Track & trace

Als je een Android-toestel gebruikt is de kans erg groot dat deze gebruik maakt van een Google-account. Al is het alleen maar om apps binnen te halen via de Play Store. Daarnaast zijn er natuurlijk nog andere diensten waarvoor je per se een account nodig hebt als navigatie, agenda en het synchroniseren van je contactenlijst. 

Als je jezelf wilt ont-Googlen, kan je het best beginnen met de Mijn activiteit-accountpagina. Dit is een dashboard waarin wordt weergegeven wat jij allemaal met je account doet. Als je de optie "Android" selecteert, zie je een tijdlijn van alle interacties die je hebt gehad met je telefoon, tablet, Android TV, Chrome, Search of Play. Er is ook een zoekfunctie waarin je gerichter kan zoeken naar bepaalde activiteiten.

Je kan hier de boel flink opschonen. Druk op de overflow-knop (de drie verticale stippen) rechtsboven en selecteer de optie om details te verwijderen. Je kan ook kiezen voor een opt-out-mogelijkheid zodat deze gegevens niet meer worden opgeslagen...

...Door deze link regelmatig te openen kan je bijhouden wat er allemaal gebeurt en het is een mooie manier om te kijken of er geen verdachte dingen gebeuren met je account. Of je kan het loggen van deze gegevens natuurlijk ook gewoon helemaal uitschakelen.

Alles bij de bron; WebWereld


 

De fitness-app van het Finse bedrijf Polar wordt over de hele wereld door tienduizenden mensen gebruikt. Handig om tijdens het hardlopen de afgelegde afstanden, snelheid en verbruikte calorieën in de gaten te houden. De bijbehorende website van het bedrijf, waarop gebruikers kunnen zien hoe en waar ze gesport hebben, is voor iedereen toegankelijk.

Bijna alle gebruikers hebben een naam en woonplaats ingevuld op de profielpagina en hun activiteiten zijn op de daaraan gekoppelde landenkaart van Polar Flow te zien. Door die gegevens te combineren is het adres van een gebruiker te achterhalen. Veel sporters beginnen hun activiteit immers bij hun huis.

Polar benadrukt dat het de keuze van de gebruikers is om gegevens over de sportactiviteiten te delen. Het bedrijf zoekt nu naar een manier om te voorkomen dat er via de landenkaart gevoelige data naar buiten komen. Tot die tijd is de functie offline. 

Alles bij de bron; Volkskrant


 

De browserextensie Stylish steelt de browsegeschiedenis van de 2 miljoen gebruikers die het hebben geïnstalleerd, zo waarschuwt onderzoeker Robert Heaton. Via Stylish kunnen gebruikers het uiterlijk en de gebruikersinterface van websites aanpassen.

Vorig jaar januari werd de extensie echter van "bonus-spyware" voorzien die alle websites opslaat die de 2 miljoen gebruikers bezoeken, aldus Heaton in een analyse van de extensie. De browsegeschiedenis wordt samen met een unieke identifier naar de servers van SimilarWeb gestuurd, dat de nieuwe eigenaar van Stylish is. Het bedrijf kan op deze manier de acties van een individu aan één enkel profiel koppelen.

Voor gebruikers die op userstyles.org een Stylish-account hebben kan deze identifier aan een login-cookie worden gekoppeld. "Dit houdt niet alleen in dat SimilarWeb een kopie van je volledige browsegeschiedenis heeft, maar ook genoeg andere data bezit om deze geschiedenis in theorie te koppelen aan e-mailadressen en andere echte identiteiten", gaat Heaton verder.

Hij adviseert gebruikers van Stylish om de extensie te verwijderen en een alternatief te installeren.

Alles bij de bron; Security


 

Terwijl je achteloos door het Eindhovense centrum slentert, weten de informatiezuilen precies wie je bent, hoe oud je ongeveer bent en zelfs wat je humeur is. Tenminste, dat beeld ontstaat na raadsvragen

Tijdens een tour door de binnenstad kregen nieuwe raadsleden te horen wat de vernuftige citybeacons allemaal kunnen registreren. ,,Via audience tracking camera’s, beveiligingscamera’s en andere sensoren verzamelen de citybeacons gegevens van de bezoekers van Eindhoven, zoals de leeftijd, het geslacht en zelfs hun humeur", schrijven de partijen. ,,We maken ons zorgen over de manier waarop er met de data van onze inwoners wordt omgegaan."

De zorgen krijgen een lading nu de Autoriteit Persoonsgegevens(AP) deze week de reclamebranche met een brief heeft opgeroepen om maatregelen te nemen ter naleving van de nieuwe privacywet. De AP heeft duidelijk gemaakt dat het observeren van voorbijgangers met camera's in digitale reclamezuilen meestal een verwerking van persoonsgegevens oplevert. Dat betekent dat vrijwel altijd toestemming nodig is van passanten.

Ook de 25 citybeacons in Eindhoven zijn uitgerust met camera's en sensoren. Maar die staan volgens Eric Boselie, directeur van Eindhoven247, allemaal uit. Hij benadrukt meermaals dat er geen enkele informatie wordt verwerkt die herleidbaar is naar individuen. ,,Er wordt helemaal niks geregistreerd of verzameld. Het enige wat we wel doen is het surfgedrag registreren van mensen die verbinding maken met de gratis Wifi. Maar daar moet men eerst toestemming voor geven."

Tot nog toe is er wel een andere toepassing in de zuil gebruikt. ,,Tijdens Koningsdag is er een pilot geweest voor het tellen van mensenmassa's. Daarbij worden gedaanten geteld en dat is zeer handig voor crowdmanagement." Die toepassing is volgens de Autoriteit Persoonsgegevens toegestaan omdat je daarmee geen persoonsgegevens verzamelt. Volgens Boselie zijn er geen garanties te geven dat mensen niet heimelijk worden gefilmd, ook vanwege alle andere camera's in de openbare ruimte.

Alles bij de bron; ED


 

Adverteerders gebruiken camera's in reclamezuilen om te analyseren wat voor soort mensen op welke tijden voorbij lopen. Ook worden ze gebruikt om te analyseren hoelang naar reclames wordt gekeken. De reclames op de zuil worden dan op het publiek aangepast. Ook bestaan er zuilen die met gezichtsherkenning werken en bijvoorbeeld reclame voor een opticien laten zien aan een brildragende voorbijganger.

Volgens de toezichthouder valt het filmen van voorbijgangers met een reclamezuil onder het verwerken van persoonsgegevens. Dat mag volgens de recente Europese privacywet AVG niet zonder nadrukkelijke toestemming van de passant. Zuilen die camera's alleen gebruiken om het aantal voorbijgangers te tellen, kunnen volgens de toezichthouder beter overstappen op een infraroodcamera. Daarbij worden gezichten niet vastgelegd.

De AP startte in 2017 al een onderzoek naar reclamezuilen met camera's op NS-stations. Ook toen stelde de toezichthouder al dat camera's in principe alleen door gemeenten en de politie in de openbare ruimte geplaatst mogen worden.

Alles bij de bron; NU


 

Het stof rond de Algemene Verordening Gegevensbescherming is nog lang niet neergedaald. Ondertussen praat ‘Europa’ al verder over een volgende ingrijpende privacywet. Het gaat om de ‘ePrivacyverordening’, die de Telecommunicatiewet moet vervangen. Eigenlijk hadden de twee wetten tegelijk moeten ingaan, maar door vertraging kan het nog jaren voordat ook ePrivacy geldt.

EPrivacy gaat over de vertrouwelijkheid van online communicatie. De huidige Telecommunicatiewet verbiedt telecomproviders om telefoongesprekken af te luisteren en e-mails te lezen, maar bijvoorbeeld Microsofts Skype en Google’s Gmail vallen buiten die regels. De ePrivacy-verordening moet dat gat repareren.

...Tegelijk zal het met duidelijke regels komen over de online advertentiemarkt. In het concept van ePrivacy staat dat bedrijven als Microsoft of Facebook expliciete goedkeuring van gebruikers moeten krijgen voordat ze gegevens mogen verzamelen over hun communicatie. Er wordt overwogen om bedrijven ook te verplichten dezelfde diensten aan te bieden voor wie geen toestemming wil geven voor het gebruik van zijn gegevens. Zo zou deze wet een einde maken aan de beroemde cookiemuur. Het is dus niet gek dat druk wordt gelobbyd tegen de wet, onder meer door Google, Facebook en Microsoft. Ook heeft een groep van 33 kranten en uitgevers een open brief gestuurd met kritiek op ePrivacy. 

„Het is nog een grijs gebied”, zegt Daniel Okma, functionaris gegevensbescherming van de Persgroep. „We zitten in een juridisch limbo van enkele jaren, tot men akkoord is over de ePrivacy-verordening. ”

Voor veel media is Doubleclick de belangrijkste bron van online advertentie-inkomsten. Via Doubleclick, eigendom van Google, worden gegevens verzameld over het surfgedrag en advertenties, zodat een gebruikersprofiel kan worden opgesteld.

Vorige maand stuurden vier grote brancheorganisaties die vierduizend kranten en media vertegenwoordigen een boze, openbare brief aan Google. De uitgevers klagen dat ze toestemming moeten vragen aan nieuwsconsumenten voor het plaatsen van trackers door Doubleclick. Maar tegelijkertijd wil Google niet zeggen hoe de verzamelde data gebruikt gaan worden. Okma: „We kunnen niet zonder de technologie, dus zijn redelijk voor het blok gezet.”

Alles bij de bron; NRC [pdf]


Veel mobiele apparatuur (zoals telefoons, carkits, oortjes en PDA’s) is uitgerust met Bluetooth en zendt continu identificatiegegevens uit. Uit onderzoek blijkt dat in 42% van de passerende voertuigen één of meer Bluetooth-systemen detecteerbaar zijn.

De Verkeersgerelateerde Bluetooth Meetsystemen (VBM) van INMOVES maken gebruik van die gegevens om reistijden en routekeuzegedrag te meten. Met deze methode kan 30-35% van het verkeer worden gevolgd. Op basis van die individuele metingen kunnen, met hoge betrouwbaarheid en actualiteit, reistijden worden gemaakt door een eigen algoritme. In het voorjaar van 2010 is gestart met het voor eigen rekening en risico plaatsen van meetsystemen om leemten op te vullen in de bestaande informatievoorziening.

Een VBM kan in principe overal worden geïnstalleerd: zowel (op hoogte) aan bestaand straatmeubilair als aan een eigen mast of ingebouwd in regelkasten. Het systeem is immuun voor slecht weer en kan vrijwel altijd worden geplaatst en onderhouden. Niet onbelangrijk is dat het aanzienlijk voordeliger is dan het inwinnen van reistijden met behulp van kentekenregistratie, terwijl het resultaat zeer hoogwaardig is.

Belangrijk voor afnemers is dat de gegevens online kunnen worden bekeken in grafieken waarin zowel de individuele matches als ook de berekende reistijd is weergegeven. Dat maakt het proces van reistijdberekening geheel transparant.

Alles bij de bron; Inmoves


 

Apple is begonnen met het verwijderen van apps die de locatie van gebruikers ongevraagd met derden delen. App-ontwikkelaars krijgen daar een melding van en apps worden pas weer teruggezet in de App Store als de ongevraagde datadeling wordt gestopt.

iOS-apps kunnen de locatie van gebruikers alleen opvragen als gebruikers daar zelf toestemming voor geven. Maar zelfs als ontwikkelaars die toestemming van de gebruiker krijgen, mogen zij die data niet zomaar aan een ander doorgeven. Daar moet de gebruiker nog expliciet toestemming voor geven. Het strengere beleid van Apple heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de Europese privacyregels, die vanaf 25 mei worden gehandhaafd.

Zo profiteren consumenten wereldwijd van de nieuwe Europese wet. De App Store kent namelijk geen afgescheiden Europees deel, iOS-apps zijn voor alle gebruikers wereldwijd hetzelfde.

Alles bij de bron; RTLZ


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha