Track & trace

In juni inventariseerde de Consumentenbond hoe gezondheidswebsites omgaan met de privacy van hun bezoekers. Alle twintig bekeken sites overtraden de telecomwet door zonder toestemming trackingcookies te plaatsen van commerciële partijen. Daarnaast ontbraken privacyverklaringen of waren ze incompleet. En zes websites werkten niet met een beveiligde verbinding.

Veel sites beloofden beterschap, maar uit een herhaalonderzoek in augustus bleek dat acht van de twintig sites nog steeds ongevraagd commerciële cookies plaatsten en meerdere privacyverklaringen waren nog steeds niet op orde. Wel hadden alle sites inmiddels een beveiligde verbinding.

De Consumentenbond heeft drie websites op een zwarte lijst geplaatst:

Gezondheidsnet.nl: plaatst zonder toestemming erg veel (27) commerciële tracking cookies.

Mens-en-gezondheid.infonu.nl: plaatst zonder toestemming meerdere commerciële cookies en heeft op diverse punten een rammelende privacyverklaring.

Verslaving.nu: plaatst zonder toestemming meerdere commerciële tracking cookies en de privacyverklaring is niet volledig.

Alles bij de bron; Emerce


 

Het bedrijf achter de camera's in de billboards op de grote treinstations, zet de camera's uit. Dat is mooi, maar we zijn vooral benieuwd naar Exterion's idee over wat komen gaat. De NOS schrijft dat het bedrijf zegt “niet goed gecommuniceerd te hebben.” Wij gaan een stap verder: Exterion heeft helemaal niet gecommuniceerd. Blijkbaar vindt Exterion je alleen interessant om beter advertenties op je te kunnen targetten. De enige reden dat een treinreiziger nu van het bestaan van deze camera’s afweet is door een tweet van een oplettende forens. En ja, Exterion had natuurlijk zelf ook wel kunnen bedenken dat het plaatsen van zulke camera’s zonder voorbijgangers daarover iets te vertellen, mensen een unheimisch gevoel geeft.

Dat die camera’s nu uitgezet zijn is fijn – al moeten we daarbij blind vertrouwen op de blauwe ogen van Exterion. Want je kunt niet zien of de camera’s uit- of aanstaan. Wij zijn vooral benieuwd naar wat er over een maandje gebeurt. Het moment waarop de “ontstane commotie” is weggeëbd en de lastige vragen van de Autoriteit Persoonsgegevens zijn beantwoord.
 
Alles bij de bron; Bits of Freedom
 

Camera's in reclamezuilen ten behoeve van adverteerders zijn in strijd met Belgische privacywetgeving. Dat zei de voorzitter van de Belgische Privacycommissie woensdag op de radio. Staatssecretaris Philippe de Backer vindt het gebruik van camera's in reclameborden in bijvoorbeeld winkelcentra onacceptabel. "Big Brother komt akelig dichtbij", aldus het kabinetslid. Hij wil dat de Privacycommissie gaat onderzoeken of het gebruik van camera's in reclameborden inderdaad een wetsovertreding is.

Vorig jaar kreeg de Privacycommissie al eens te maken met deze kwestie. "Dat was toen een experimentje en we kregen toen te horen dat ze het niet zouden doorzetten, omdat ze er zelf het nut niet van inzagen. Kennelijk wordt het nu toch uitgerold." Volgens de voorzitter komen mensen herkenbaar in beeld. "Het reclamebedrijf zei tegen ons: we moeten zien hoe mensen reageren, we moeten gelaatsuitdrukkingen zien. Dan lijkt het me dat je herkenbaar in beeld bent."

Dagblad De Morgen onthulde woensdag dat advertentiebedrijf JCDecaux in diverse Belgische winkelcentra camera's in reclamezuilen heeft gestopt. Die camera's houden in de gaten hoeveel mensen de advertenties bekijken. Met die techniek is het ook mogelijk te achterhalen hoe lang mensen kijken en de software kan schattingen maken van het geslacht en de leeftijd van de mensen die de reclames bekijken. JCDecaux wil niet zeggen waar en hoeveel reclameborden met camera's er zijn.

De Nederlandse evenknie van de Privacycommissie, de Autoriteit Persoonsgegevens, gaat vervoerder NS om opheldering vragen over reclameborden op stations.

Alles bij de bron; Tweakers


 

21 gemeenten, waaronder Dronten, zijn onzorgvuldig omgesprongen met gegevens van kwetsbare kinderen. Persoonlijke gegevens stonden op internet en waren enige tijd voor iedereen in te zien. Volgens RTL Nieuws gebeurde dat tijdens een aanbestedingstraject voor leerlingenvervoer. De gemeente erkent de fout, maar zegt dat het in het geval van Dronten om relatief onschuldige informatie gaat.

Gemeenten zijn verplicht het vervoer van leerlingen naar het speciaal onderwijs openbaar aan te besteden. Om geïnteresseerde bedrijven een indruk te kunnen geven van de hoeveelheid werk en het aantal kilometers dat gereden moet worden, hebben de gemeenten rittenlijsten met gegevens van leerlingen verstrekt. In de meeste gevallen waren deze gegevens anoniem gemaakt, maar 21 gemeenten lieten persoonlijke informatie staan.

Volgens RTL Nieuws ging het onder meer om huisadressen, geboortedata, schoollocaties en roostertijden. Uit het type school dat kinderen bezoeken, zou bovendien kunnen worden afgeleid wat de ziekte of beperking van een kind is. 

Alles bij de bron; OmroepFlevoland


 

De NS meldde maandagochtend zelf op Twitter dat er camera's in de zuilen zitten, nadat een gebruiker van het sociale netwerk had opgemerkt dat er op een digitale reclamezuil een camera aanwezig leek te zijn. Volgens de NS en het bedrijf achter de zuilen, Exterion Media, worden geen beelden opgeslagen met de camera's. Wel worden mensen geteld en is te zien hoe lang passanten naar de reclames kijken. 

Op Amsterdam Centraal zijn 35 reclamezuilen met werkende camera's aanwezig. 

Volgens de woordvoerder van de AP mogen camera's in principe alleen door gemeentes en de politie worden geplaatst in de openbare ruimte. Volgens haar moet nog wel duidelijk worden in hoeverre persoonsgegevens worden vastgelegd met de camera's. "Je moet precies weten wat er wordt opgenomen, wat er wordt opgeslagen, of gegevens herleidbaar zijn tot personen." De AP gaat hierover in gesprek met de NS.

De reclamezuilen van Exterion Media staan ook in meer dan honderd Nederlandse winkelcentra, waaronder Hoog Catharijne in Utrecht en Stadshart Amstelveen, zo stelt het bedrijf op zijn site. Het is niet duidelijk of de camera's daar zijn ingeschakeld. De AP zegt eerst de inzet op stations te onderzoeken, en dan mogelijk verder te kijken naar gebruik van de camera's op andere locaties.

Alles bij de bron; NU


 

Onderzoeker Mahsa Taziki  van de Technische Universiteit van Lausanne heeft een algoritme ontwikkeld waarmee de privacygevolgen van online muisklikken worden berekend. Het klikken op een product in een webwinkel geeft de winkel informatie over mogelijke interesses van de gebruiker, maar kan ook worden gebruikt voor het tonen van soortgelijke producten en het doen van andere aanbevelingen.

"Tachtig procent van de clicks zijn een afweging voor de gebruiker tussen nut en privacy", zo laat ze weten. "Sommige clicks zijn erg nuttig en brengen de privacy niet in gevaar, terwijl andere juist het tegenovergestelde zijn." Het algoritme dat Taziki ontwikkelde berekent het nut en de privacygevolgen van elke click. Vervolgens kan de gebruiker bepalen waar hij wel of niet op klikt.

In tegenstelling tot adblockers die in principe alles blokkeren, heeft het algoritme van Taziki geen invloed op informatie of advertenties die de gebruiker niet erg vindt om te zien. Het algoritme bepaalt bij elke click hoeveel data er wordt verstuurd, de mogelijke gevolgen voor de privacy en wat de gebruiker voor zijn click terugkrijgt. De resultaten worden via een 'click advisor' gepresenteerd en moeten de gebruiker helpen bij het maken van de afweging. De onderzoeker heeft het systeem inmiddels gepatenteerd en is van plan om het verder te ontwikkelen. Zo zal er een browserextensie worden gemaakt die gebruikers waarschuwt als websites het niet zo nauw met hun persoonlijke informatie nemen. 

Alles bij de bron; Security


 

Het Belgische vervoersbedrijf De Lijn wil komend jaar een test uitvoeren om passagiers te tellen, in eerste instantie uitgevoerd worden op 15 bussen. Daarna moet de techniek op 150 voertuigen van De Lijn ingezet worden.

Het is de bedoeling om per deur een 3d-camera te installeren, wat neerkomt op twee tot drie camera's per bus. Het vervoersbedrijf wil de opgevangen wifigegevens van de apparaten van passagiers koppelen met de beelden en met het aantal personen dat is ingecheckt met een Mobib-kaart.

Op die manier wil het bedrijf het aantal passagiers nauwkeurig vaststellen. Op basis van de gemeten aantallen moet vervolgens het aanbod van De Lijn aangepast worden, aldus Belga. Het persbureau spreekt over een 'algoritme dat reizigerscijfers vaststelt en rekening houdt met het wifiprofiel van de reiziger'. Het is onduidelijk wat er precies met dat laatste wordt bedoeld. 

Alles bij de bron; Tweakers


 

Onlangs bleek dat werkgevers niet zomaar gegevens van sollicitanten mogen gebruiken die ze vinden op sociale media, volgens Europese privacytoezichthouders. Dat is opmerkelijk, want in de laatste Nederlandse NVP-sollicitatiecode, is het gebruik van informatie uit sociale media juist verruimd. Het raadplegen van persoonsgegevens op internet 'is immers gemeengoed geworden', stelt HR-beroepsvereniging NVP.

‘Bij het actualiseren van de NVP sollicitatiecode is de sollicitatiecodecommissie uitgegaan van het openbare karakter van social media zoals LinkedIn en Facebook. Het zijn openbaar toegankelijke media’, stelt de NVP. ‘Daarnaast heeft ze geconstateerd dat het raadplegen en bekijken van social media inmiddels gemeengoed is geworden, ook in recruitmentland. Daarom is het vooraf toestemming vragen aan de sollicitant ingehaald door de dagelijkse werkelijkheid.’

De Europese privacy-instellingen hebben de opinie dat werkgevers kandidaten alleen online mogen screenen als er specifieke risico’s aan een functie zijn verbonden. Online screenen klinkt erg serieus, maar daaronder valt ook al het bekijken en verwerken van openbare berichten op sociale media. De Nederlandse Autoriteit Persoonsgegevens geeft richtlijnen voor het verwerken van persoonlijke gegevens van (toekomstig) personeel. 

Alles bij de bron; PersoneelsNet


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha