Track & trace

Internetbedrijven worden steeds en steeds machtiger door alle informatie die ze bezitten en hun enorme aantal gebruikers. Het stikt inmiddels van de onzichtbare manieren waarop internetbedrijven en adverteerders persoonlijke gegevens verzamelen en ze gebruiken om meer geld te verdienen. Hieronder een tipje van de onzichtbare sluier: de vijf meest effectieve manieren waarop internetbedrijven ons in de gaten houden.

  • Google Analytics; Dit programma bekijkt de activiteit op de desbetreffende website en laat hier uitgebreide analyses op los. Op deze manier kan een webshop bekijken welke pagina’s en producten op hun site goed worden bekeken.

  • Google AdWords; is het grootste advertentieplatform ter wereld en verzamelt daarmee enorm veel data. Van de webpagina’s waar deze advertenties staan, krijgt Google wederom gegevens over de gebruikers van de website. De bedrijven die AdWords gebruiken voor advertenties, stemmen ermee in dat Google de gegevens van de website bezoekers ook gebruikt. Deze gegevens vullen de gebruikersprofielen aan, die adverteerders weer helpen gerichtere advertenties te plaatsen.

  • De kunstmatige intelligentie achter Facebook; Wist u dat Facebook onzichtbare kunstmatige intelligentie heeft ingebouwd, die automatisch alle foto’s die online worden geplaatst analyseert op verschillende onderdelen? Deze feature kijkt bijvoorbeeld naar hoeveel mensen er op de foto staan en wat voor objecten er op de foto te zien zijn. Dit doet Facebook om nog meer informatie over gebruikers te krijgen. Hoe meer zij weten wat voor foto’s iemand plaatst, hoe beter zij weten wat voor persoon dat is en wat voor advertenties meer geschikt zouden zijn voor diegene. Het verklaart waarom op foto’s op voorhand al de gezichten zijn herkend, voordat iemand wordt getagd. Facebook heeft de gezichten allang onderscheiden en wil van ons dat wij aangeven wíe dat zijn zodat ze nóg meer weten over ons.

  • Social media buttons; Die kleine logo’s van Facebook, Pinterest en Instagram onderaan bijna elke webpagina die u bezoekt. Dit lijkt in eerste instantie onschuldig, maar hier zit een addertje onder het gras. Zelfs als u uitgelogd bent op Facebook, volgen deze grote bedrijven welke sites u bezoekt. De bedrijven die deze knopjes bij allerlei websites hebben verspreid, zoals Facebook en Pinterest, houden in de gaten welke bezoekers langskomen en wat ze doen op de website. Dit is in principe hetzelfde als wat Google doet met advertenties; de social media buttons zijn een manier om gebruikersgegevens op verschillende websites te verzamelen. 

  • Pro-actieve informatievoorziening; Een voorbeeld is een melding op Facebook, die aangeeft dat het vanmiddag gaat regenen in de plaats waar u bent, en u herinnert om ‘niet je paraplu te vergeten’. Of bijvoorbeeld uw laptop die in uw digitale agenda ziet dat uw volgende afspraak een uur reistijd behoeft, en een melding geeft dat u rekening moet houden met de huidige files. Google is met Google Home eigenlijk de grootste op dit vlak. Waar Facebook zoveel mogelijk gegevens van ons wil verzamelen, zijn Google en Apple meer bezig met zoveel mogelijk onze gedachten vooruit te zijn.

Het is dus steeds meer oppassen met welke gegevens we beschikbaar stellen op internet, vooral als de dienst, zoals Facebook of Whatsapp, gratis is. Er wordt dan ook niet voor niets wel eens gezegd: ‘If you’re not paying for it, you are the product’

Alles bij de bron; HPdeTijd


 

Welkom in de wondere wereld van tracking. In een reeks artikelen bespreken we wat tracking precies is, hoe het werkt en wat je ertegen kunt doen. In dit vijfde deel maken we kenis met andere soorten cookies. 

De nieuwere soorten cookies worden gezamenlijk meestal supercookies genoemd. Supercookies zijn veel minder bekend dan de gewone HTTP-cookies en vaak zij ze veel geniepiger. Flash-cookies zijn één van de verschillende soorten supercookies waar een aantal jaren veel om te doen was. Officieel heten ze Local Shared Objects(LSO’s), maar vaak worden ze gewoon Flash-cookies genoemd. Tot een paar jaar geleden vormden deze Flash-cookies een zorgwekkend privacygevaar.

Er waren twee redenen waarom Flash-cookies zich goed leenden voor tracking. Ten eerste wisten de meeste mensen niet van het bestaan van Flash-cookies. Trackingbedrijven konden met Flash-cookies dus ongestoord hun gang gaan. Ten tweede waren Flash-cookies heel moeilijk te verwijderen. Je kon ze namelijk niet vanuit je browser verwijderen, zoals gewone HTTP-cookies. Het resultaat was dat Flash-cookies op veel computers lang bleven bestaan, en meestal zonder dat de gebruikers dat wisten.

Flash-cookies zijn niet de enige soort supercookies. Zogeheten ETags worden ook als supercookies gebruikt. Een ETag is een soort ID-code die gebruikt wordt om een specifieke versie van een webpagina (of een onderdeel van een webpagina, zoals afbeeldingen) te identificeren. ETags zijn bedoeld om het web sneller te maken en dataverkeer te verminderen. Ze worden door de webserver meegestuurd (als HTTP-header) met de opgevraagde webpagina. Als je browser een eerdere versie van een webpagina in zijn cache heeft, checkt hij eerst of de ETag van die webpagina is veranderd voordat hij ’m opnieuw opvraagt. Als de ETag niet is veranderd, hoeft de browser de webpagina niet opnieuw te downloaden.

ETags kunnen echter ook gebruikt worden om bezoekers te tracken. Iedere bezoeker krijgt dan een unieke ETag toegestuurd. Als je de website dan later weer bezoekt, stuurt je browser die ETag weer terug om te checken of de website ondertussen veranderd is. Hierdoor kan de website jou identificeren. Op deze manier lijken ETags dus erg op de bekende HTTP-cookies. Tegen tracking met ETags kun je je niet eenvoudig beschermen. Het beste wat je kunt doen, is regelmatig de cache van je browser legen, bijvoorbeeld iedere keer dat je je browser afsluit.

Evercookies (ook wel zombiecookies) gaan nog een stapje verder. Deze cookies combineren verschillende soorten cookies om informatie op te slaan. Als je je cookies op één plek hebt verwijderd, kunnen de overgebleven cookies worden gebruikt om die cookie weer terug te zetten. Evercookies maken gebruik van zo’n tien verschillende soorten cookies. De gebruikte soorten varieert: de ontwikkeling van nieuwe webtechnologieën, of kwetsbaarheden in de bestaande, maken nieuwe soorten cookies mogelijk. Het is dus bijzonder lastig om een evercookie helemaal te verwijderen. Evercookies hebben in ieder geval de interesse van de NSA gewekt. Uit de Snowden-documenten bleek dat de NSA overwoog evercookies te gebruiken om Tor-gebruikers te volgen.

Naast al deze soorten cookies is er een geheel andere manier om internetters te volgen: device fingerprinting. Hierbij kijken trackers naar allerlei details van je laptop of smartphone en leiden daar een unieke ‘vingerafdruk’ uit af. Hoe dat precies werkt, is het onderwerp van het volgende artikel.

Alles bij de bron; BoF


 

De nieuwe functie 'Snap Map' bereik je na de update door het camerascherm in de app met twee vingers samen te 'pinchen'. Via de map zie je drie verschillende soorten inhoud. Enerzijds zie je waar je vrienden zich bevinden en kan je de verhalen die ze gedeeld hebben zien. Nog via de 'Snap Map' toont Snapchats zogenaamde 'hotspots', dat zijn willekeurige Snapchatverhalen die je mogelijk leuk vindt. 

Een derde soort inhoud wordt je aangeboden via ronde previews op de kaart. Wanneer je de preview opent krijg je verzamelde snaps over een evenement of locatie. Wie gebruik wil maken van 'Snap Map', moet Snapchat toestemming tot zijn locatiegegevens geven. Anders is het gebruik van de 'Snap Map' onmogelijk. 

Belangrijk om weten is dat je bij de instellingen kan aangeven met wie je jouw locatie wil delen: met al je vrienden, met een selectie vrienden of met niemand door de 'onzichtbare modus' aan te vinken...

...Snap Inc, het bedrijf achter Snapchat, stelt 'Snap Map' als een leuke, nieuwe feature voor, maar er komt ook meteen kritiek op de gevolgen voor de privacy van gebruikers. Zo blijkt uit onderzoek van The Verge, dat de locatie van een gebruiker niet alleen gedeeld wordt wanneer een snap wordt geplaatst - zoals je logischerwijs zou denken - maar telkens wanneer je Snapchat opent. Dus ook wanneer je niet specifiek 'Snap Map' gebruikt, maar bijvoorbeeld ook wanneer je Snapchat alleen gebruikt om snaps te versturen of te bekijken.

Wetende dat heel wat gebruikers van Snapchat ook 'vrienden' volgen in de app die ze in werkelijkheid amper of zelfs helemaal niet kennen, is het belangrijk te beseffen dat (en met wie) je jouw locatie deelt via 'Snap Map'. 

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]


 

 De gemeente start maandag met een proef met telcamera's en wifi-sensoren om de drukte op de Wallen te meten. Er moet zo bijvoorbeeld meer inzicht komen in het formaat van loopstromen, de drukste looproutes en plekken waar mensen langer verblijven.   

De gemeente belooft de privacy van de bezoekers van de Wallen te beschermen. De beelden worden niet bewaard en de gegevens van de telcamera's en wifi-sensoren zijn niet herleidbaar naar de voorbijgangers.

De proef duurt vier weken en zal plaatsvinden in de Stoofsteeg, de Oudekennissteeg en een deel van de Oudezijds Vorburgwal.

Alles bij de bron; Parool  


 

De Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens gaat vragen stellen aan NS over het bijhouden van privégegevens via wifi- en bluetooth-tracking op stations.

De NS houdt via tracking bij waar mensen bijvoorbeeld staan op het perron. De tracking heeft impact op een grote groep reizigers en daarom wil Autoriteit Persoonsgegevens precies weten hoe het zit met de versleuteling van de data. "Het hashen van mac-adressen is niet altijd te anonimiseren", aldus het overheidsorgaan.

De NS stelt dat dankzij de anonimisering mensen niet op verschillende dagen te volgen zijn. NS slaat de data voor vijf jaar op en de analyses op basis van die data zijn voor onbepaalde tijd beschikbaar. Daarnaast wil de autoriteit dat mensen op de hoogte zijn. Er hangen bij de ingangen van de stations bordjes, maar het is onbekend of de AP dat genoeg vindt. NS heeft bovendien een website online gezet over de tracking.

De tracking vindt plaats op zes stations, namelijk Utrecht Centraal, Leiden Centraal, Amsterdam Centraal, Amsterdam Zuid, ‘s Hertogenbosch en Schiphol Airport, zegt NS. Naast tracking via bluetooth en wifi zet NS 'stereocamera's' in om het aantal mensen te tellen. Tracking via wifi en bluetooth is al enkele jaren in zwang op veel plekken. Het kwam groot in het nieuws toen bleek dat een winkelketen de technologie stilletjes invoerde.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Kortrijk wil binnenkort gsm-gegevens van bezoekers gebruiken om na te gaan vanwaar de mensen komen en waar ze zich bevinden in de stad. Maar hoe werkt zo'n gsm-tracking? We vroegen het aan specialist Steven Latré (UAntwerpen en Imec).

"Wat Kortrijk gaat doen, is - telkens een gsm met zo'n access point verbinding wil maken, dat signaal oppikken. En zo kan je nagaan waar een gebruiker zich bevindt", legt professor Latré uit. Wanneer bijvoorbeeld drie antennes een gsm-signaal oppikken, kan je via driehoeksmeting tot op enkele honderden meters nauwkeurig berekenen waar de gsm zich bevindt. Met het signaal van wifi of bluetooth kan dat nog een pak nauwkeuriger, tot op enkele tientallen meters. 

"Zo kan je zien hoeveel mensen op een bepaalde plaats zijn, waar mensen overnachten en via het gsm-nummer welke nationaliteit een persoon heeft. En door streepjes te trekken bij verschillende antennes, kan je in globo zien of er bijvoorbeeld mensen uit Gent in Kortrijk komen shoppen.  ...Je weet niet wie dat nummer is, je weet gewoon dat dat nummer daar gepasseerd is. Al kan je dus in theorie wel meer details gaan afleiden."

Alles bij de bron; deRedactie

De privacycommissie toont begrip voor mensen die het nauwkeurig tracken van hun gsm vervelend of zelfs angstaanjagend vinden. “Maar zolang alles anoniem gebeurt, zijn er geen wettelijke inbreuken”, klinkt het.
Kortrijk gaat de informatie van de operatoren trouwens bundelen met die van de camera’s in de stad en wifi-sensoren. Alle gegevens komen in een databank terecht, waar ook de politie en het OCMW toegang tot krijgen, indien gewenst.

Alles bij de bron; NieuwsBlad [Thnx-2-Luc]


 

De Egyptische overheid wil volgens The New York Times toegang tot het zogenoemde 'Heaven', de naam die de volgsoftware binnen Uber draagt.

Uber heeft het verzoek geweigerd. "We hebben niet en zullen ook nooit een regering realtime toegang geven tot de gegevens van passagiers, en we zullen altijd vechten om hun privacy te beschermen", zegt een woordvoerder van Uber. Met Heaven ziet Uber alle actieve ritten live op een kaart, inclusief de namen van passagiers.

De functie kwam in 2014 in opspraak, toen bleek dat een Uber-medewerker via de volgsoftware de locatie van een kritische journalist had bijgehouden. Ook de grootste concurrent van Uber in het Midden-Oosten, Careem, zou door de Egyptische overheid om zijn volgfunctie zijn gevraagd. De taxidienst uit Dubai zou ook geweigerd hebben.

Binnenkort stemt het Egyptische parlement over een wet die ritdeeldiensten als Uber verplichten hun servers in Egypte te plaatsen en hun informatie over te dragen aan 'relevante overheidsinstanties'. Experts vrezen voor nog meer surveillance in het land, waar burgers al via hun telefoon in de gaten worden gehouden. De surveillance is onder de Egyptische president al-Sisi toegenomen. De voormalig legerleider zou tegenspraak zo in de hand willen houden.

Alles bij de bron; NU


 

Luchtvaartmaatschappijen worden verplicht om de bagage van hun passagiers te volgen. Hiervoor moeten ze data opslaan, beheren en delen met andere luchtvaartmaatschappijen, vliegvelden en grondverwerkers. De nieuwe resolutie moet volgens de brancheorganisatie IATA een einde maken aan het zoekraken van koffers en bagagestukken.

Vanaf juni 2018 wordt elke ingecheckte tas of koffer op vier momenten geregistreerd en gevolgd: tijdens het inchecken, het laden van het vliegtuig, de overdracht tussen grondwerkers en bij aankomst als de passagier de bagage ophaalt. Hiervoor moeten luchtvaartmaatschappijen relevante informatie delen met hun passagiers en partners. Bagage is dan continu te volgen, net als bij een pakketje. Een kritiek punt is wanneer passagiers moeten overstappen. In bijna de helft van de gevallen waar bagage in 2016 verkeerd werd verwerkt, gebeurde dat als de koffers werden overgedragen aan een andere vervoerder. Het verplicht volgen van koffers, juist ook op dit punt van de reis, zorgt ervoor dat actuele data is te gebruiken om een onjuiste afhandeling en vertraging van bagage te voorkomen, aldus SITA.

Alles bij de bron; Computable


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha