het bezoek heeft geleid.

Volgens Google is het een privacymaatregel maar Search Engine World denkt dat Google hiermee meer advertenties probeert te verkopen, omdat adverteerders nog wel gedetailleerde informatie krijgen. Zoekmarketingbureaus hebben zeer kritisch gereageerd op 'het stopzetten van de belangrijke data-voorzieningen van het internet'. 

Zoekmachinemarketing is een extreem kwantitatieve aangelegenheid geworden, grote, accurate datasets maken het verschil. Dit is het grootste verlies van databronnen in jaren, zeggen ze.

Alles bij de bron; Volkskrant

 

De site piracydata.org is opgetuigd door een denktank van de George Mason University om wekelijks te laten zien hoe het staat met de legale beschikbaarheid van de populairste films. TorrentFreak publiceert elke week een top tien van de meest gedownloade films via BitTorrent en aan de hand van die lijst wordt er gekeken of er online streams, huur- of koopversies beschikbaar zijn.

Drie van de tien films zijn sowieso niet beschikbaar, zes zijn wel in digitale versie te koop, maar geen enkele is terug te vinden op een legale streamingdienst. Dit zijn interessante data gezien de druk op zoekmachines om bijvoorbeeld torrentsites weg te drukken in resultaten. Als films niet op legale wijze beschikbaar zijn, wordt ‘illegaal’ opeens een zeer relevant zoekresultaat, beargumenteren de onderzoekers.

“Maar het zou niet de taak moeten zijn van zoekmachines om hun methodes te wijzigen om de broek op te houden voor het bedrijfsmodel van een ander.” aldus projectlid Jerry Brito.

Alles bij de bron; WebWereld

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha