Zoekmachine

Google heeft in september een recordaantal van 21,5 miljoen takedownverzoeken van 'copyrightverdedigers' voor z'n kiezen gekregen. De meeste te verwijderen websites zijn aaangegeven door de Britse muziekindustrie, de British Recorded Music Industry Ltd.. Verder komen in de top-20 met claimende bedrijven bekende namen voor als DMCA Force, NBCUNIVERSAL en Walt Disney. Ook het Nederlandse Stichting BREIN behoort tot de 20 meest actieve instanties als het gaat om verwijderverzoeken.

In totaal heeft Stichting BREIN 548 domeinen aangegeven bij Google en wil de stichting ruim 200.000 URL's laten verwijderen uit de zoekmachine. In totaal hebben 1881 organisties verwijderverzoeken ingediend bij de techgrootmacht.

Alles bij de bron; Volkskrant

Het is een gangbare praktijk om een briefje te sturen naar Google met de vraag om een webpagina uit de zoekresultaten te weren omdat ze inbreuken pleegt op het auteursrecht. Meestal gaat Google daar gewoon op in omdat de rechtenhouders gelijk hebben. Muziekindustriegroep BPI is een van de meest actieve indieners van zulke verzoeken: 30 miljoen URL’s in het afgelopen jaar.

Daar tussen is er eentje dat Google geweigerd heeft, namelijk de homepage van The Pirate Bay. The Pirate Bay linkt dan wel aan duizenden illegale downloads, maar de homepagina is gewoon een zoekmachine zonder een link naar illegaal materiaal.

Alles bij de bron; ZDnet

Iedereen die Google Analytics gebruikt, schendt volgens waakhond CBP de privacywet. Die conclusie is te trekken uit het recente beslissing (pdf) van de toezichthouder in een onderzoek naar smart-tv maker TP Vision. Het CBP constateerde dat de fabrikant de wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) op verschillende manieren overtrad, onder meer door het gebruik van Google Analytics zonder aparte ‘bewerkersovereenkomst’ zoals artikel 14 vereist.

Het probleem is: door deze conclusie zijn in principe alle gebruikers van Google Analytics in overtreding, constateert Mark Jansen, advocaat bij Dirkzwager. Google nl. “weigert een dergelijke overeenkomst aan te gaan omdat het volgens Google geen persoonsgegevens betreft”, staat in het rapport. Het CBP gaat er vanuit dat al deze partijen persoonsgegevens verwerken, ook in het geval de Google Analytics-gebruiker de software zoveel mogelijk heeft dichtgetimmerd, zoals TP Vision doet. 

Het CBP ziet dit als een “wake up call” voor andere partijen die Google Analytics gebruiken om de kwestie zelf te onderzoeken en beoordelen. “Je kan het zien als een waarschuwing aan de hele branche.”

Alles bij de bron; WebWereld

Deze week riep het artikel over de uitspraak van advocaten van Google; "a person has no legitimate expectation of privacy in information he voluntarily turns over to third parties". En hoewel het natuurlijk bij veel mensen bekend is dat ze geen recht hebben op privacy (Google kan door een gerechterlijk bevel gedwongen worden om gegevens vrij te geven) en dat Google "zoekt" naar bepaalde content binnen gmail voor het aanpassen van advertenties e.d. vond ik dat een dergelijke uitspraak ruimte gaf voor gedrag wat net een grens over gaat, namelijk het "legaal" lezen van je persoonlijke mail.

Google heeft echter zelf totaal geen belang bij het op deze manier gebruiken van hun "recht" en zal dit dus ook niet doen. Dergelijke handelingen door medewerkers van Google zouden niet alleen onmogelijk zijn vanwege de hoeveelheid tijd die dit zou kosten, maar ook leiden tot een onvermijdelijke daling van het aantal gebruikers.

En dan nu de reactie van Google zelf: "We take our users' privacy and security very seriously; recent reports claiming otherwise are simply untrue. We have built industry-leading security and privacy features into Gmail -- and no matter who sends an email to a Gmail user, those protections apply."

Alles bij de bron; DutchCowboys

Google gaat zoekopdrachten met informatie van Gmail, Calendar en Google+ samenvoegen. Gebruikers krijgen hierdoor een persoonlijker antwoord op ingevoerde zoekopdrachten. De nieuwe dienst kopieert dezelfde mogelijkheden die de slimme zoekassistent Google Now al langer biedt.

De 'persoonlijke ervaring' ontstaat door het combineren van gegevens van verschillende diensten. Zo kunnen gebruikers via een zoekopdracht informatie over onder andere hun vluchtstatus, een specifieke reservering of de status van een pakket opvragen. De zoekopdrachten kunnen met zinnen als 'is mijn vlucht op tijd' of 'wat zijn mijn plannen voor morgen' worden ingevoerd. Google laat als resultaat de informatie van de gekoppelde diensten zien.

Het is niet bekend wanneer de persoonlijke zoekopdrachten in Nederland verschijnen. Ook voor Google Now is het nog onduidelijk wanneer de dienst volledig in het Nederlands beschikbaar is.

Alles bij de bron; NU

Internetgebruikers die e-mail naar Gmailgebruikers versturen hoeven volgens Google niet op privacy te rekenen. Dat laat de Consumer Watchdog weten. De Amerikaanse consumentenorganisatie baseert zich op gerechtelijke stukken waarin advocaten van Google stellen dat mensen geen privacy moeten verwachten als ze Gmailgebruikers mailen. 

"Google heeft eindelijk toegegeven dat ze privacy niet respecteren", zegt John Simpson van Consumer Watchdog. "Als je geeft om de privacy van de mensen met wie je e-mailt, moet je geen Gmail gebruiken." Google maakte de verklaring over de privacy naar aanleiding van een rechtszaak die was aangespannen wegens het scannen van e-mails. Google scant de e-mails om aan de hand van de inhoud te bepalen welke advertenties het kan tonen.


Volgens Simpson gebruikt Google de verkeerde analogie. "Het versturen van een e-mail is net als het geven van een brief aan de post. Ik verwacht dat de postbode mijn brief op het adres op de envelop aflevert. Ik verwacht niet dat hij mijn brief opent en leest." Dat zou ook voor e-mail moeten gelden, stelt Simpson.

Alles bij de bron; Security

De EU voert steeds strenger onderzoek uit naar de wijze waarop Google de zoekresultaten presenteert. Concurrenten hebben weer nieuwe vragenlijsten gekregen. Gevraagd wordt onder meer of hun lagere scores bij zoekresultaten via Google tot gevolg hebben dat ze de afgelopen 2,5 jaar minder bezoekers op hun sites kregen. 

De EU doet al zeker 3 jaar onderzoek naar mogelijke concurrentiebelemmerende acties van Google. Het bedrijf zegde eerder dit jaar al toe dat het in de zoekresultatenlijst duidelijk zal aangeven wat Googles eigen producten zijn. Daarnaast zal het bedrijf minstens 3 links geven naar concurrerende producten en het makkelijker maken voor adverteerders om op andere platforms te adverteren. 

Alles bij de bron; AutomGids

De privacywaakhonden van Duitsland en het Verenigd Koninkrijk hebben actie ondernomen tegen Google om zijn nieuwe privacybeleid. Als Google de privacyvoorwaarden niet binnen drie maanden aanpast, kan het bedrijf een boete opgelegd krijgen, zo heeft het Information Commissioner's Office laten weten. 

De privacywaakhond van Duitsland is iets minder stellig en eist uitleg van Google over de nieuwe privacyvoorwaarden. De zoekgigant heeft tot halverwege augustus de tijd gekregen om zichzelf te verweren, schrijft Computerworld. Volgens Duitsland zijn de nieuwe privacyvoorwaarden te vaag en bieden ze Google te veel ruimte om met de gegevens van gebruikers te doen wat het bedrijf wil.

Ook het Nederlandse College bescherming persoonsgegevens doet momenteel onderzoek naar de nieuwe privacyvoorwaarden, maar een woordvoerder van het College kan niet aangeven wanneer de resultaten daarvan worden verwacht. De omstreden privacyvoorwaarden werden in maart vorig jaar ingevoerd.

Alles bij de bron; Tweakers

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha