Zoekmachine

Google gaat zoekopdrachten met informatie van Gmail, Calendar en Google+ samenvoegen. Gebruikers krijgen hierdoor een persoonlijker antwoord op ingevoerde zoekopdrachten. De nieuwe dienst kopieert dezelfde mogelijkheden die de slimme zoekassistent Google Now al langer biedt.

De 'persoonlijke ervaring' ontstaat door het combineren van gegevens van verschillende diensten. Zo kunnen gebruikers via een zoekopdracht informatie over onder andere hun vluchtstatus, een specifieke reservering of de status van een pakket opvragen. De zoekopdrachten kunnen met zinnen als 'is mijn vlucht op tijd' of 'wat zijn mijn plannen voor morgen' worden ingevoerd. Google laat als resultaat de informatie van de gekoppelde diensten zien.

Het is niet bekend wanneer de persoonlijke zoekopdrachten in Nederland verschijnen. Ook voor Google Now is het nog onduidelijk wanneer de dienst volledig in het Nederlands beschikbaar is.

Alles bij de bron; NU

Internetgebruikers die e-mail naar Gmailgebruikers versturen hoeven volgens Google niet op privacy te rekenen. Dat laat de Consumer Watchdog weten. De Amerikaanse consumentenorganisatie baseert zich op gerechtelijke stukken waarin advocaten van Google stellen dat mensen geen privacy moeten verwachten als ze Gmailgebruikers mailen. 

"Google heeft eindelijk toegegeven dat ze privacy niet respecteren", zegt John Simpson van Consumer Watchdog. "Als je geeft om de privacy van de mensen met wie je e-mailt, moet je geen Gmail gebruiken." Google maakte de verklaring over de privacy naar aanleiding van een rechtszaak die was aangespannen wegens het scannen van e-mails. Google scant de e-mails om aan de hand van de inhoud te bepalen welke advertenties het kan tonen.


Volgens Simpson gebruikt Google de verkeerde analogie. "Het versturen van een e-mail is net als het geven van een brief aan de post. Ik verwacht dat de postbode mijn brief op het adres op de envelop aflevert. Ik verwacht niet dat hij mijn brief opent en leest." Dat zou ook voor e-mail moeten gelden, stelt Simpson.

Alles bij de bron; Security

De EU voert steeds strenger onderzoek uit naar de wijze waarop Google de zoekresultaten presenteert. Concurrenten hebben weer nieuwe vragenlijsten gekregen. Gevraagd wordt onder meer of hun lagere scores bij zoekresultaten via Google tot gevolg hebben dat ze de afgelopen 2,5 jaar minder bezoekers op hun sites kregen. 

De EU doet al zeker 3 jaar onderzoek naar mogelijke concurrentiebelemmerende acties van Google. Het bedrijf zegde eerder dit jaar al toe dat het in de zoekresultatenlijst duidelijk zal aangeven wat Googles eigen producten zijn. Daarnaast zal het bedrijf minstens 3 links geven naar concurrerende producten en het makkelijker maken voor adverteerders om op andere platforms te adverteren. 

Alles bij de bron; AutomGids

De privacywaakhonden van Duitsland en het Verenigd Koninkrijk hebben actie ondernomen tegen Google om zijn nieuwe privacybeleid. Als Google de privacyvoorwaarden niet binnen drie maanden aanpast, kan het bedrijf een boete opgelegd krijgen, zo heeft het Information Commissioner's Office laten weten. 

De privacywaakhond van Duitsland is iets minder stellig en eist uitleg van Google over de nieuwe privacyvoorwaarden. De zoekgigant heeft tot halverwege augustus de tijd gekregen om zichzelf te verweren, schrijft Computerworld. Volgens Duitsland zijn de nieuwe privacyvoorwaarden te vaag en bieden ze Google te veel ruimte om met de gegevens van gebruikers te doen wat het bedrijf wil.

Ook het Nederlandse College bescherming persoonsgegevens doet momenteel onderzoek naar de nieuwe privacyvoorwaarden, maar een woordvoerder van het College kan niet aangeven wanneer de resultaten daarvan worden verwacht. De omstreden privacyvoorwaarden werden in maart vorig jaar ingevoerd.

Alles bij de bron; Tweakers

Google beroept zich op vrijheid meningsuiting bij publiceren geheime dataverzoek (bron; tweakers)

De afgelopen dagen publiceerden onder andere Facebook, Microsoft en Yahoo informatie over hoeveel geheime dataverzoeken op basis van de FISA-wet zij het afgelopen half jaar hebben ontvangen. De informatie was echter summier. Zo werden alleen reeksen van afgeronde totaalcijfers genoemd, en was niet af te leiden hoeveel van de verzoeken van diensten als de NSA en FBI afkomstig waren, aldus Wired.

Google heeft eerder deze week zijn onvrede geuit over deze restricties en heeft nu bij de Foreign Intelligence Surveillance Court in Washington gevraagd om meer gedetailleerde informatie over geheime FISA-aanvragen te mogen publiceren. Zo wil Google aparte cijfers over verzoeken vanuit diensten als de NSA noemen in zijn halfjaarlijkse transparantierapporten. Volgens Google valt dergelijke informatie onder het eerste amendement van de Amerikaanse grondwet waarin de vrijheid van meningsuiting wordt gegarandeerd.

Frankrijk eist dat Google privacybeleid aanpast (bron; Volkskrant)

De Franse privacywaakhond CNIL geeft Google drie maanden de tijd om zijn privacybeleid aan te passen. Als het Amerikaanse internetbedrijf dat niet doet, volgen er boetes tot maximaal 150.000 euro. 

De CNIL is tot de conclusie gekomen dat het privacybeleid van Google niet voldoet aan de Franse wetgeving. Volgens de waakhond zal Google voortaan bijvoorbeeld beter aan gebruikers moeten aangeven waar het persoonlijke gegevens voor gebruikt. De boetes kunnen op de langere termijn oplopen tot maximaal 300.000 euro. De mogelijke boetes van alle zes eurolanden bij elkaar kunnen Google miljoenen gaan kosten. Naast Frankrijk en Nederland gaat het om Groot-Brittannië, Duitsland, Spanje en Italië.

Google CEO Larry Page ziet graag een speelveld ontstaan waarin it-bedrijven met medische gegevens aan de slag kunnen. Wet- en regelgeving beschouwt hij als restrictief. 

Mede-oprichter Larry Page van Google vindt dat burgers zich transparanter moeten opstellen als het gaat om inzage hun in medische historie. Page liet tijdens zijn voordracht zijn frustratie blijken over beschermde patiëntgegevens. Een van de reden dat het project Google Health – een soort vrijwillig Elektronisch Patiëntendossier (EPD) – niet wist te slagen, was omdat wettelijke regels de dienst niet zoals beoogd konden laten functioneren.

In Nederland is op verschillende momenten geprobeerd een verplicht digitaal patiëntendossier ingevoerd te krijgen, maar de pogingen daartoe stuitten op breed verzet. Momenteel is de Wet Bescherming Persoonsgegevens (Wbp) ‘spelbreker’ omdat de uitwisseling van gegevens die niet noodzakelijk zijn voor de behandeling van patiënten in strijd is met de regels op privacygebied, zo vinden huisartsen.

Alles bij de bron; Webwereld

Een Duitse weerorganisatie spande een antitrustrechtszaak aan tegen Google omdat de zoekdienst zijn macht zou misbruiken door zelf de weersvoorspelling weer te geven bij een zoekopdracht. De rechtbank stelt deze groep nu in het ongelijk.

De Europese Commissie eist van Google onder meer dat de eigen diensten duidelijker gelabeld moeten worden als resultaten van Google om op die manier bijvoorbeeld een hoge boete wegens machtsmisbruik te voorkomen. Daarbij wordt direct gelinkt naar alternatieve sites die soortgelijke informatie bieden.

Alles bij de bron; Webwereld

Diensten als Google en Facebook willen veel, zo niet àlles van je weten. Je staat er misschien niet bij stil, maar wanneer je een gewone search engine gebruikt worden er heel wat gegevens van je opgeslagen. Je zoektermen zelf uiteraard, maar ook het tijdstip van de zoekopdracht, de links waar je op klikt en zelfs je IP-adres.

Die gegevens, die worden opgeslagen in grote databases, zijn goud waard voor marketeers – of erger - criminelen, mochten ze ooit op straat belanden. Ze bevatten immers heel wat informatie over je interesses, en misschien zelfs wel over je politieke voorkeur, medische of financiële situatie, religie of familiale omstandigheden.

Een zoekmachine die deze informatie niét bewaart is Startpage.com een zoekmachine die zijn z’n zoekresultaten gewoon bij Google haalt. Maar voordat de opdracht naar de zoekgigant wordt doorgestuurd, haalt Startpage er eerst alle privacygevoelige informatie uit. De dienst heeft de voorbije jaren overigens verschillende certificaten binnengerijfd die de privacybelofte van de zoekmachine bevestigen, zoals de European Privacy Seal en het Certified Secure-certificaat.

Voor het web, afbeeldingen en video’s – oftewel de meest gebruikte zoekopdrachten – biedt Startpage een uitstekend en vooral veilig alternatief. 

Alles bij de bron; detijd

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha