Het bedrijf achter de camera's in de billboards op de grote treinstations, zet de camera's uit. Dat is mooi, maar we zijn vooral benieuwd naar Exterion's idee over wat komen gaat. De NOS schrijft dat het bedrijf zegt “niet goed gecommuniceerd te hebben.” Wij gaan een stap verder: Exterion heeft helemaal niet gecommuniceerd. Blijkbaar vindt Exterion je alleen interessant om beter advertenties op je te kunnen targetten. De enige reden dat een treinreiziger nu van het bestaan van deze camera’s afweet is door een tweet van een oplettende forens. En ja, Exterion had natuurlijk zelf ook wel kunnen bedenken dat het plaatsen van zulke camera’s zonder voorbijgangers daarover iets te vertellen, mensen een unheimisch gevoel geeft.

Dat die camera’s nu uitgezet zijn is fijn – al moeten we daarbij blind vertrouwen op de blauwe ogen van Exterion. Want je kunt niet zien of de camera’s uit- of aanstaan. Wij zijn vooral benieuwd naar wat er over een maandje gebeurt. Het moment waarop de “ontstane commotie” is weggeëbd en de lastige vragen van de Autoriteit Persoonsgegevens zijn beantwoord.
 
Alles bij de bron; Bits of Freedom