Zoekmachine

Google maakte het afgelopen week gemakkelijk om privacy zelf in de hand te houden. Via MyAccount kan een gebruiker met een paar kliks instellen of zoekopdrachten worden gebruikt voor advertenties. 

Toch betekent dit niet dat Google nu volledig open kaart speelt. Google bewaart de zoekopdrachten immers wel, al was het maar omdat dit volgens de Amerikaanse wet verplicht is. In een klein zinnetje staat het ook op de site te vinden: als we juridisch gedwongen worden om gegevens vrij te geven, zullen we uiterst kritisch naar zo'n verzoek kijken, zo valt te lezen. Kortom: ergens bij Google liggen de zoekopdrachten, waarmee een profiel van een gebruiker is samen te stellen.

Wat er precies mee gebeurt - hoe het zoekalgoritme bijvoorbeeld geschiktere websites toont - is onbekend. Dat is terecht; Google verdient haar geld als beste zoekmachine dankzij hun goedgemaakte algoritme. Het laat echter een ondoorzichtig wat het bedrijf weet van jou als gebruiker. Als dat soort data ooit uitlekt, ligt de digitale identiteit op straat.

Google kan het slachtoffer worden van haar eigen gebrek aan transparantie. Niet alleen op het gebied van gegevensopslag; ook met het indexeren en tonen van websites. Meer transparantie zou het bedrijf goed doen, zoals ook in een betoog van internetjurist Paul Bernal naar voren komt.

Alles bij de bron; deIngenieur

Heb je de voorwaarden van Google Photos al eens gelezen voordat je je foto’s uploadde, vroeg The Register onlangs sarcastisch. Want daarin staat dat Google alles mag doen met hetgeen je op hun dienst zet, oftewel ze mogen je foto’s commercieel exploiteren en jij krijgt geen cent. Ik zou nu een omgwtf* variant moeten lanceren maar ik word een klein beetje moe van deze ophef: het is bij élke nieuwe dienst precies dezelfde ronde paniek gevolgd door een sussend persbericht.

Als je foto’s of ander materiaal op een internetdienst plaatst, dan maakt die dienst kopietjes daarvan en verspreiden ze dat naar andere gebruikers. Dat lijkt logisch, maar er was ooit een advocaat die daar een probleem mee zag, want stel je voor dat een gebruiker dan zegt “dat mag helemaal niet, want ik heb er auteursrecht op” en een claim indient. Dus toen kwam er een “ik geef hierbij een licentie aan de dienst” in de voorwaarden.

Omdat iedereen elkaars voorwaarden kopieert, zat zo’n clausule al snel in álle voorwaarden. En de gevraagde licentie werd ook steeds breder, want stel je voor dat we in de toekomst iets gaan doen dat we nu niet doen, dan kunnen mensen zeggen dat de licentie dat niet omvatte. Of wat nu als we een screenshot van onze dienst in een reclamebanner opnemen en iemand ziet drie pixels van zijn foto, wat dan.

Dan krijg je dit soort zinnen:

When you upload, submit, store, send or receive content to or through our Services, you give Google (and those we work with) a worldwide license to use, host, store, reproduce, modify, create derivative works (such as those resulting from translations, adaptations or other changes we make so that your content works better with our Services), communicate, publish, publicly perform, publicly display and distribute such content. The rights you grant in this license are for the limited purpose of operating, promoting, and improving our Services, and to develop new ones.

En natuurlijk gaat iedereen die dan zo achterdochtig mogelijk lezen, want er stáát toch dat ze alles mogen. Ja, “limited purpose” maar beperkt tot het leveren, promoten en verbeteren en alles is wel als promotie of verbetering recht te praten. Plus, ontwikkeling van nieuwe diensten, ja zie je wel ze gaan gewoon je foto’s jatten. En dat is dan weer een leuk stukje voor je nieuwssite, bij voorkeur met “ze pakken je auteursrecht af” wat mij dan weer juridische krultenen geeft want dat kán helemaal niet, auteursrechten afstaan in algemene voorwaarden.

Afijn. Google komt natuurlijk met het persbericht – dat vast al klaar lag – met

Google Photos will not use images or videos uploaded onto Google Photos commercially for any promotional purposes, unless we ask for the user’s explicit permission.

Wat daar dan weer de waarde van is, kun je je afvragen. Enerzijds, het is een verklaring van het bedrijf via een officiële woordvoerder, dus dat is een bindende verklaring. Anderzijds, waarom stáát het er dan wel in de algemene voorwaarden, dat ze mogen “promoting our Services” met je foto?

Het lijkt me erg sterk dat ze dit ooit écht gaan doen, dat zeker. Maar de heisa is er ondertussen niet minder om. Dus waarom zet men dit toch steeds in de voorwaarden?

Alles bij de bron: Arnoud Engelfriet

Klik. Met één druk op de knop kun je je hele hebben en houden aan Google toevertrouwen. Google Photos, de fotodienst die het internetbedrijf vorige week introduceerde, biedt gratis onbeperkte opslag van al je digitale foto’s en video’s. Niet meer zelf sorteren of albums samenstellen. Laat
dat maar Google Photos over: volautomatische selectie van je vakantiefoto’s, geselecteerd op datum, thema, locatie en de mensen die in beeld zijn.

De technologie achter Google Photos is indrukwekkend. Het toont precies aan waar het bedrijf goed in is: razendsnel orde brengen in een overvloed van informatie. Je kunt zoeken op trefwoord; de beeldherkenningssoftware ziet of er een huisdier, auto of familielid op de foto staat.

...Die onbeperkte opslag in Google Photos kost je weliswaar geen geld, maar gratis is het niet. Google kan  grasduinen in je persoonlijke interesses want wat geeft er een beter beeld van je leven dan de foto’s die je maakt? Een foto toont waar je bent, met wie je bent, wat je mooi of interessant vindt, welk merk kleding je draagt: of je sportschoenen van New Balance of van Adidas zijn. Google gebruikt Photos nu nog niet voor advertenties maar sluit dat zeker niet uit. Het bedrijf zal je foto’s gaan ‘lezen’ zoals dat nu met Gmail gebeurt, op basis van trefwoorden.

Alles bij de bron; pdfNRC [aboversie]

Disconnect, maker van een gelijknamige app die de privacy van gebruikers wil beschermen door te voorkomen dat andere apps hun activiteit bijhouden, heeft een klacht tegen Google ingediend bij de Europese Commissie.

Vorig jaar werd een app van Disconnect door Google verbannen uit Google Play, omdat deze het tonen van advertenties in andere apps belemmert.

Volgens Disconnect heeft Google echter zijn dominante marktpositie misbruikt en wordt de app van het bedrijf geblokkeerd omdat Google zijn eigen diensten wil voortrekken. 

Lees verder: NU.nl

Privacy is net als pensioenen: iedereen vindt het belangrijk, maar niet veel mensen zijn er echt mee bezig. In een poging dat te veranderen introduceert Google vandaag een nieuwe website, waar gebruikers al hun privacy- en beveiligingsinstellingen kunnen nalopen. Ook is er een site die antwoord moet geven op vragen over privacy.

De site, met de naam My Account, biedt check-ups waarbij bijvoorbeeld de privacyinstellingen van Google-producten als YouTube en Maps worden weergegeven. Ook kunnen gebruikers instellen dat ze liever algemene advertenties zien in plaats van advertenties die gebaseerd zijn op surf- en mailgedrag.

Lees verder: NOS

Al je foto's en video's opslaan in de cloud, zoveel je wilt, en eenvoudig doorzoekbaar op woorden. Dat is wat Google sinds eergisteren aanbiedt via de nieuwe dienst Google Photos - geheel gratis. Dat klinkt haast te mooi om waar te zijn. Hoe kan Google daar ooit geld aan verdienen?

De nieuwe zoekfunctie is opzienbarend. Door simpelweg te beschrijven wat je zoekt, kan Google de bijbehorende foto vinden. Alle foto's van je spinnende huisdier zien? Zoeken op 'kat' is genoeg. Dat lijkt simpel, maar daar gaat een hele computerwetenschap achter schuil. Het betekent dat computers nu zonder hulp kunnen begrijpen wat er op een foto is te zien.

De nieuwe zoekfunctie doet de nekharen van privacyvoorvechters overeind staan. Tel maar op: Google biedt iedereen gratis, ongelimiteerde foto-opslag en kan daarna geheel geautomatiseerd erachter komen wat er op die foto's te zien is.

Lees en kijk verder: NOS

Zelflerende machines leken kort geleden nog sciencefiction. In verschillende nieuwe apps van Google blijkt machine learning echter al een dagelijkse werkelijkheid te zijn geworden.

Het is inmiddels een cliché dat Google alles over je weet. Als je de zoekmachine, Youtube, Gmail en Android gebruikt, breng je een groot deel van je digitale leven in de wereld van Google door.

Het bedrijf gebruikt de gegevens van gebruikers al lange tijd om producten slimmer te maken, terwijl privacybeschermers waarschuwen over de gevaren van de zee aan gegevens die Google bezit.

Verschillende aankondigingen tijdens de ontwikkelaarsconferentie Google I/O benadrukken nog eens hoeveel data de zoekgigant in handen heeft. Maar veel meer dan in eerdere jaren weet het bedrijf te tonen hoe die gegevens benut kunnen worden om tot voor kort onmogelijke functies werkelijkheid te maken.

Lees verder: NU.nl

Internetgigant Google stuurt dreigbrieven over illegale downloads door naar de Amerikaanse gebruikers van Google Fiber, het supersnelle internet dat het bedrijf in de VS aanbiedt. Die brieven schrijft het niet zelf, maar worden door bedrijven waarvan de content illegaal wordt verspreid of door firma’s die copyrightrechten beschermen naar Google verzonden, als ze zien dat een bepaald IP-adres zich misdraagt. Het ongewone is dat Google deze dan ook doorstuurt naar zijn klanten, want de meeste internet providers doen dat niet, of maar gedeeltelijk.

Het is namelijk zo dat die brieven op juridisch vlak nogal dubieus zijn. Geadresseerden worden gewaarschuwd dat er inbreuken op auteursrechtelijk materiaal door hen zijn vastgesteld en dat het bedrijf hiertegen actie zal nemen. Vervolgens biedt het bedrijf hen aan om de zaak voor een redelijk bedrag af te handelen, gaande van pakweg twintig tot ettelijke honderden dollars.

bron: ZDnet

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha