Track & trace

De iPhone 6s heeft een paar mooie nieuwe functies, die echter niet mogelijk zijn zonder dat privacyschending op de loer ligt. Zo kan de digitale assistent Siri in het vervolg altijd reageren op het commando 'Hey Siri', ook zonder dat de smartphone aan de stroom ligt. Verder houdt de 'live photo's'-eigenschap in dat de beelden een seconde voor en een seconde na de opname worden toegevoegd. Om die seconde voor het afdrukmoment vast te leggen, moet de camera permanent registreren. 

Deze conclusies leidden tot commotie op diverse fora eind vorige week. Apple heeft nu gereageerd in een conversatie met TechCrunch in een poging een nieuw rel rond de iPhone 6s in de kiem te smoren. Apple benadrukt dat de nieuwe eigenschappen weliswaar standaard geactiveerd zijn, maar uitgezet kunnen worden door wie zich er niet prettig bij voelt. 

Verder verzekert Apple dat de registraties alleen lokaal op de smartphone worden verwerkt en tijdelijk opgeslagen. Google past dezelfde strategie toe om Google Now in staat te stellen te reageren op het 'Okay Google' gesproken commando.

Alles bij de bron; AutomGids

Mugshot is een extra dienst dat voortaan wordt meegeleverd met de wachtwoordmanager LogMeOnce. Op het moment dat het merkt dat iemand via je gestolen login+wachtwoord probeert ergens in te loggen, reageert de software door via de camera op de aanvallers notebook of smartphone stiekem een foto te maken van de kwade genius. Ook kan een foto worden gemaakt met de andere camera (aan de achterkant van de smartphone) van de omgeving, zijn ip-adres af te vangen en zijn lokatie te berekenen.

De firma achter de software heeft patent op de technologie aangevraagd en noemt het zelf een "digitaal inbraakalarm". Het is volgens LogMeOnce vergelijkbaar met camera's die bij pinautomaten zijn ingebouwd, in combinatie met de manier waarop Find My iPhone werkt.

Alles bij de bron; WebWereld

Eindhoven is de eerste stad waar het ‘multifunctionele en interactieve informatiesysteem’ van het Nederlandse bedrijf CityBeacon in gebruik wordt genomen. Een citybeacon is een informatiepaal en reclamezuil in één vol technisch vernuft en met talrijke mogelijkheden op het gebied van veiligheid, communicatie en informatie. Zo is elke citybeacon voorzien van camera’s, die ingezet zouden kunnen worden voor toezicht en ‘crowd control’ tijdens evenementen. En smartphones die uitgerust zijn met een NFC-chip kunnen contactloos gegevens ‘uit de paal trekken’.  

Het idee voor de alles-in-één-zuil komt voort uit het feit dat in veel steden sprake is van wildgroei aan camera’s, informatieborden, wegwijzers, antennes, reclame-uitingen en videoschermen. “De verschillende functies van al deze voorzieningen worden op een intelligente manier samengebracht door de plaatsing van citybeacons”, aldus Arthur van de Poll, de man achter het bedrijf CityBeacon. Hij benadrukt dat het systeem zijn wil niet oplegt aan het publiek, maar dat juist de gebruikers ‘in control’ zijn. Het systeem pusht geen informatie, maar vraagt wat jij voorgeschoteld wilt krijgen. Opt-in heet dat: zelf bepalen hoe het systeem jou kan helpen, welke informatie jij wilt ontvangen en welke persoonlijke gegevens jij met het systeem wilt delen. 

Alles bij de bron; Dichtbij

Als je alleen naar huis loopt door donkere straatjes en steegjes na een avondje uit, velen vinden dat geen pretje. De nieuwe app Companion! beweert daarvoor de oplossing gevonden te hebben, en functioneert als je persoonlijke bodyguard.

Het concept is tamelijk simpel, maar daarom niet minder geniaal. De gebruiker van de app voert voor het vertrekken de route in die hij of zij naar huis zal nemen. Vervolgens kunnen een aantal mensen geselecteerd worden die virtueel gezelschap kunnen bieden. Daarnaast kunnen die volgers de route meevolgen met een stappenteller en snelheidsmeter.

Vanaf het moment dat de eigenaar van de telefoon met de Companion! app begint te lopen, wanneer de telefoon valt of als er een koptelefoon uit het apparaat getrokken wordt, gaat er een alarm af. De gebruiker heeft vervolgens 15 seconden om dat alarm weer uit te schakelen. Gebeurt dat niet, dan worden de volgers gewaarschuwd. Tot slot kan de politie met één druk op de knop ingeschakeld worden, waarbij meteen ook de locatie wordt doorgestuurd van degene die zich in een penibele situatie bevindt.

Companion! is gratis voor toestellen met iOS en Android, al wat je moet doen is je gsm-nummer ingeven om je in te schrijven.

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]

Uit een YouTube-filmpje van Thijme dat hij deelt op DoedatZelf blijkt dat via instellingen van locatievoorzieningen een knop staat met ‘veelbezochte locaties’. Als je dit aan hebt staan, bewaart Apple waar je gaat en staat.

Omdat de optie zo ver binnen de instellingen verstopt zit, zijn lang niet alle iPhone-gebruikers op de hoogte van deze mogelijkheden van Apple om gebruikers te bespieden. Als je de functie eenmaal gevonden hebt, kun je ‘m uitzetten. 

Alles bij de bron; Nieuws

Het Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid (BIVV) en de verzekeringsmaatschappijen zijn voorstander van de integratie van een zwarte doos in alle voertuigen in ons land. Die zwarte doos zou dan het rijgedrag en de snelheid van de weggebruikers opmeten en doorsturen naar de verzekering.

In de Verenigde Staten is al 96 procent van de voertuigen met een zwarte doos uitgerust. Ook het Verenigd Koninkrijk en Italië hebben al stappen naar een algemene invoering van het systeem gezet. Volgens Benoît Godart van het BIVV kan het technisch gezien alvast wel. "Vroeger gaf het wel problemen, maar vandaag de dag kan dit perfect ingevoerd worden. De enige horde is dat de verzekeringsmaatschappijen een akkoord moeten vinden met de commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer." Het dossier ligt momenteel dus nog niet op tafel van de privacycommissie.

Alles bij de bron; HLN [Thnx-2-Luc]

 

 

 

Minister van Binnenlandse Zaken Jan Jambon (N-VA) wil de gegevens van passagiers in ons land opslaan. Dat heeft hij gezegd in de kamercommissie waar de verijdelde aanslag op de Thalys tien dagen geleden werd besproken.
 
Op Europees vlak wordt er druk gewerkt aan een PNR-systeem (passenger name record). De Europese wetgeving richt zich op de verwerking van de gegevens van vliegtuigpassagiers, maar Jambon wil in België een stap verder gaan, door de gegevens van alle passagiers, dus ook die van reizigers op internationale treinverbindingen, te registreren. Jambon wil het PNR-systeem in eigen land bovendien uitbreiden naar verbindingen binnen de Schengenzone. Over enkele weken al hoopt minister Jambon zijn eigen wetsontwerp klaar te hebben.
 
Alles bij de bron; deRedactie

Vanaf 2018 moeten alle voertuigen in Maleisië verplicht een sticker met RFID-tag hebben, zodat ze door de autoriteiten kunnen worden gevolgd. Het nieuwe systeem moet de politie en andere autoriteiten helpen bij het opsporen van criminelen en het automatisch innen van tol. De RFID-tag bevindt zich in een wegenbelastingssticker en kan door de relevante autoriteiten worden gevolgd, soms zelfs in combinatie met satellieten.

Volgens de Maleisische staatssecretaris Datuk Aziz Kaprawi zal de RFID-technologie een nieuw tijdperk voor voertuigveiligheid inluiden en kan het helpen bij de bestrijding van autodiefstallen en gekloonde voertuigen. In het geval er met de sticker wordt gefraudeerd zal die niet meer werken en zou zelfs politie en overheid kunnen waarschuwen.

Het project zou binnen drie jaar moeten zijn afgerond. Naar verwachting zullen er in 2018 zo'n 28 miljoen geregistreerde voertuigen zijn.

Alles bij de bron; Security

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha