Het gaat Google toch niet lukken om third-party cookies in de Chrome-browser in de tweede helft van dit jaar volledig uit te schakelen. Het doel schuift op naar 2025.

Privacytoezichthouders van landen als het Verenigd Koninkrijk zijn nog niet tevreden met Google's plannen om een alternatief voor de third-party cookie in Chrome te gebruiken. Zonder die goedkeuring heeft het plan geen kans van slagen.

Third-party cookies zijn voor adverteerders belangrijk om gebruikers overal op het internet te volgen. De online advertentiemarkt is jaarlijks goed voor 600 miljard dollar aan omzet.

Google deelt via diensten als Google Ads mee in de winst die voortvloeit uit de online reclameomzet. Er is het bedrijf dus veel aan gelegen om een degelijk alternatief te introduceren.

De vertraging in het afscheid van third-party cookies geeft adverteerders meer tijd om over te stappen op zelf ontwikkelde of externe oplossingen om gebruikers te blijven volgen. Google geeft zichzelf meer tijd om zijn Privacy Sandbox te verbeteren en goedkeuring van toezichthouders te krijgen.

Alles bij de bron; AdFormatie