Cookies zagen we een jaar of twee geleden nog als de grootste inbreker van onze privacy. Die zijn nu achterhaald, blijkt uit onderzoek van het Interactive Advertising Bureau. Maar wat de internetgebruiker nu te wachten staat, is nog veel erger, zegt digitale mediaspecialist Wouter Hulst. "De informatie over internetgebruikers komt in handen van een kleine groep bedrijven, waaronder Google en Facebook. Ze kunnen ermee doen wat ze willen, maar wie beschermt ons?"
...bedrijven als Twitter, Facebook en Google om de hoek komen kijken, zegt Hulst. "Zij hebben de sleutel in handen om al die apparaten met elkaar te verbinden."De toekomst, of eigenlijk al voorzichtig het heden te noemen, ziet er als volgt uit: inloggen bij verschillende sites of programma's gebeurt steeds vaker via Facebook , Google of zelfs Twitter. Op hoeveel verschillende apparaten gebruikers inloggen, maakt dan niet uit. Ze worden hoe dan ook herkend.
Dat de macht over internetgegevens in de handen van een steeds kleinere groep terechtkomt, noemt Hulst een verergering van de situatie. Daarbij weten deze bedrijven meer over ons dan ooit met cookies te achterhalen was.
Op de vraag wie ons als consumenten beschermt, is volgens Hulst nog geen antwoord gevonden. "Het CBP heeft de beste bedoelingen, maar beschikt over te weinig middelen om op internationaal vlak een verschil te kunnen maken. Wat je nu ziet is dat het meteen uitmondt in een rechtszaak tegen Google. Dat geeft mij als consument niet het gevoel dat Google bereid is te praten over hoe om te gaan met mijn privacy."
Alles bij de bron; Trouw