Apple heeft een aanvraag ingediend voor een octrooi voor gezichtsherkenningsfuncties voor iOS apparaten. De aanvraag van Apple beschrijft verschillende methoden om het delen van foto’s te stroomlijnen door gezichten aan contactgegevens te koppelen met  gezichtsherkenningstechnologie. Deze technologie kan gezichten van één of meer personen identificeren in een digitale afbeelding. Een iPhone kan dan automatisch contactpersonen in een afbeelding vinden, zodat jij foto’s kan delen met deze contactpersonen via mail, sms en sociale netwerken...

...Waarom is deze technologie nu interessant voor bedrijven als Apple of Facebook? Zij bouwen, aan de hand van een algoritme, als het ware de machine: gezichtsherkenning. Door middel van menselijke controle in de vorm van aanwijzingen door gebruikers leert die machine. Geef je aan: ‘ja, dat ben ik’ of ‘nee, dat ben ik niet’, dan wordt de machine slimmer. 


Dagelijks worden 350 miljoen foto’s op Facebook geüpload. Facebook bevestigt dat zij meer dan 250 miljard foto’s heeft en dat deze informatie: “the biggest human dataset in the world” is.  Met deze achterliggende gedachte, is gezichtsherkennings-database heel erg waardevol voor gepersonaliseerde advertenties.

Voor jou, de gebruiker, betekent deze gezichtsherkenningstechnologie, dat je gezicht op verschillende manieren wordt herkend en opgeslagen. Na Facebook kijkt Apple straks ook mee. Je bent gezien en je wordt herkend: “Smile!”.

Alles bij de bron; BoF