Track & trace

De meeste consumenten zijn uiterst terughoudend met het verstrekken van persoonlijke gegevens aan winkeliers. Mooie aanbiedingen en andere financiële voordeeltjes maken klanten echter een stuk toeschietelijker. Tot deze conclusie komen de economen van ABN Amro in een rapport.

De bereidheid bij consumenten om hun persoonlijke gegevens te delen met derden is in de afgelopen 2 jaar sterk gedaald, aldus ABN Amro. Maar van een definitief 'nee' hoeft geen sprake te zijn. Als winkeliers transparant zijn over het gebruik van de gegevens blijkt bijna 70 procent van de klanten alsnog bereid om met de hand over het hart te strijken. Al staat daar wel een (kleine) prijs tegenover in de vorm van een financieel voordeel. Uit een onderzoek onder 1500 respondenten blijkt dat klanten hun persoonlijke gegevens liever delen met hun lokale, zelfstandige kruidenier dan met (grote) winkelketens of (web)shops. 

Consumenten zijn de afgelopen jaren een stuk kritischer geworden waar het hun persoonlijke gegevens betreft. 57 procent van de ondervraagde consumenten zegt geen persoonlijke informatie (meer) te verstrekken aan fysieke winkels. Bij webshops ligt dit percentage met 60 procent zelfs nog iets hoger.

Bovendien gebruikt bijna een kwart van de consumenten een adblocker, de weerzin om persoonlijke gegevens te delen, hangt 'waarschijnlijk ook samen met de nieuwe online marketingtechnieken, waarbij consumenten advertenties krijgen op basis van hun surfgedrag en browsergeschiedenis'. ,,Zij hebben het gevoel dat dit ten koste gaat van hun privacy en dat vergroot het onbehagen,''

Alles bij de bron; deOndernemer


De politie is na onderzoek van de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) gestopt met het standaard opvragen van gastenlijsten bij hotels. Hotels en andere zogenoemde nachtverblijven zijn verplicht een nachtregistratie bij te houden. De politie mag deze overnachtingsgegevens alleen opvragen ter voorkoming van gevaar, voor opsporingsonderzoek of voor het ophelderen van het lot van vermiste personen of slachtoffers.

De politie-eenheid Oost bleek dagelijks lijsten met daarop de gegevens van alle gasten van vijf hotels op te vragen en kreeg die ook toegestuurd. Het verwerken van niet-noodzakelijke gegevens is in strijd met de wet en levert bovendien het risico op van verlies, identiteitsfraude of hergebruik voor een ander doel dan het oorspronkelijke doel.

De politie heeft aangegeven dat zij alleen nog gastenlijsten bij hotels opvraagt als hiervoor een juridische grondslag bestaat. De hotels in kwestie zullen actief door de politie worden geïnformeerd dat het geautomatiseerd verstrekken van de gastenlijsten aan de politie niet is toegestaan. Mocht de politie toch ten onrechte een gastenlijst ontvangen, dan zal de lijst direct worden vernietigd en wordt de hoteleigenaar nogmaals geïnformeerd dat dit niet mag. Het vrijwillig verstrekken van gastenlijsten leverde het Van der Valk-hotel in Hengelo vorig jaar nog een nominatie voor een Big Brother Award op.

Bron; Security


Informatie afkomstig van GPS-gegevens in auto's en lussen in de weg moeten worden gebruikt automobilisten tijdens evenementen sneller het Arenagebied te laten verlaten. Uit tellingen van de gemeente blijkt dat rond sommige evenementen tot wel 16.500 auto's tegelijk het gebied willen verlaten. 

Informatie afkomstig uit bijvoorbeeld routeplanners in auto's kan een actueel beeld geven van de drukte in het gebied. Het is de bedoeling dat deze data ook te zien zijn op verkeersinformatieborden en apps op mobiele telefoons. Ook sociale media kunnen worden ingezet om het komende of vertrekkende publiek sneller bij hun evenement of sneller uit de buurt te krijgen, zegt een woordvoerder van het project. 

Volgens een woordvoerder van de gemeente worden daarbij alle zeilen bijgezet. 'Je probeert auto's zo snel mogelijk weg te krijgen. Daar kunnen we bijvoorbeeld op inspelen door de stoplichten tussen de Arena en de snelweg veel langer op groen te zetten.'

Alles bij de bron;  Parool


Google Maps: de app is o zo handig als u op zoek bent naar een bepaalde winkel, restaurant of andere locatie. Tik de naam in en op uw smartphone laat de kaart precies zien waar u moet zijn en hoe u daar komt. De gps-chip staat echter de hele tijd aan en registreert dus continu waar u bent. Uw ‘Google tijdlijn’ registreert tot in detail waar u de afgelopen dagen, maanden, jaren bent geweest. (‘U was in: Breda, Bedrijventerrein, 11.56-12.18’, ‘U was in brasserie Groot van 15.03-16.26’.)

Veel mensen vinden het niet fijn dat hun gangen van minuut tot minuut worden vastgelegd. Toch nemen maar weinigen de moeite hun instellingen te wijzigen en zo hun privacy te beschermen. Dat blijkt ook uit recent Amerikaans onderzoek, Amerikanen bleken bereid een deel van hun privacy in te leveren in ruil voor een nuttige dienst. Het gemak dat de apps bieden, is belangrijker dan hun privacy...

...ook andere apps houden hun gebruikers nauwlettend in de gaten. Bij het installeren van een app vragen de makers vaak toestemming om toegang te krijgen tot diverse functies van de smartphone, zoals contactpersonen, locaties en foto’s en de meeste gebruikers gaan akkoord, ook al hebben ze meestal geen idee waarvoor ze toestemming geven nl om waardevolle informatie over de gebruiker te verzamelen.

Interessant voor adverteerders, die zo reclame op maat kunnen maken. Door data te combineren, ontstaat een gedetailleerd gebruikersprofiel. En dus kan het zo maar zijn dat derden weten wanneer u met vakantie gaat, of u huwelijksproblemen hebt of een drankprobleem. Mét uw toestemming.

Alles bij de bron;  Elsevier


De Britse privacywaakhond ICO heeft consumenten gewaarschuwd voor wifi-tracking in winkels en het gebruik van videoschermen met gezichtsherkenning. In het geval van wifi-tracking worden consumenten aan de hand van het mac-adres van bijvoorbeeld hun smartphone gevolgd. Het toestel zendt dit unieke adres continu uit als wifi staat ingeschakeld. Op deze manier kunnen bijvoorbeeld bedrijven het aantal klanten meten dat de winkel betreedt, hoe ze zich door de winkel bewegen en hoeveel mensen langs de winkel lopen zonder binnen te gaan. Het wordt niet alleen door winkels ingezet, ook luchthavens, treinstations en wifi-netwerken in steden kunnen er gebruik van maken.

Onlangs kwamen verschillende internationale privacytoezichthouders bij elkaar om over wifi-tracking te spreken. Het heeft een lijst met aanbevelingen (pdf) opgeleverd voor het gebruik van de technologie. Ook in het geval van videoschermen met gezichtsherkenning is er een lijst met aanbevelingen opgesteld (pdf). Afsluitend stelt de ICO dat het de ontwikkelingen zal monitoren, om zo de juiste balans tussen technologie en privacy te vinden.

Alles bij de bron; Security


Christina Lee en Michael Saba krijgen met enige regelmaat boze bezoekers en soms ook politie aan de deur op zoek naar een verloren of gestolen smartphone sinds ze in februari 2015 gingen samenwonen in een buitenwijk van Atlanta. In één geval gelastte de politie hen zelfs een uur  buiten te wachten terwijl de politie afwoog of ze een huiszoekingsbevel zou vragen: hun huis leek op basis van telefoongegevens de verblijfplaats van een meisje dat vermist werd. Ze worden door boze (be)zoekers ook wel uit bed gebeld.

De reden: de 'zoek mijn telefoon'-app van de boze ex-eigenaren wijst het huis van Lee en Saba aan als plaats waarde vermiste telefoon zou zijn. Lee en Saba weten echter van niets. De oorzaak van het probleem is niet helder. De vermiste toestellen zijn zowel iPhones als Androids van verschillende merken; ze maken gebruik van de netwerken van verschillende telecomproviders. Verzoeken om een oplossing aan telecomproviders en aan de toezichthouder Federal Communications Commission hebben tot nog toe niets opgeleverd.

Vandaar dat het stel nu de publiciteit heeft gezocht. Ze maken zich er serieus zorgen over dat de situatie een keer uit de hand loopt.

Alles bij de bron;  AutomGids


De pilot is bedoeld voor alle systemen die voertuigen binnen 24 uur in Nederland terug kunnen vinden. Op welke wijze dat gebeurt, via GPS, GSM, RF of Bluetooth, staat niet voorgeschreven. Iedere leverancier die een systeem kan aanbieden dat voertuigen kan terugvinden mag deelnemen.

Wel moet aan Kiwa SCM aannemelijk worden gemaakt dat het systeem en de organisatie die erachter zit, in staat is om voertuigen terug te vinden. 

Alles bij de bron; BeveilNieuws [Thnx-2-Luc]


Het Nederlandse advertentiebemiddelingsbedrijf YD Display Advertising Benelux (YD) dat de Wet bescherming persoonsgegevens schond door zonder toestemming trackingcookies te plaatsen en zonder toestemming persoonsgegevens van internetgebruikers te verzamelen om ze vervolgens gepersonaliseerde advertenties te laten zien, heeft een dwangsom van de Autoriteit Persoonsgegevens weten te ontlopen door een onderdeel naar Groot-Brittannië te verhuizen.

YD Display Advertising Benelux (YD) bemiddelt tussen adverteerders en websites bij het plaatsen van online advertenties. Het bedrijf verzamelt met zogeheten trackingcookies onder meer informatie over producten of diensten die internetgebruikers hebben bekeken op websites van zijn adverteerders. 

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft wel de privacytoezichthouder van het Verenigd Koninkrijk geïnformeerd over deze zaak maar deze heeft laten weten in verband met de huidige verschillen tussen de Wet bescherming persoonsgegevens en de in het Verenigd Koninkrijk geldende wetgeving geen mogelijkheid te zien voor het nemen van nadere maatregelen.

Alles bij de bron;  Security


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha