Track & trace

Veel mobiele apparatuur (zoals telefoons, carkits, oortjes en PDA’s) is uitgerust met Bluetooth en zendt continu identificatiegegevens uit. Uit onderzoek blijkt dat in 42% van de passerende voertuigen één of meer Bluetooth-systemen detecteerbaar zijn.

De Verkeersgerelateerde Bluetooth Meetsystemen (VBM) van INMOVES maken gebruik van die gegevens om reistijden en routekeuzegedrag te meten. Met deze methode kan 30-35% van het verkeer worden gevolgd. Op basis van die individuele metingen kunnen, met hoge betrouwbaarheid en actualiteit, reistijden worden gemaakt door een eigen algoritme. In het voorjaar van 2010 is gestart met het voor eigen rekening en risico plaatsen van meetsystemen om leemten op te vullen in de bestaande informatievoorziening.

Een VBM kan in principe overal worden geïnstalleerd: zowel (op hoogte) aan bestaand straatmeubilair als aan een eigen mast of ingebouwd in regelkasten. Het systeem is immuun voor slecht weer en kan vrijwel altijd worden geplaatst en onderhouden. Niet onbelangrijk is dat het aanzienlijk voordeliger is dan het inwinnen van reistijden met behulp van kentekenregistratie, terwijl het resultaat zeer hoogwaardig is.

Belangrijk voor afnemers is dat de gegevens online kunnen worden bekeken in grafieken waarin zowel de individuele matches als ook de berekende reistijd is weergegeven. Dat maakt het proces van reistijdberekening geheel transparant.

Alles bij de bron; Inmoves


 

Apple is begonnen met het verwijderen van apps die de locatie van gebruikers ongevraagd met derden delen. App-ontwikkelaars krijgen daar een melding van en apps worden pas weer teruggezet in de App Store als de ongevraagde datadeling wordt gestopt.

iOS-apps kunnen de locatie van gebruikers alleen opvragen als gebruikers daar zelf toestemming voor geven. Maar zelfs als ontwikkelaars die toestemming van de gebruiker krijgen, mogen zij die data niet zomaar aan een ander doorgeven. Daar moet de gebruiker nog expliciet toestemming voor geven. Het strengere beleid van Apple heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de Europese privacyregels, die vanaf 25 mei worden gehandhaafd.

Zo profiteren consumenten wereldwijd van de nieuwe Europese wet. De App Store kent namelijk geen afgescheiden Europees deel, iOS-apps zijn voor alle gebruikers wereldwijd hetzelfde.

Alles bij de bron; RTLZ


 

In België is veel geoorloofd in de strijd tegen terrorisme. Vanaf vandaag wordt iedereen die door het land reist gescreend. Daartoe is de Passenger Information Unit (PIU) opgericht, waarin vier Belgische veiligheidsdiensten samenwerken. “De PIU zal op termijn álle passagierslijsten van internationale vlieg-, trein-, bus- en bootreizen ontvangen en die gegevens analyseren aan de hand van de databases van de vier betrokken veiligheidsdiensten”, legt de woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken uit.

De controle van álle reizigers in België moet terrorisme en georganiseerde criminaliteit verminderen. Over privacy wordt niet gesproken.

Alles bij de bron; WelingelichteKringen


 

Alle auto's in Nederland moeten verplicht worden uitgerust met een zwarte doos, vindt wil het Verbond van Verzekeraars. Maar volgens de Bovag is de informatie te privacygevoelig en gaat een verplichting te ver en moet de consument 'in the lead' blijven.

De Bovag trekt al twee jaar aan de bel in Brussel om de vrije toegang tot de informatie te regelen, zegt Tom Huyskens van de brancheorganisatie én dat de automobilist zélf mag bepalen wat er met die data gebeurt. 'Dat geldt wat ons betreft ook hiervoor: hoe maatschappelijk wenselijk het ook is, omdat het de schuldvraag veel sneller oplost, het werk van de politie makkelijker maakt en de premies kan verlagen, het is wat ons betreft straks aan de verzekeraars om de consument te verleiden om deze informatie beschikbaar te stellen.'

Alles bij de bron; BNR


 

Het blijft voor mij altijd een klein geluksmomentje als ik mijn ouders kan mededelen dat ik een goed cijfer heb gehaald bij Engels of dat geschiedenis beter uitpakte dan verwacht. Met lagere cijfers wacht ik liever een dag of twee, zodat ik het zelf ook verwerkt en geaccepteerd heb. Het schooladministratiesysteem Magister ontneemt mij die vrijheid.

Ik sta er prima voor, wat cijfers betreft, maar toch is het niet leuk om bij thuiskomst gevraagd te worden of je je cijfer al hebt gezien. Het voelt bedreigend, indringerig en opjagend. De nieuwe pushmeldingen van schoolsysteem Magister bezorgen dus ellende en het erge vind ik: bij mij verschijnen ze niet, maar bij mijn moeder wel.

Ik was opgelucht om te lezen dat ik niet de enige ben die zich ergert aan deze privacyschending. Zelfs (oud)leraren klagen over Magister, want het begint te lijken op een vorm van overmatige controle. Privacy-jurist Van Engelfriet geeft aan dat je vanaf je zestiende toestemming moet geven voordat je gegevens mogen worden verstrekt aan je ouders.

Voor mij ligt de grens bij de jaarlijkse rapporten op papier en de algemene nieuwsbrieven. Voor al dat andere hoort de verantwoordelijkheid vanaf zestien jaar bij de scholier te liggen. Tijdens een vervolgstudie is het ook niet de bedoeling dat ouders in de nek van hun kind zitten te hijgen. De laatste jaren van de middelbare school vormen juist een handige overgangsperiode tussen deze twee levensfases.

Ik blijf uitzien naar het moment waarop ik de kamer binnen kom lopen en roep: “Mama, je raadt nooit wat ik nu gehaald heb op biologie!” en mijn moeder van verbazing van haar stoel valt, omdat ze daar nog niet vanaf wist.

Alles bij de bron; Trouw


 

Het darkweb is toch niet zo anoniem als veel mensen denken. Dat mag de conclusie zijn van Operation Mirum, de politieactie waarbij vorige week bij 37 mensen is aangebeld voor een zogeheten ‘knock and talk’ gesprek. Al die mensen hadden via darkmarket Hansa drugs besteld, onwetend van het feit dat de site was overgenomen door de Nederlandse politie.

De afgelopen maanden zijn, met alle inlog- en bestelgegevens, tientallen mensen geïdentificeerd. In 2018 zullen meerdere van deze acties gehouden worden.

Alles bij de bron; CiCs


 

Het Amsterdamse fietsenmerk VanMoof belooft klanten die een speciale anti-diefstalgarantie bij hun smart bike of e-bike kopen om binnen twee weken hun gestolen fiets terug te halen. De fietsen hebben elektronica ingebouwd waarmee de locatie is te traceren, via een gsm-signaal.

Maar soms duurt het vinden van zo'n gestolen fiets wat langer. Een man uit Casablanca in Marokko nam met VanMoof contact op vanwege 'technische problemen met zijn Smart Bike'. Uit het framenummer bleek dat dit een VanMoof Smart Bike op die een jaar geleden was gestolen in Parijs. 

De 'Bike Hunters' van VanMoof vlogen naar Casablanca. De eigenaar liep in de val en vertelde dat hij de fiets had gekocht via een site. Het spoor naar de verkoper leidde naar een pakhuis waar een dealer duizenden uit Europa gesmokkelde gestolen fietsen had staan.

VanMoof is van plan om uiteindelijk al zijn fietsen te voorzien van elektronica om ze te kunnen tracken. "Elke VanMoof moet een slimme fiets worden."

Alles bij de bron; RTLZ


 

Mobile Device Management (MDM) laat bedrijven de telefoons beheren die hun werknemers gebruiken, maar dit gaat ten koste van de privacy. Via Mobile Device Management is het mogelijk voor een beheerder om op afstand de telefoon te volgen, sms-berichten te lezen, foto's en video's te bekijken, de browsegeschiedenis op te vragen, het gebruik van bepaalde apps te blokkeren en het toestel op afstand te wissen of vergrendelen. 

Werknemers moeten dan ook geen MDM-oplossing op hun eigen telefoon accepteren, zo stelt software-engineer Christopher Demicoli. Het gaat alleen ten koste van de privacy en veel werknemers staan hier niet bij stil, zo merkt hij op. Zodra een MDM-profiel is geïnstalleerd kunnen ze alles doen wat ze willen en zijn het slechts mensen die bepalen waar de grens wordt getrokken."

De oplossing is volgens Demicoli eenvoudig, namelijk het niet opslaan van bedrijfsgegevens op de eigen privételefoon. Dergelijke data moet op een aparte bedrijfstelefoon worden opgeslagen, aldus de software-engineer. Hij adviseert werknemers dan ook om geen MDM-oplossing op een telefoon met privégegevens te installeren.

Alles bij de bron; Security


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha