Track & trace

Social media diensten vragen maar al te vaak om je locatie. Je kunt natuurlijk de locatiediensten op je apparaat geheel uitschakelen. Alleen betekent dit ook dat geen enkele andere app erbij kan, zodat je bijvoorbeeld geen gebruik kunt maken van routebeschrijvingen en dergelijke in andere apps

...In veel gevallen is het echter beter om Facebook apart de toegang tot je locatiegeschiedenis te ontzeggen. Dit zorgt ervoor dat Facebook niet meer bij de opgeslagen locatiegegevens op je apparaat kan, en dat Facebook zelf ook geen locatiegegevens meer kan opslaan. Andere apps kunnen dan nog wel gewoon gebruikmaken van de locatiediensten en de locatiegeschiedenis op je apparaat.

Open de Facebook-app en ga naar de instellingen door op het hamburgermenu te drukken. Navigeer naar Instellingen > Accountinstellingen en kies Locatie. 

Hier kun je de optie Locatiegeschiedenis uitschakelen, evenals de locatiedeling instellen voor Vrienden in de buurt en andere locatiegebaseerde functies, zoals Tips voor plaatsen en Wi-Fi zoeken. Deze opties gelden voor de Facebook-app op zowel Android als iOS. Als je de locatiediensten voor Facebook geheel uitschakelt, kun je ook niet meer inchecken of locaties aan je tijdlijnberichten koppelen.

Alles bij de bron; CompTotaal


 

Volgens de NS is maximaal een kwart van de reizigers op stations te volgen door middel van wifi- of bluetooth-tracking. Dat vertelt NS-onderzoeker Rik Schakenbos tijdens een presentatie op de Infosecurity-beurs in Utrecht.

In de presentatie komt ook het proces voor de verwerking van de gegevens aan bod. Nadat een mac-adres is geregistreerd, wordt het direct gehasht met sha256. Daarna worden 8 bits weggegooid om zo tot een truncated hash te komen. Deze hash kan in principe nog steeds gebruikt worden om iemand via zijn unieke mac-adres te volgen, omdat de input niet verandert. De gegevens worden enkele uren op de sensor opgeslagen, bijvoorbeeld om de gevolgen van netwerkproblemen te minimaliseren.

Vervolgens stuurt de sensor deze hashes via een beveiligde verbinding naar een server, waar ze nog een keer gehasht worden met sha256. Deze keer gebeurt dat in combinatie met een dagelijks veranderende salt, waardoor volgens Schakenbos 'patroonherkenning onmogelijk wordt'. Het zou door deze procedure alleen mogelijk zijn een reiziger gedurende één dag te volgen, omdat er de volgende dag een andere hash uitkomt. Deze gegevens slaat de NS vijf jaar op.

Het is niet mogelijk om via een opt-out tracking te weigeren. Volgens de onderzoeker was dat een bewuste keuze: "Als we voor een opt-out hadden gekozen, zouden we alle mac-adressen die niet gevolgd willen worden in een database moeten opslaan." Dat zou weer andere privacyvraagstukken met zich mee hebben gebracht. Via bluetooth- en wifitracking wil de NS verschillende soorten reizigers in kaart brengen aan de hand van de manier waarop ze zich door stations bewegen.

De NS volgt reizigers op deze manier sinds 2013 op de stations Amsterdam -, Leiden - & Utrecht Centraal, Amsterdam Zuid, Schiphol en 's-Hertogenbosch en zet naast wifi- en bluetooth-tracking ook sensoren in om het aantal reizigers te tellen. De vervoersorganisatie informeert reizigers door middel van bordjes over tracking.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Met GPS-horloges kunnen ouders in de gaten houden waar hun kinderen zijn en ook naar het kind bellen. Op hun beurt kunnen de kinderen via het horloge ouders of een oppas bellen. Deze SOS-functie kan op afstand worden uitgeschakeld. 

Ouders zo'n horloge kopen voor hun kinderen moeten opletten want een aantal van deze apparaten is zeer slecht beveiligd. Zo kunnen vreemden het horloge hacken en zo contact leggen met het kind. Ook kunnen er op afstand foto's worden gemaakt en de locatie kan worden veranderd. Dat stelt de Nederlandse Consumentenbond op basis van onderzoek door de Noorse Consumentenbond Forbrukerrådet.

In Nederland gaat het om de Gator 2 en de modellen die met de app SeTracker werken.

Alles bij de bron; AGConnect


 

Websites doen niets liever dan persoonlijke informatie over jou verzamelen. Meestal gaat het om redelijk onschuldige data die ervoor zorgt dat de advertenties die je te zien krijgt relevant zijn. Zo kunnen de uitbaters van sites de rekeningen, betalen zonder dat jij hoeft te betalen om een website te bezoeken. De data die websites over jou kunnen vergaren, zijn afkomstig van je browser. Het is echter heel onduidelijk wat je browser precies weet en wat niet. Een online tool schept duidelijkheid.

Het volstaat om te surfen naar de website van Webkay. Op die site draait Webkay, wat staat voor What every browser knows about you. De site polst naar allerhande gegevens zoals je locatie, de naam van je provider en zelfs op welke sociale mediasites je ingelogd bent. Webkay gebruik je niet echt, je leest het meer. Scroll door de site om te ontdekken welke persoonlijke data de browser kent. In het ‘Connection’-vak ontdek je dan weer wat de vorige pagina is die je bezocht hebt. Surf je van een louche site naar pakweg Facebook, dan kan die laatste dat in theorie achterhalen.

Bij iedere rubriek geeft de maker je enkele tips om je privacy beter te beschermen. Het gaat meestal om plug-ins die als doel hebben specifieke info te verbergen. Je hoeft die niet meteen te installeren, maar het is interessant om even stil te staan bij (het gebrek aan) anonimiteit op het net.

Alles bij de bron; TechPuls


 

Bedrijven kunnen op de markt voor hun personeel smartphones kopen waarop standaard spyware is geïnstalleerd, zodat het voor de directie gemakkelijker wordt het gedrag van hun medewerkers te controleren. 

De toestellen worden op de markt gebracht door het bedrijf Spyfones uit Californië, dat zelf aangeeft de bedrijven tegen onaanvaardbaar gedrag te willen beschermen of ongeruste echtgenotes de nodige gemoedsrust te bezorgen. De onderneming voegt eraan toe dat de drager van het apparaat op geen enkele manier zal kunnen vermoeden of achterhalen dat zijn gedragingen worden gevolgd. “De toestellen zijn quasi identiek aan de smartphones die door fabrikanten zoals Samsung of Apple op de markt worden gebracht,” aldus The Times.

Volgens Pam Cowburn, directeur bij de Open Rights Group, druist het tegen alle ethische regels in om een persoon zonder zijn medeweten of goedkeuring te bespioneren. Verwezen wordt naar een recente uitspraak van het Europese Hof voor de Rechten van de Mens, die heeft bepaald dat bedrijven geen recht hebben de email van hun medewerkers te lezen. “De beschikbaarheid van spyphones op de markt maakt duidelijk waarom de uitspraak van het Europees Hof van cruciaal belang is,” aldus nog Cowburn.

Alles bij de bron; Express [Thnx-2-Luc]


 

In juni inventariseerde de Consumentenbond hoe gezondheidswebsites omgaan met de privacy van hun bezoekers. Alle twintig bekeken sites overtraden de telecomwet door zonder toestemming trackingcookies te plaatsen van commerciële partijen. Daarnaast ontbraken privacyverklaringen of waren ze incompleet. En zes websites werkten niet met een beveiligde verbinding.

Veel sites beloofden beterschap, maar uit een herhaalonderzoek in augustus bleek dat acht van de twintig sites nog steeds ongevraagd commerciële cookies plaatsten en meerdere privacyverklaringen waren nog steeds niet op orde. Wel hadden alle sites inmiddels een beveiligde verbinding.

De Consumentenbond heeft drie websites op een zwarte lijst geplaatst:

Gezondheidsnet.nl: plaatst zonder toestemming erg veel (27) commerciële tracking cookies.

Mens-en-gezondheid.infonu.nl: plaatst zonder toestemming meerdere commerciële cookies en heeft op diverse punten een rammelende privacyverklaring.

Verslaving.nu: plaatst zonder toestemming meerdere commerciële tracking cookies en de privacyverklaring is niet volledig.

Alles bij de bron; Emerce


 

Het bedrijf achter de camera's in de billboards op de grote treinstations, zet de camera's uit. Dat is mooi, maar we zijn vooral benieuwd naar Exterion's idee over wat komen gaat. De NOS schrijft dat het bedrijf zegt “niet goed gecommuniceerd te hebben.” Wij gaan een stap verder: Exterion heeft helemaal niet gecommuniceerd. Blijkbaar vindt Exterion je alleen interessant om beter advertenties op je te kunnen targetten. De enige reden dat een treinreiziger nu van het bestaan van deze camera’s afweet is door een tweet van een oplettende forens. En ja, Exterion had natuurlijk zelf ook wel kunnen bedenken dat het plaatsen van zulke camera’s zonder voorbijgangers daarover iets te vertellen, mensen een unheimisch gevoel geeft.

Dat die camera’s nu uitgezet zijn is fijn – al moeten we daarbij blind vertrouwen op de blauwe ogen van Exterion. Want je kunt niet zien of de camera’s uit- of aanstaan. Wij zijn vooral benieuwd naar wat er over een maandje gebeurt. Het moment waarop de “ontstane commotie” is weggeëbd en de lastige vragen van de Autoriteit Persoonsgegevens zijn beantwoord.
 
Alles bij de bron; Bits of Freedom
 

Camera's in reclamezuilen ten behoeve van adverteerders zijn in strijd met Belgische privacywetgeving. Dat zei de voorzitter van de Belgische Privacycommissie woensdag op de radio. Staatssecretaris Philippe de Backer vindt het gebruik van camera's in reclameborden in bijvoorbeeld winkelcentra onacceptabel. "Big Brother komt akelig dichtbij", aldus het kabinetslid. Hij wil dat de Privacycommissie gaat onderzoeken of het gebruik van camera's in reclameborden inderdaad een wetsovertreding is.

Vorig jaar kreeg de Privacycommissie al eens te maken met deze kwestie. "Dat was toen een experimentje en we kregen toen te horen dat ze het niet zouden doorzetten, omdat ze er zelf het nut niet van inzagen. Kennelijk wordt het nu toch uitgerold." Volgens de voorzitter komen mensen herkenbaar in beeld. "Het reclamebedrijf zei tegen ons: we moeten zien hoe mensen reageren, we moeten gelaatsuitdrukkingen zien. Dan lijkt het me dat je herkenbaar in beeld bent."

Dagblad De Morgen onthulde woensdag dat advertentiebedrijf JCDecaux in diverse Belgische winkelcentra camera's in reclamezuilen heeft gestopt. Die camera's houden in de gaten hoeveel mensen de advertenties bekijken. Met die techniek is het ook mogelijk te achterhalen hoe lang mensen kijken en de software kan schattingen maken van het geslacht en de leeftijd van de mensen die de reclames bekijken. JCDecaux wil niet zeggen waar en hoeveel reclameborden met camera's er zijn.

De Nederlandse evenknie van de Privacycommissie, de Autoriteit Persoonsgegevens, gaat vervoerder NS om opheldering vragen over reclameborden op stations.

Alles bij de bron; Tweakers


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha