45PNBANNER22
Gefaciliteerd door Burgerrechtenvereniging Vrijbit

Zoekmachine

Brein treft schikking met uploaders privétorrenttrackers

Brein heeft met acht verschillende uploaders een schikking getroffen, voor een bedrag van 60.000 euro in totaal. Het gaat om 8 uploaders die betrokken waren bij een privétorrenttracker die voornamelijk bestemd was voor Nederlanders.

Dat meldt TorrentFreak op basis van een bericht dat door de antipiraterijorganisatie online is gezet. De schikking is getroffen nadat de rechtbank van Zeeland-West-Brabant een onmiddellijke stop op het uploaden van content op de torrenttracker verordonneerde. Een deel van dat bedrag kan nog worden kwijtgescholden als de uploaders zich onthouden van verdere auteursrechtschendingen. Naast de torrenttracker werd er overigens ook nog een schikking getroffen met twee uploaders die via een ongelicenseerd internetradiostation muziek verspreiden.

Brein heeft in de afgelopen tijd veel schikkingen getroffen met uploaders van auteursrechtelijk beschermd materiaal. De organisatie heeft te kennen gegeven dat het aanklagen van grote uploaders haar belangrijkste strategie is in de strijd tegen piraterij.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Privacyzoekmachine Ixquick breekt met Yahoo

Ixquick heeft vanwege de recente onthulling dat Yahoo e-mails van gebruikers voor de Amerikaanse inlichtingendiensten scande en het feit dat de privégegevens van 500 miljoen gebruikers werden gestolen besloten om met de Amerikaanse zoekmachine te breken.

Ixquick is een meta-zoekmachine die van verschillende zoekmachines gebruikmaakt voor het weergeven van zoekresultaten. Vanwege de onthullingen heeft Ixquick geen vertrouwen meer in Yahoo. Volgens ceo Robert Beens zullen meer bedrijven volgen. Naast Ixquick als meta-zoekmachine biedt hetzelfde Nederlandse bedrijf ook de privacyzoekmachine StartPage aan. Via deze zoekmachine kan er met de privacygarantie van StartPage bij Google worden gezocht. "StartPage verzamelt geen persoonlijke gegevens, zoals ip-adressen, en geeft geen persoonlijke data aan derde partijen, waaronder Google", aldus Beens. Yahoo zal aan het einde van deze maand niet meer in de zoekresultaten van Ixquick worden meegenomen.

Alles bij de bron; Security


Zie je dan niet wat Google ziet?

Miljarden internetgebruikers geven persoonlijke data weg aan bedrijven als Facebook en Google. Toch heb je wél iets te verbergen, schrijven Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis in hun nieuwe boek.

In hun boek Je hebt wél iets te verbergen, over het belang van privacy, beginnen auteurs Maurits Martijn en Dimitri Tokmetzis meteen met een verwijzing naar WOII. Zo willen zij aantonen hoe gevaarlijk het kan zijn als grote hoeveelheden data in verkeerde handen vallen. Ze hebben erover getwijfeld, die verwijzing met de Duitse bezetting, maar maken ’m toch. „We leven nu in een democratie, maar iedere zittende macht maakt uiteindelijk plaats voor een andere.”

Martijn en Tokmetzis, beiden journalist bij De Correspondent, vertrouwen de datahonger van overheden en bedrijven niet. Ze pleiten ervoor dat onze privacy beter beschermd wordt. En dat mensen bewuster omgaan met het verstrekken van persoonlijke gegevens. Gebruikers lijden aan ‘laksheid’: ‘We kiezen de simpelste wachtwoorden en vergeten zelfs de basaalste beveiligingsmaatregelen te nemen’.

In hun boek staan voorbeelden van mensen die de dupe werden van fouten in algoritmes. Zoals een reiziger die bij de Amerikaanse douane onterecht als verdachte wordt gekenmerkt of een meisje van elf dat ongevraagd een proefzending maandverband krijgt opgestuurd omdat de gegevens van haar sportvereniging in een commerciële database waren beland. „Rimpelingen in het systeem” noemt Tokmetzis dat, die staan voor een ‘fundamenteler’ probleem.

Wat vinden jullie van mensen die zeggen dat ze niets te verbergen hebben? Martijn: „Dan zeg ik: je weet niet waar je het over hebt. Je ziet moderne surveillance niet met het blote oog. Hoe kun je zeggen dat je niets te verbergen hebt, als je niet weet wat er over jou verzameld wordt, door wie, waarom en welke gevolgen dat voor jouw leven heeft?”

Toch zien de meeste consumenten Google en Facebook niet als een bedreiging. Martijn: „Omdat ze het niet zien. Wat we zien als we Facebook gebruiken is een gelikte site die precies doet wat we hopen. Net als Gmail of nu.nl. We zien niet hoe deze bedrijven echt werken. Als we hun ware aard zouden zien, zouden ze niet zo populair zijn.”

Alles bij de bron; NRC


How 2; Zo kun je o.a. elke zoekopdracht terugvinden die je ooit in Google hebt gedaan

Op internet is er niets meer privé. Je kunt nog zo vaak je zoekgeschiedenis wissen, toch blijven al je Google zoekopdrachten bewaard. Gelukkig kun je ze heel eenvoudig terugvinden en de optie uitzetten.

Je zoekgegevens worden alleen opgeslagen als je bent ingelogd in Gmail of in je Google-account. Dus wil je weten welke vreemde dingen je ooit hebt opgezocht, welke delen van de wereld je hebt afgestruind in Google Maps of wat voor filmpjes je op YouTube hebt bekeken, ga dan naar history.google.com/history. Daar zie je per categorie wat je allemaal hebt gegoogeld.

Je kunt ervoor zorgen dat Google stopt met het tracken van je zoekopdrachten. Aan de linkerkant van je scherm vind je de knop ‘Activiteitsopties’ (of Activity Controls). Schakel meteen de eerste optie ‘Web- en app-activiteit’ uit. Wat ook helpt is uitloggen in Google voor je gaat surfen.

Bron; WelingelichteKringen


Overheden vragen meer van Google

Zoals gebruikelijk in alle stilte heeft Google zijn transparantierapport van de jongste halfjaarcijfers voorzien. Overheden en rechtbanken deden in het tweede halfjaar van 2015 ruim 40 duizend verzoeken om informatie over gebruikers van GMail, Google Docs, Blogger, Google+ en andere internetdiensten van het Amerikaanse bedrijf. Spijkerharde conclusie: de nieuwsgierigheid van officiële instanties naar het online reilen en zeilen van burgers wordt er in elk geval niet minderop. 40 duizend is het hoogste aantal verzoeken sinds Google in 2009 begon te turven. De verzoeken treffen de privacy van meer dan 81 duizend gebruikers (een enkel verzoek kan om meerdere mensen handelen).

Nederland heeft in de tweede helft van 2015 aan Google 210 verzoeken gedaan om data van gebruikers, ietsje minder dan Rusland (257). Google geeft geen informatie over waarom de autoriteiten inzage willen. Het percentage ingewilligde verzoeken blijft stabiel, op 63 procent.

Bron; VolkskrantTechblog


Google gaat gebruikers laten kiezen voor bredere advertentie-tracking

Google gaat trackinggegevens van klanten ook buiten zijn eigen diensten voor advertenties inzetten, maar wel alleen voor gebruikers die dat willen. Google toont gebruikers binnenkort een bericht waarin zij kunnen aangeven of zij hun gegevens beschikbaar willen stellen voor gepersonaliseerde reclames. 

Google toont nu al gepersonaliseerde advertenties binnen zijn eigen diensten, op basis van wat ingelogde gebruikers zoeken op onder meer Google en YouTube. Buiten die eigen sites toont Google ook al gerichte reclames, maar die werken op basis van cookies. Daardoor zien veel gebruikers na een zoektocht naar bijvoorbeeld een bankstel overal advertenties voor een bankstel. Gebruikers van nieuwe systeem van Google kunnen zo'n advertentie straks weren, en zien de reclame dan niet meer op elk apparaat waarop ze zijn ingelogd.Ook komt Google met één pagina waarop zoekgeschiedenis, bekeken video's en bezochte pagina's met Google-advertenties zijn verzameld; de My Activity-pagina. Resultaten die gebruikers van die pagina schrappen, worden niet meer gebruikt voor gerichte advertenties. Google zegt dat het gebruikersgegevens ook onder het nieuwe systeem niet met adverteerders deelt, en dat gebruikers via hun accountpagina kunnen regelen welke gegevens worden verzameld. Facebook is eerder deze maand met een gelijksoortige methode voor gericht adverteren begonnen, groot verschil is dat gebruikers daar automatisch meedoen en zich moeten afmelden als zij dat niet willen.

De fijnmazige controle van de My Activity-pagina wordt de komende tijd geleidelijk uitgerold.

Alles bij de bron; NU


Privacy voorwaarden Google niet in strijd met wet

Google handelt niet langer in strijd met de privacywet. Dit constateert de Autoriteit Persoonsgegevens (AP), die eerder maatregelen eiste van Google om bepaalde voorwaarden aan te passen. De dwangsom waarmee eerder gedreigd werd, gaat om die reden dan ook niet opgelegd worden.

Google overtrad volgens de AP enkele privacywetten. Zo werden advertenties gepersonaliseerd, ondanks dat daar geen expliciete toestemming voor gevraagd werd in de voorwaarden van het bedrijf. Ook combineerde Google van iedereen, ook mensen zonder account, zoekopdrachten, gegevens over de locatie waar iemand zich bevindt, e-mails en bekeken video’s op YouTube.

Dat was niet in overeenstemming met de privacywetgeving en om die reden eiste de waakhond in 2013 aanpassing van Google’s voorwaarden. Het bedrijf heeft daar afgelopen jaar al veel aan gedaan en nu geeft de Autoriteit Persoonsgegevens aan helemaal tevreden te zijn met de genomen acties.

Alles bij de bron; TechZine


BNR interviewt BoF's Hans de Zwart; Waar gaat het heen met de Google-toekomst ?

Het grootste bedrijf weet alles van ons en dat hebben we aan onszelf te danken. Wij maakten van Google een gigantische monopolist. Hoe beschermen we onszelf tegen deze techgigant? Hans de Zwart, directeur van Bits of Freedom, zegt dat we ons moeten afvragen wat we nou eigenlijk van Google weten. 'Google verzamelt op allerlei manieren steeds meer data van ons, en vaak op ook op manieren die we niet per se doorhebben.' 

Auteur Sydney Vollmer, die met zijn podcast Digitalisme zoekt naar de balans in digitale tijden, vindt het gevaarlijk dat Alphabet bedrijven en technologieën opkoopt: 'Of het nou gaat om kunstmatige intelligentie of zelfrijdende auto's, ze hebben een monopolie op de operating devices (OS) en het zoekverkeer.' Vollmer vraagt zich af wat voor consequenties daar nu aan zitten: 'Wat voor controlemechanismen hebben we zodat we onze eigen burgerrechten kunnen blijven bewaken?'

Volgens De Zwart begrijpt Google de wereld waarschijnlijk beter dan welk ander bedrijf ter wereld. 'Dan kun je de wereld gaan manipuleren.' Dat gebeurt nu al met verkiezingsuitslagen, zegt Vollmer. 'De veelheid aan informatie maakt Google toegankelijk met algoritmes. Die laten informatie zien die voor jou het meest relevant is. Maar je ziet ook een boel niet. Daarmee creëren ze een informatiebubbel. Vorig jaar is bewezen dat de manier waarop Facebook de tijdslijn organiseert of Google zoekresulaten presenteert, van invloed kan zijn op je kijk op bepaalde politieke kandidaten. Daarmee hebben ze potentieel een veel te grote invloed op hoe we onze democratie inrichten.' 

Hans de Zwart (Bits of Freedom) en Sydney Vollmer - deel 1 

Hans de Zwart (Bits of Freedom) en Sydney Vollmer - deel 2

Alles bij de bron; BNR