Onder druk van toezichthouders is de ‘reclamecookie’ op zijn retour, maar dat betekent niet dat gebruikers van Gmail, YouTube en online nieuwsmedia voortaan anoniemer kunnen surfen. Je sporen op internet blijven handelswaar...

...De cookie speelt een cruciale rol bij de verkoop van online advertentieruimte. En daarmee in het voorbestaan van veel digitale publicaties die proberen te leven van reclame-inkomsten. Een steeds groter deel van de online advertentieruimte wordt automatisch geveild op tientallen gespecialiseerde veilingen (‘ad exchanges’). Direct bij aankomst van elke nieuwe bezoeker geeft de website een seintje aan alle aangesloten veilingplatformen. Deze melding gaat vergezeld van informatie waarmee eveneens op de platformen aangesloten adverteerders de hoogte van hun bod kunnen bepalen. Een belangrijk deel van deze informatie betreft de bezoeker: welke websites bezocht die eerder, en welke informatie bekeek hij daar?

Voorstanders van de veiling – waaronder website-eigenaren, adverteerders en uitbaters van de benodigde ‘ad tech’- technologie – wijzen erop dat de cookies geen namen, IP-adressen of andere direct naar de internetgebruiker verwijzende data bevatten. Uit onderzoek blijkt echter dat er een uitgebreide en zeer ondoorzichtige handel is in deze codes vol persoonlijke keuzes, en dat ze uiteindelijk wel degelijk op individuele internetgebruikers te herleiden zijn. Daarom proberen Nederlandse en Europese privacywaakhonden het gebruik al langer aan banden te leggen.

Alles bij de bron; NRC