Track & trace

Adverteerders gebruiken camera's in reclamezuilen om te analyseren wat voor soort mensen op welke tijden voorbij lopen. Ook worden ze gebruikt om te analyseren hoelang naar reclames wordt gekeken. De reclames op de zuil worden dan op het publiek aangepast. Ook bestaan er zuilen die met gezichtsherkenning werken en bijvoorbeeld reclame voor een opticien laten zien aan een brildragende voorbijganger.

Volgens de toezichthouder valt het filmen van voorbijgangers met een reclamezuil onder het verwerken van persoonsgegevens. Dat mag volgens de recente Europese privacywet AVG niet zonder nadrukkelijke toestemming van de passant. Zuilen die camera's alleen gebruiken om het aantal voorbijgangers te tellen, kunnen volgens de toezichthouder beter overstappen op een infraroodcamera. Daarbij worden gezichten niet vastgelegd.

De AP startte in 2017 al een onderzoek naar reclamezuilen met camera's op NS-stations. Ook toen stelde de toezichthouder al dat camera's in principe alleen door gemeenten en de politie in de openbare ruimte geplaatst mogen worden.

Alles bij de bron; NU


 

Het stof rond de Algemene Verordening Gegevensbescherming is nog lang niet neergedaald. Ondertussen praat ‘Europa’ al verder over een volgende ingrijpende privacywet. Het gaat om de ‘ePrivacyverordening’, die de Telecommunicatiewet moet vervangen. Eigenlijk hadden de twee wetten tegelijk moeten ingaan, maar door vertraging kan het nog jaren voordat ook ePrivacy geldt.

EPrivacy gaat over de vertrouwelijkheid van online communicatie. De huidige Telecommunicatiewet verbiedt telecomproviders om telefoongesprekken af te luisteren en e-mails te lezen, maar bijvoorbeeld Microsofts Skype en Google’s Gmail vallen buiten die regels. De ePrivacy-verordening moet dat gat repareren.

...Tegelijk zal het met duidelijke regels komen over de online advertentiemarkt. In het concept van ePrivacy staat dat bedrijven als Microsoft of Facebook expliciete goedkeuring van gebruikers moeten krijgen voordat ze gegevens mogen verzamelen over hun communicatie. Er wordt overwogen om bedrijven ook te verplichten dezelfde diensten aan te bieden voor wie geen toestemming wil geven voor het gebruik van zijn gegevens. Zo zou deze wet een einde maken aan de beroemde cookiemuur. Het is dus niet gek dat druk wordt gelobbyd tegen de wet, onder meer door Google, Facebook en Microsoft. Ook heeft een groep van 33 kranten en uitgevers een open brief gestuurd met kritiek op ePrivacy. 

„Het is nog een grijs gebied”, zegt Daniel Okma, functionaris gegevensbescherming van de Persgroep. „We zitten in een juridisch limbo van enkele jaren, tot men akkoord is over de ePrivacy-verordening. ”

Voor veel media is Doubleclick de belangrijkste bron van online advertentie-inkomsten. Via Doubleclick, eigendom van Google, worden gegevens verzameld over het surfgedrag en advertenties, zodat een gebruikersprofiel kan worden opgesteld.

Vorige maand stuurden vier grote brancheorganisaties die vierduizend kranten en media vertegenwoordigen een boze, openbare brief aan Google. De uitgevers klagen dat ze toestemming moeten vragen aan nieuwsconsumenten voor het plaatsen van trackers door Doubleclick. Maar tegelijkertijd wil Google niet zeggen hoe de verzamelde data gebruikt gaan worden. Okma: „We kunnen niet zonder de technologie, dus zijn redelijk voor het blok gezet.”

Alles bij de bron; NRC [pdf]


Veel mobiele apparatuur (zoals telefoons, carkits, oortjes en PDA’s) is uitgerust met Bluetooth en zendt continu identificatiegegevens uit. Uit onderzoek blijkt dat in 42% van de passerende voertuigen één of meer Bluetooth-systemen detecteerbaar zijn.

De Verkeersgerelateerde Bluetooth Meetsystemen (VBM) van INMOVES maken gebruik van die gegevens om reistijden en routekeuzegedrag te meten. Met deze methode kan 30-35% van het verkeer worden gevolgd. Op basis van die individuele metingen kunnen, met hoge betrouwbaarheid en actualiteit, reistijden worden gemaakt door een eigen algoritme. In het voorjaar van 2010 is gestart met het voor eigen rekening en risico plaatsen van meetsystemen om leemten op te vullen in de bestaande informatievoorziening.

Een VBM kan in principe overal worden geïnstalleerd: zowel (op hoogte) aan bestaand straatmeubilair als aan een eigen mast of ingebouwd in regelkasten. Het systeem is immuun voor slecht weer en kan vrijwel altijd worden geplaatst en onderhouden. Niet onbelangrijk is dat het aanzienlijk voordeliger is dan het inwinnen van reistijden met behulp van kentekenregistratie, terwijl het resultaat zeer hoogwaardig is.

Belangrijk voor afnemers is dat de gegevens online kunnen worden bekeken in grafieken waarin zowel de individuele matches als ook de berekende reistijd is weergegeven. Dat maakt het proces van reistijdberekening geheel transparant.

Alles bij de bron; Inmoves


 

Apple is begonnen met het verwijderen van apps die de locatie van gebruikers ongevraagd met derden delen. App-ontwikkelaars krijgen daar een melding van en apps worden pas weer teruggezet in de App Store als de ongevraagde datadeling wordt gestopt.

iOS-apps kunnen de locatie van gebruikers alleen opvragen als gebruikers daar zelf toestemming voor geven. Maar zelfs als ontwikkelaars die toestemming van de gebruiker krijgen, mogen zij die data niet zomaar aan een ander doorgeven. Daar moet de gebruiker nog expliciet toestemming voor geven. Het strengere beleid van Apple heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met de Europese privacyregels, die vanaf 25 mei worden gehandhaafd.

Zo profiteren consumenten wereldwijd van de nieuwe Europese wet. De App Store kent namelijk geen afgescheiden Europees deel, iOS-apps zijn voor alle gebruikers wereldwijd hetzelfde.

Alles bij de bron; RTLZ


 

In België is veel geoorloofd in de strijd tegen terrorisme. Vanaf vandaag wordt iedereen die door het land reist gescreend. Daartoe is de Passenger Information Unit (PIU) opgericht, waarin vier Belgische veiligheidsdiensten samenwerken. “De PIU zal op termijn álle passagierslijsten van internationale vlieg-, trein-, bus- en bootreizen ontvangen en die gegevens analyseren aan de hand van de databases van de vier betrokken veiligheidsdiensten”, legt de woordvoerder van het ministerie van Binnenlandse Zaken uit.

De controle van álle reizigers in België moet terrorisme en georganiseerde criminaliteit verminderen. Over privacy wordt niet gesproken.

Alles bij de bron; WelingelichteKringen


 

Alle auto's in Nederland moeten verplicht worden uitgerust met een zwarte doos, vindt wil het Verbond van Verzekeraars. Maar volgens de Bovag is de informatie te privacygevoelig en gaat een verplichting te ver en moet de consument 'in the lead' blijven.

De Bovag trekt al twee jaar aan de bel in Brussel om de vrije toegang tot de informatie te regelen, zegt Tom Huyskens van de brancheorganisatie én dat de automobilist zélf mag bepalen wat er met die data gebeurt. 'Dat geldt wat ons betreft ook hiervoor: hoe maatschappelijk wenselijk het ook is, omdat het de schuldvraag veel sneller oplost, het werk van de politie makkelijker maakt en de premies kan verlagen, het is wat ons betreft straks aan de verzekeraars om de consument te verleiden om deze informatie beschikbaar te stellen.'

Alles bij de bron; BNR


 

Het blijft voor mij altijd een klein geluksmomentje als ik mijn ouders kan mededelen dat ik een goed cijfer heb gehaald bij Engels of dat geschiedenis beter uitpakte dan verwacht. Met lagere cijfers wacht ik liever een dag of twee, zodat ik het zelf ook verwerkt en geaccepteerd heb. Het schooladministratiesysteem Magister ontneemt mij die vrijheid.

Ik sta er prima voor, wat cijfers betreft, maar toch is het niet leuk om bij thuiskomst gevraagd te worden of je je cijfer al hebt gezien. Het voelt bedreigend, indringerig en opjagend. De nieuwe pushmeldingen van schoolsysteem Magister bezorgen dus ellende en het erge vind ik: bij mij verschijnen ze niet, maar bij mijn moeder wel.

Ik was opgelucht om te lezen dat ik niet de enige ben die zich ergert aan deze privacyschending. Zelfs (oud)leraren klagen over Magister, want het begint te lijken op een vorm van overmatige controle. Privacy-jurist Van Engelfriet geeft aan dat je vanaf je zestiende toestemming moet geven voordat je gegevens mogen worden verstrekt aan je ouders.

Voor mij ligt de grens bij de jaarlijkse rapporten op papier en de algemene nieuwsbrieven. Voor al dat andere hoort de verantwoordelijkheid vanaf zestien jaar bij de scholier te liggen. Tijdens een vervolgstudie is het ook niet de bedoeling dat ouders in de nek van hun kind zitten te hijgen. De laatste jaren van de middelbare school vormen juist een handige overgangsperiode tussen deze twee levensfases.

Ik blijf uitzien naar het moment waarop ik de kamer binnen kom lopen en roep: “Mama, je raadt nooit wat ik nu gehaald heb op biologie!” en mijn moeder van verbazing van haar stoel valt, omdat ze daar nog niet vanaf wist.

Alles bij de bron; Trouw


 

Het darkweb is toch niet zo anoniem als veel mensen denken. Dat mag de conclusie zijn van Operation Mirum, de politieactie waarbij vorige week bij 37 mensen is aangebeld voor een zogeheten ‘knock and talk’ gesprek. Al die mensen hadden via darkmarket Hansa drugs besteld, onwetend van het feit dat de site was overgenomen door de Nederlandse politie.

De afgelopen maanden zijn, met alle inlog- en bestelgegevens, tientallen mensen geïdentificeerd. In 2018 zullen meerdere van deze acties gehouden worden.

Alles bij de bron; CiCs


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha