Track & trace

Als de volgende Vlaamse regering definitief groen licht geeft voor de geplande kilometerheffing, gaat de voorkeur naar een systeem op basis van gps-tracking via de mobiele telefoon. Daarover bestaat een consensus in de werkgroep die het dossier voorbereidt in opdracht van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA).

Omdat systemen met tolpoorten te duur zijn is het alleen werk- en betaalbaar om een tol te heffen op basis van satellietgegevens over het individuele autogebruik in geheel Vlaanderen. Dat kan via de mobiele telefoon van automobilisten of eventueel met een on board unit voor mensen die geen gsm hebben, zegt Gerd Nees van verkeersdatabedrijf Be-Mobile. 

Automobilisten zullen waarschijnlijk de keuze hebben tussen de apps van meerdere serviceproviders, die het autogebruik traceren. Door een kredietkaart of een ander facturatiesysteem aan de app te koppelen rekenen bestuurders af met de provider, die dan de betaling aan de overheid regelt.

Alles bij de bron; HLN [thnx-2-Luc]


 

MOA, de branchevereniging voor Marketing komt met een register waarin burgers zich kunnen inschrijven als ze niet willen dat zij aan de hand van wifi als passant worden geteld in winkelgebieden.

Wifitrackingbureaus die lid zijn van MOA en aan ‘passantentellingen via wifi’ doen, kunnen gezamenlijk gebruik maken van het register. In de wifi-telsystemen krijgen alle passanten een uniek identificatienummer toegewezen, dat ervoor zorgt dat ze herkend worden door wifi-netwerken en niet dubbel geteld worden. Dat nummer is een pseudoniem voor het MAC-adres van hun telefoon. De MAC-adressen worden vervolgens geanonimiseerd om te zorgen dat passanten anoniem blijven...

...Het plan voor het wifi-me-niet register van MOA wordt half april ingediend bij de AP. Het plan gaat uit van een zogenaamde opt-out-methode. Daarbij wordt er van uitgegaan dat passanten toestemming geven om gevolgd te worden, tenzij zij zelf aangeven dat niet te willen. De AP benadrukt dat de AVG een dergelijke opt-out-regeling voor marketingdoeleinden niet toestaat, voor onderzoekbureaus geldt deze beperking niet.

Alles bij de bron; AdFormatie


 

Websites mogen geen bezoekers blokkeren die ‘tracking cookies’ weigeren. Dat stelt de Autoriteit Persoonsgegevens in een zogenoemde normuitleg. Tracking cookies zijn software om advertenties op de persoon toe te spitsen. Vrije toegang voor cookie-weigeraars? Dat is een te rigide interpretatie van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG), reageerden media die een ‘cookiemuur’ optrekken tegen bezoekers die vanwege hun privacywens minder geld opbrengen...

...‘Privacy by default’ is volgens AP woordvoerder Martijn Pols het eerlijkst. Je moet cookievrij door kunnen wandelen. Wel mag je bij binnenkomst de vraag krijgen te kiezen voor een bepaald niveau: van functioneel (onthouden wachtwoord) tot commercieel (gericht adverteren). De AVG liet ruimte voor „interpretatie in het eigen voordeel van bedrijven”, aldus de Consumentenbond, die in juni de toezichthouder verzocht tot meer duidelijkheid.

Alles bij de bron; NRC


 

Bureaus die passanten in winkelgebieden tellen aan de hand van wifi, komen voor de zomer met een gezamenlijk, landelijk register waarmee burgers zich voor die telling kunnen uitschrijven. Dat zegt Wim van Slooten, directeur van de brancheverenging voor Marketing-insights, Onderzoek & Analytics (MOA).

Het 'wifi-me-nietregister' wordt als onderdeel van een zelfopgelegde gedragscode door MOA beschikbaar gesteld aan al zijn leden die aan wifitracking, door hen omschreven als "passanten tellen via wifi", doen. Door zich eenmalig in te schrijven voor dat register worden burgers in het hele land niet meer gevolgd door wifitrackingsystemen van MOA-leden. 

Via wifitracking wordt in kaart gebracht hoeveel mensen wanneer op welke plekken in bijvoorbeeld een winkelstraat komen en hoelang zijn daar bleven. Die informatie kan interessant zijn voor gemeentes, overheden en bedrijven.

Alles bij de bron; NU


 

...honderden websites volgen je surfgedrag, ook als je cookie-pop-ups op websites negeert.

Daardoor weten advertentiebedrijven waarin jij geïnteresseerd bent. Ruim 1300 websites werken daaraan mee, zonder dat je toestemming hebt gegeven, blijkt uit onderzoek van de NOS.

Er zijn grote, populaire websites van winkels en media bij, maar ook sites van scholen, zorginstellingen en zorgverzekeraars.

"Hieruit blijkt dat veel websites mogelijk de wet overtreden. We gaan op korte termijn zelf een onderzoek beginnen naar de naleving van privacyregels door websites", laat een woordvoerder van privacywaakhond Autoriteit Persoonsgegevens weten...

...Dat zo veel sites zich nog steeds niet aan de cookiewet houden, is opvallend. De huidige, strenge cookieregels gelden al sinds 2013. Wel zijn ze aangescherpt met de nieuwe, Europese privacywet.

"De privacy-impact van één website die je volgt, is nog gering", zegt David Korteweg van privacy-organisatie Bits of Freedom. "Maar je surfgedrag op duizenden websites kan worden gecombineerd tot een profiel en uiteindelijk zegt dat heel veel over jou als persoon."

Die profielen kunnen bijvoorbeeld worden gebruikt voor politieke advertenties die precies zijn toegesneden op jouw gedrag. "Dat maakt ons kwetsbaar, want het houdt ons een eenzijdige spiegel voor", zegt Korteweg.

Alles bij de bron; NOS


 

Het Chinese bedrijf Watrix maakt zich sterk dat hun software een persoon vanaf 50 meter afstand kan herkennen door zijn of haar looppas. De identificatie verloopt via ‘loopherkenning’. Duizenden meetgegevens over iemands beweging worden automatisch geanalyseerd en bijgehouden: van de lichaamscontouren tot de hoek van de armbeweging. Ook wordt nagegaan of de tred dan wel naar binnen, dan wel naar buiten gaat. Al die gegevens gaan naar een gigantische database waaruit identificatie volgt, zegt mede-oprichter Huang Yonghzen.

De technologie werd door de politie al getest in de miljoenensteden Beijing, Shanghai en Chongqing, met beloftevolle resultaten tot gevolg. De start-up rolde vorige week de 2.0-versie van hun software uit. Deze ondersteunt in realtime van wat bewakingcamera’s in steden doorsturen, klinkt het.

De Chinese overheid wil op termijn in staat zijn om elke burger binnnen de drie seconden te identificeren.  De staat kan hiervoor een beroep doen op de naar schatting 200 miljoen observatiecamera’s en een netwerk van big data.

Alles bij de bron; HLN


 

Ga voor een anonieme proefpersoon, een ongebruikte smartphone en een nieuw Google-account: die drie ingrediënten hebben we nodig om zelf Google te kunnen spelen. Want als Google een profiel maakt van alle gegevens die over een gebruiker worden verzameld, kunnen wij op basis van die gegevens dan ook achterhalen om wie het gaat? We gaan de uitdaging aan.

We laten onze proefpersoon een week lang de nieuwe telefoon gebruiken. Hij of zij weet dat het gaat om een project over onlineprivacy, maar weet niet wat we precies met de telefoon willen. De optie ‘locatiegeschiedenis’ binnen het Google-account is ingeschakeld, zodat alle bezochte plekken worden vastgelegd. Net als met onze eigen accounts gebeurde. Alle andere instellingen blijven ongewijzigd. We zijn dus overgeleverd aan het gedrag van het onbekende ‘proefkonijn’.

Als we na een week een take-out maken van het testaccount zijn de resultaten verbluffend: 2698 vastgelegde locaties, 118 opgeslagen zoekopdrachten op internet, 39 bekeken YouTube-video’s en tien geïnstalleerde apps verschijnen op ons scherm. De zoektocht kan beginnen...

...Het duurde 53 minuten voor we de naam met bijbehorende foto op ons beeldscherm zien staan. Het is tijd om onze proefpersoon te confronteren met alles wat we over haar weten. Want slechts een week aan Google-gegevens was voldoende om te achterhalen wie ze is, waar ze woont, wat haar denkbeelden zijn en hoe haar muzieksmaak eruitziet.

We lezen haar voor wat we precies over haar gevonden hebben.  „Het klopt allemaal”, zegt ze na afloop. „Maar dat wisten jullie vast al.”

Alles bij de bron; Tubantia


 

Als werknemer van callcenter Teleperformance krijg je elke maand een overzicht toegestuurd met jouw prestaties van de afgelopen weken. Maar jouw gegevens worden niet alleen met jou gedeeld, maar met al jouw collega’s. Niet alleen hoeveel klantengesprekken zijn er geweest, maar ook hoe veel ‘personal time’ ofwel plaspauze je hebt opgenomen. 

De werknemers moeten bij alles wat ze doen een code melden. Dus wanneer ze een mail schrijven, wanneer ze een telefoontje plegen, en wanneer ze even naar de wc gaan. Deze inbreuk is een voorbeeld van een bredere trend: met name werknemers van laagbetaald werk worden steeds vaker en steeds meer gekwantificeerd uit naam van efficiëntie. Mensen worden teruggebracht tot een paar cellen in een spreadsheet. 

Teleperformance overschrijdt met het registreren van toilettijd een grens. Wat gaat het de werkgever of collega’s aan hoe lang iemand naar de wc gaat? Het bedrijf moet volgens het panel van experts ophouden met het bijhouden van privacygevoelige informatie als ‘toilettijd’, en stoppen met het verspreiden van gegevens aan anderen dan de betrokkene zelf.

Zolang het bedrijf niet zorgt voor een cultuuromslag en het gebruik van data niet tot aanvaardbare proporties terugbrengt, verdient het een nominatie voor de Expertprijs van de Big Brother Awards 2018. De overige genomineerden zijn ministers Hoekstra (Financiën) en De Jonge (Zorg), staatssecretaris Van Veldhoven (Infrastructuur) en Kenter Jeugdhulp. De uitreiking van de prijs vindt plaats op 22 januari in De Rode Hoed in Amsterdam. Er zijn nog kaarten!

Wees erbij, maak het mee!

Alles bij de bron; BitsofFreedom


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha