Internetbedrijven worden steeds en steeds machtiger door alle informatie die ze bezitten en hun enorme aantal gebruikers. Het stikt inmiddels van de onzichtbare manieren waarop internetbedrijven en adverteerders persoonlijke gegevens verzamelen en ze gebruiken om meer geld te verdienen. Hieronder een tipje van de onzichtbare sluier: de vijf meest effectieve manieren waarop internetbedrijven ons in de gaten houden.

  • Google Analytics; Dit programma bekijkt de activiteit op de desbetreffende website en laat hier uitgebreide analyses op los. Op deze manier kan een webshop bekijken welke pagina’s en producten op hun site goed worden bekeken.

  • Google AdWords; is het grootste advertentieplatform ter wereld en verzamelt daarmee enorm veel data. Van de webpagina’s waar deze advertenties staan, krijgt Google wederom gegevens over de gebruikers van de website. De bedrijven die AdWords gebruiken voor advertenties, stemmen ermee in dat Google de gegevens van de website bezoekers ook gebruikt. Deze gegevens vullen de gebruikersprofielen aan, die adverteerders weer helpen gerichtere advertenties te plaatsen.

  • De kunstmatige intelligentie achter Facebook; Wist u dat Facebook onzichtbare kunstmatige intelligentie heeft ingebouwd, die automatisch alle foto’s die online worden geplaatst analyseert op verschillende onderdelen? Deze feature kijkt bijvoorbeeld naar hoeveel mensen er op de foto staan en wat voor objecten er op de foto te zien zijn. Dit doet Facebook om nog meer informatie over gebruikers te krijgen. Hoe meer zij weten wat voor foto’s iemand plaatst, hoe beter zij weten wat voor persoon dat is en wat voor advertenties meer geschikt zouden zijn voor diegene. Het verklaart waarom op foto’s op voorhand al de gezichten zijn herkend, voordat iemand wordt getagd. Facebook heeft de gezichten allang onderscheiden en wil van ons dat wij aangeven wíe dat zijn zodat ze nóg meer weten over ons.

  • Social media buttons; Die kleine logo’s van Facebook, Pinterest en Instagram onderaan bijna elke webpagina die u bezoekt. Dit lijkt in eerste instantie onschuldig, maar hier zit een addertje onder het gras. Zelfs als u uitgelogd bent op Facebook, volgen deze grote bedrijven welke sites u bezoekt. De bedrijven die deze knopjes bij allerlei websites hebben verspreid, zoals Facebook en Pinterest, houden in de gaten welke bezoekers langskomen en wat ze doen op de website. Dit is in principe hetzelfde als wat Google doet met advertenties; de social media buttons zijn een manier om gebruikersgegevens op verschillende websites te verzamelen. 

  • Pro-actieve informatievoorziening; Een voorbeeld is een melding op Facebook, die aangeeft dat het vanmiddag gaat regenen in de plaats waar u bent, en u herinnert om ‘niet je paraplu te vergeten’. Of bijvoorbeeld uw laptop die in uw digitale agenda ziet dat uw volgende afspraak een uur reistijd behoeft, en een melding geeft dat u rekening moet houden met de huidige files. Google is met Google Home eigenlijk de grootste op dit vlak. Waar Facebook zoveel mogelijk gegevens van ons wil verzamelen, zijn Google en Apple meer bezig met zoveel mogelijk onze gedachten vooruit te zijn.

Het is dus steeds meer oppassen met welke gegevens we beschikbaar stellen op internet, vooral als de dienst, zoals Facebook of Whatsapp, gratis is. Er wordt dan ook niet voor niets wel eens gezegd: ‘If you’re not paying for it, you are the product’

Alles bij de bron; HPdeTijd