Track & trace

Hoewel de meeste locatiediensten er vooral zijn om jouw leven makkelijker te maken, kunnen wij ons heel goed voorstellen dat je er niet op zit te wachten dat alles maar wordt gelogd en gedeeld met andere partijen. Andere fabrikanten als Apple en Google doen dit overigens al jaren. Microsoft deed dit tot voor kort alleen op het Windows Phone-platform. 

Sinds de komst van Windows 10 is de fabrikant uit Redmond ook begonnen met het verzamelen van locatie-informatie op de desktop. Microsoft deed daar met de Creators Update nog een schepje bovenop en kan de verzamelde locatie-informatie ook gebruiken om je te voorzien van advertenties die beter aansluiten op jouw profiel. Maar wat nu als je niet mee wilt doen met de cloud-gekte? Een goed begin is het beperken van je locatie-informatie in Windows 10 en wij laten je zien hoe je dat voor elkaar krijgt.

Alles bij de bron; WebWereld


 

Het bedrijf Bluetrace dat technologie levert om mensen via wifi-signalen te volgen is gestopt met het gebruik van wifi-tracking in en rond winkels en schendt daarmee niet meer de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp), zo laat de Autoriteit Persoonsgegevens vandaag weten.

Via wifi-tracking kunnen winkels en gemeenten zien waar mensen zich bevinden en hoe ze zich op een bepaalde locatie bewegen. Hiervoor worden locatiegegevens samen met het unieke nummer van een smartphone opgeslagen en verwerkt. Uit eerder onderzoek van de toezichthouder bleek dat Bluetrace via wifi-tracking in strijd met de Wet bescherming persoonsgegevens locatiegegevens van winkelbezoekers en voorbijgangers verzamelde zonder hen hier goed over te informeren. Bovendien verzamelde en bewaarde Bluetrace meer gegevens dan noodzakelijk voor het in kaart brengen van bezoekersaantallen.

Bluetrace trof na het onderzoek maatregelen, maar die waren onvoldoende om de overtredingen te beëindigen. Hierop legde de toezichthouder een last onder dwangsom op aan Bluetrace. Inmiddels is het bedrijf gestopt met wifi-tracking in en rondom winkels waardoor de resterende overtredingen zijn beëindigd en het geen dwangsom hoeft te betalen.

Alles bij de bron; Security


 

Toegegeven, de meesten onder ons gebruiken een adblocker om vervelende advertenties te blokkeren. Als je echter denkt dat ze je privacy beschermen, dan heb je het bij het verkeerde eind, zo blijkt uit een Frans onderzoek.

Dankzij data-verzameling krijg je advertenties voorgeschoteld op jouw maat. Helaas zorgen adblockers er niet voor dat je data in veilige handen blijft. Integendeel zelfs. Een groep Franse onderzoekers heeft ontdekt dat adblockers het makkelijker maken om je activiteiten op het web te traceren. Ook andere extensies die informatie identificeren ontbloten je privégegevens. Als je wil weten of jouw privacy gerespecteerd wordt, kan je een scan uitvoeren door middel van een tool op hun website. Op de resultaten kan je aflezen of je digitale vingerafdrukken worden gelekt of niet.

De extensie maakt een unieke, digitale vingerafdruk voor je om je te onderscheiden van andere gebruikers. Daardoor kunnen je privégegevens lekken, wat tegenwoordig haast onvermijdbaar lijkt. De onderzoekers reiken alvast enkele remedies aan. Zo zou Mozilla Firefox een stuk waterdichter zijn dan andere browsers. Ook log je best uit van sociale netwerken als je ze niet gebruikt en surf je beter in incognito-modus. Wij geven ook enkele tips om je privacy te verbeteren in Windows 10 en Chrome. Maar de meest vanzelfsprekende oplossing is om gewoon je adblocker uit te zetten. Niet alleen bescherm je daarmee je privégegevens, ook steun je daarbij vele websites. 

Alles bij de bron; TechPulse [Thnx-2-Luc]


 

Meer regels zijn niet nodig en overheid heeft boter op zijn hoofd. Zo reageert de stichting Privacy First op de oproep van Eindhovens wethouder Staf Depla aan het kabinet om tot afspraken te komen over gebruik van informatie die in de publieke ruimte wordt verzameld door camera’s en sensoren....

...Zegsman Martijn van der Veen van Privacy First stelt: ,,De wethouder lijkt te vergeten dat het altijd al de taak van de overheid was burgers te beschermen. Dus vooraf, in plaats van reparatie achteraf. De overheid zit, anders dan Staf Depla denkt, nu al aan het roer. Er is voldoende regelgeving. Een gemeente geeft vergunningen af en sluit overeenkomsten met aanbieders. Wanneer bedrijven met gegevens uit de publieke ruimte aan de haal gaan komt dat doordat de gemeente dat toelaat en niet goed voor haar burgers zorgt. Beter zou zijn wanneer de gemeente naleving van bestaande privacy-wetgeving opneemt in haar handhavingsbeleid.” 

De gemeente Eindhoven heeft er zelf voor gekozen wifi in de binnenstad toe te staan, stelt Van der Veen. ,,De overheid heeft boter op zijn hoofd. Wie nu piept is blijkbaar het gezegde bezint eer ge begint vergeten. Met de vinger wijzen naar bedrijven is dan ook flauw en gemakzuchtig.”

Alles bij de bron; ED


 

Handig, effe op het gratis wifi in de binnenstad om iets op te zoeken. Maar het netwerk is ook een Big Brother die smartphone-gebruikers in de gaten te houdt. Vooropgesteld: de grootste inbreuk op de privacy van elke internet- of gsm-gebruiker vindt gewoon thuis plaats, mét toestemming. Bijvoorbeeld als we akkoord gaan met het weggeven van persoonsgegevens bij het downloaden van weer zo'n interessante app.

Maar ook buiten op straat wordt de handel en wandel van een gemiddelde inwoner of bezoeker van een stad als Eindhoven of Helmond steeds meer in de gaten gehouden: door bewakingscamera's, parkeerautomaten waar je je kenteken in moet vullen of door lantaarnpalen die aangaan als er volk in de buurt is. Waar komt al deze informatie terecht? Wethouder Depla van Eindhoven pleit voor nieuwe regels.

...dit fenomeen blijft nog altijd groeien. Nieuw is dat gebruikers van een mobieltje digitaal in de smiezen worden gehouden, via tientallen wifi-netwerken van gemeente, winkelcentra of individuele zaken. Wifi is niet alleen handig om gratis te internetten in de stad, het kan ook ingezet worden voor wifi-tracking: zelfs zonder dat je inlogt, registreert het netwerk wie er in zijn omgeving komt. Zo kan worden vastgesteld wie er waar precies hoe lang heeft gewinkeld. De gegevens van de eigenaar van de gsm kunnen vervolgens gebruikt worden, bijvoorbeeld om advertenties te versturen.

Stadsmarketingorganisatie Eindhoven247 koopt nu nog telefoongegevens van Vodafone. Maar Eindhoven247 wil ook van wifi-tracking gebruik gaan maken. Ponjee hoopt over enkele maanden de 41 wifihotspots en de wifi-zenders van de 25 Citybeacons in de binnenstad in te kunnen zetten om data over het winkelend publiek te vergaren. 

De Citybeacons in de stad krijgen wellicht ook een taak bij het meten van de luchtverontreiniging en bij camerabewaking, vertelt Ponjee. Op Stratumseind staat de eerste geavanceerde camera, vier andere exemplaren worden er ook mee uitgerust. Als de test slaagt, kunnen alle stadsbakens ermee uitgerust worden. Dan weten we weer wat meer over de bezoekers van de binnenstad.

Alles bij de bron; EindhovensDagblad


 

Facebook wil door middel van patroonherkenning berichten van gebruikers met daarin suïcidale gedachten detecteren. Dergelijke posts worden door een team geanalyseerd en als zij het nodig achten, proberen ze de desbetreffende persoon van hulp te voorzien.

Het herkennen van suïcidale neigingen in berichten moet gebeuren aan de hand van patroonherkenning. Als het systeem waarneemt dat een gebruiker suïcidaal gedrag vertoont, kan Facebook die persoon hulp aanbieden. Dat gebeurt door een melding op het scherm te tonen die alleen voor de gebruiker zichtbaar is, met daarin tips, of de suggestie om met een vriend te praten of om contact op te nemen met een hulplijn.

Het is op Facebook al langer mogelijk voor gebruikers om melding te maken van berichten waarin mensen over zelfmoord praten. Die functionaliteit heeft Facebook nu ook geïntegreerd in Messenger en Live Video. Facebook zegt te testen met een manier om het rapporteren van posts met suïcidale gedachten makkelijker te maken. Ook daarvoor wordt patroonherkenning gebruikt. Als het algoritme denkt dat een bericht suïcidale gedachten bevat, moet daar prominenter een knop bij verschijnen waarmee andere gebruikers melding kunnen maken.

Facebook-ceo Mark Zuckerberg heeft onlangs aangeven kunstmatige intelligentie op meer vlakken in te willen zetten op het sociale netwerk. 

Alles bij de bron; Tweakers


 

Geolocalisatie biedt ook in de Londense metro belangrijke mogelijkheden. Dat is gebleken uit tests die door Transport for London (TfL), het openbare vervoerbedrijf van de Britse hoofdstad, eind vorig jaar gedurende een periode van vier weken in de metro werden opgezet.

Opgemerkt wordt dat de tests, waarbij vierenvijftig van de 270 Londense metrostations werden betrokken, bijzonder veel informatie kunnen aanreiken die de basis zou kunnen leggen voor een belangrijke verbetering van de ervaring van de reiziger. De verzamelde gegevens zouden echter ook gebruikt worden om reclame-campagnes op een efficiëntere manier in te zetten.

Bij de tests werd gebruik gemaakt van gegevens die werden verzameld van mobiele apparaten met een actieve draadloze verbinding, die door het wifi-netwerk van de metro kan worden opgevangen.

Aan de hand van die data was het Londense vervoerbedrijf naar eigen zeggen in staat om de individuele verplaatsingen te identificeren die de reiziger door het metro-netwerk maakte. Er wordt aan toegevoegd dat het zelfs mogelijk bleek om in een individueel metrostation de exacte locatie van de reiziger te bepalen. 

“Dergelijke logistieke verbeteringen kunnen uiteraard belangrijke voordelen inhouden voor de passagiers, maar ook zou zijn nagekeken of de verzameling van de gegevens bijkomende reclame-inkomsten zouden kunnen genereren,” benadrukt de nieuwssite Gizmodo, die de gegevens over de experimenten had opgevraagd.

“Aangezien de data tot een betere analyse van de gebruikers van de metro zal leiden, zou het systeem het Londense openbaar vervoerbedrijf honderden miljoenen pond extra inkomsten kunnen opleveren.” 

Alles bij de bron; Express [Thnx-2-Luc]


 

Privacybewuste consumenten zoeken een simpel alomvattend middel om hun webactiviteiten af te schermen en hun identiteit te beschermen. Er zijn een heleboel middelen die claimen dit te kunnen maar de praktische realiteit is dat deze claims overtrokken zijn.

Laat me eerst benadrukken dat deze diensten een goede zaak zijn en je identiteit beschermen voor de doorsnee, ongetrainde kijker, zoals een huisgenoot, partner, collega, baas, et cetera. Maar een consument die denkt dat een tool als deze werkt tegen overheden, gemotiveerde criminelen of identiteitsdieven, of ieder ander die graag wél wil zien wat er achter de schermen gebeurt, komt van een koude kermis thuis.Dat blijkt ook uit recent onderzoek van wetenschappers van universiteiten Stanford en Princetonn (PDF).

"Ieder mens heeft een specifiek sociaal netwerk en de combinatie van koppelingen die je aantreft in een feed is uniek. Ervan uitgaande dat gebruikers deze links in hun feed eerder bezoeken dan een willekeurig persoon, bevat elke browsergeschiedenis duidelijke signalen over iemands identiteit", meldt het rapport. Met andere woorden, het punt van het onderzoek is dat mensen gewoontedieren zijn. Je kunt je gezicht, IP-adres, locatie en andere gegevens verhullen, maar dat is lastiger te doen met gedrag.

Alles bij de bron; CompWorld


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha