Third party cookies gaan verdwijnen, maar er zijn zoveel alternatieven dat niemand zich zorgen hoeft te maken. Een overzicht.

Het privacybewustzijn bij consumenten is wereldwijd nog nooit zo hoog geweest. Om het vertrouwen terug te winnen, ging de techindustrie de afgelopen jaren overstag en beloofde haar gebruikers datgene waar ze dringend om vroegen: meer privacybescherming. 

Begin 2020 kondigde Google aan third party cookies binnen Chrome binnen twee jaar te zullen blokkeren. Safari en Firefox blokkeren al systematisch cookies van derden. De deadline van Chrome komt steeds dichterbij en Apple is al begonnen om tracking op mobiel te belemmeren met het Transparency Framework in iOS. 

Verdwijnt: Audience targeting en retargeting

Audiences zijn gebundelde dataprofielen die bestaan uit duizenden, soms wel tien- tot honderdduizenden, consumentenprofielen. Dataproviders en datamanagement-platformen verzamelen, door middel van het plaatsen van third party cookies, anoniem gebruikersgegevens. Deze gebruikersgegevens worden vervolgens gevormd tot relevante doelgroepsegmenten. Je kunt je voorstellen dat als deze data straks door het verdwijnen van third party cookies niet meer beschikbaar is, een groot deel van het marketingbereik en de efficiëntie daarvan verloren gaat. 

Alternatieve opties die al in de markt worden besproken zijn: 

FLoC: Federated Learning of Cohorts (TURTLEDOVE)

Gatekeeper / Proprietary Cohorts (SPARROW)

Fenced frame

First party sets

Verdwijnt: Frequency capping;

Frequency capping geeft adverteerders namelijk de mogelijkheid om het aantal keren dat een gebruiker dezelfde advertentie ziet, te beperken. Door het verdwijnen van de cookies kunnen browsers straks geen browser-gebaseerde ID-data verzamelen, waardoor één-op-één frequency capping niet meer mogelijk is, met als gevolg dat campagnekosten zullen stijgen en de advertentie meerdere keren door de consument gezien wordt, waardoor  advertentiemoeheid bij de consument zal toenemen.

Mogelijke alternatieven 

Frequency Capping and Frequency Optimization

Private Exclusion Targeting Rendered Exclusively Locally (PETREL)

Verdwijnt: Resultaten meten

Zowel impressiepixels die bijhouden of een bezoeker de advertentie heeft gezien als clicktrackers die bijhouden of een gebruiker op een advertentie klikt verdwijnen. 

Een optie waarover gesproken wordt, is het meten van resultaten door aan de browser conversies te rapporteren. De browser zal deze data vervolgens anoniem doorsturen naar de bron van een advertentie. Verder wordt er gesproken over alternatieven waarbij een gebruiker die meerdere browsers gebruikt wordt herkend, waardoor ook resultaatmeting over alle browsers heen mogelijk wordt gemaakt.  

Conversion measurement / API Ad click attribution / Private Click Measurement

Cross-Browser Anonymous Conversion Reporting / Privacy Preserving Multi-Channel Attribution

Aggregate reporting API

Alles bij de bron; EMerce