Als je op websites je e-mailadres of andere informatie invult, kunnen adverteerders meekijken. Dat blijkt uit onderzoek van de Radboud Universiteit, de KU Leuven en de universiteit van Lausanne.

De onderzoekers vonden duizenden websites die, zonder dat gebruikers dat weten en zelfs voordat ze op 'verzenden' klikken, hun e-mailadressen doorsturen naar tracking netwerken, bedrijven die gespecialiseerd zijn in het volgen van internetgebruikers. Die bedrijven brengen hun interesses in kaart voor gepersonaliseerde advertenties. In sommige gevallen werden zelfs wachtwoorden verstuurd.

"Het gaat om grote websites die miljoenen bezoekers trekken", zegt hoofdonderzoeker Asuman Senol. Niet alle websites zijn zich ervan bewust dat de gegevens worden doorgestuurd, maar andere doen het doelbewust. De onderzoekers vonden 1850 websites die data van Europese gebruikers doorsturen naar 'volgbedrijven', en 2950 websites die dat voor Amerikanen doen. 

De gegevens van de webformulieren gaat naar allerlei volgbedrijven, voornamelijk naar bedrijven die onder consumenten niet bekend zijn als Taboola, TowerData en Bounce Exchange. Maar soms ging het ook om Facebook en TikTok. 

De onderzoekers gingen te werk door 100.000 websites geautomatiseerd te onderzoeken. Op de helft daarvan konden ze geautomatiseerd een e-mailadres invullen. Vanaf een Amerikaans IP-adres stuurden 5500 websites de e-mailadressen door, waarvan in 2950 gevallen naar adverteerders. In Europa ging het om 4395 websites, waaronder 1850 naar volgbedrijven.

Alles bij de bron; NOS