Via wifi-tracking ontvangt een bedrijf locatiegegevens van een mobiele telefoon of tablet wanneer wifi aanstaat. Gemeenten, maar ook vervoersbedrijven, kunnen het systeem inzetten om verkeersstromen van grote groepen mensen in kaart te brengen en mensen te tellen. Om het voor reizigers makkelijker te maken een zitplaats te vinden in de trein, willen de Nederlandse Spoorwegen nu ook wifi-tracking inzetten...
...directeur privacy Udo Oelen; "We willen waarborgen dat het mac-adres van de telefoon wel geteld wordt door de sensor, maar dat dit mac-adres niet echt wordt geregistreerd. We willen niemand volgen, maar alleen weten hoe druk het uiteindelijk wordt in zo’n trein."
Wat gebeurt er dan als de politie bij jullie data opvraagt?
“De politie kan gegevens over in- en uitchecken bij NS vorderen. Hetzelfde geldt voor beelden van onze camera’s op stations en in sommige treinen. Ook de beelden van de bodycams van onze medewerkers van Veiligheid en Service kan de politie opvragen.”
Dan gaat het dus wel om individuele informatie van reizigers.
“Als de politie vordert, dan is het niet aan de NS om dat in twijfel te trekken. Dat is hoe onze rechtsstaat werkt. Maar je moet het allemaal niet spannender maken dan het is: de politie klopt niet om de haverklap bij ons aan om gegevens te vorderen. Dat doet ze alleen als er echt iets aan de hand is. Bijvoorbeeld de vermissing van een kind of van iemand die acuut medicijnen nodig heeft. En wat betreft camerabeelden: die kunnen alleen gevorderd worden als er sprake is van een incident.”
Alles bij de bronnen; AGConnect & Trouw
Vopak wil een systeem in gebruik nemen dat met elektronische pasjes en sensoren elke stap van een werknemer volgt. Vopak gaat het systeem op één locatie testen om de veiligheid te vergroten, bevestigt het bedrijf.
Het volgsysteem gebruikt volgens de krant elektronische pasjes en sensoren die zouden moeten registreren waar mensen lopen, of zij staan of liggen en op welke hoogte zij zich bevinden. De test zou in 2020 plaats moeten gaan vinden.
Volgens de voorzitter van de ondernemingsraad maakt het personeel zich zorgen over de privacy. "Dat ligt heel gevoelig. Waar loopt iemand? Zit-ie op de wc? Wat gaat het bedrijf doen met die data?", zegt voorzitter Cees den Breejen. In een verklaring laat Vopak weten dat "privacy en de regelgeving hieromtrent onderdeel uitmaken van de test".
Alles bij de bron; NU
Amsterdam wil dat burgers "onbespied en anoniem" door de stad kunnen lopen, maar dat is een onrealistisch uitgangspunt, oordeelt de privacywaakhond van de gemeente. De toezichthouder heeft onder meer de kritiek op het feit dat er "talloze" camera's en sensoren in Amsterdam hangen, zonder dat de gemeente zelf goed zicht heeft op de situatie.
Het gaat bijvoorbeeld om camera's voor bewakingstoezicht. Ook zijn in Amsterdam sensoren geplaatst die wifi- en bluetoothsignalen opvangen, bijvoorbeeld van smartphones.
Eind september werd al wel bekend dat Amsterdam vanaf november wil stoppen met het gebruik van wifisensoren om passanten op de Wallen en in de Kalverstraat te volgen. Het gebruik van de sensoren voegt volgens de gemeente niets toe aan de camera's die voor hetzelfde doel gebruikt worden.
Alles bij de bron; NU
Kortrijk weet voortaan precies hoeveel bezoekers er langskomen in het centrum van de stad. In juni, juli en augustus waren dat welgeteld 1.799.336 "bezoekers", of gemiddeld 19.558 mensen per dag. Dat blijkt uit de eerste metingen van telecomprovider Proximus.
“Bezoekers betekent: niemand die hier studeert, werkt of woont, maar enkel de mensen die hier komen om te shoppen of om iets te beleven”, aldus schepen van Economie Arne Vandendriessche, "Wij geven heel wat geld uit aan stadsmarketing, om mensen naar onze stad te lokken. Wij willen het aantal toeristen dat naar Kortrijk komt, verdubbelen op vijf jaar tijd, maar dan moet je natuurlijk weten of je centen mensen lokken en vanwaar ze komen."
Zodoende koopt het Kortrijkse stadsbestuur datarapporten aan bij Proximus. De grote gsm-operator houdt voortdurend bij hoeveel Proximus-klanten zich op welk moment in een bepaald gebied van de Kortrijkse binnenstad bevinden. Die cijfers worden dan geëxtrapoleerd zodat de stad een globaal beeld krijgt.
Het heeft een poos geduurd vooraleer de eerste meting kon worden uitgevoerd, want de Privacycommissie heeft met argusogen naar het project gekeken. Maar toen bleek dat privacyvoorwaarden gegarandeerd waren - het gaat om anonieme, niet individuele gegevens - werd de eerste meting uitgevoerd.
Alles bij de bron; VRT
Amsterdam is van plan om eind oktober te stoppen met het volgen van passanten op de Wallen en in de Kalverstraat door middel van de zogenoemde wifitracking. Na een proef van twee jaar blijkt dat de wifisensoren bij het tellen van het aantal mensen geen toegevoegde waarde hebben naast het gebruik van warmtebeeldcamera's, laat een woordvoerder van de gemeente weten.
Het in kaart brengen van passanten door het wifisignaal van smartphones te volgen is omstreden, omdat er unieke identificatienummers van smartphones voor verwerkt worden. Deze zogenoemde MAC-adressen kunnen, in combinatie met een locatie, herleidbaar zijn naar individuen.
In de Amsterdamse situatie werden de MAC-adressen vervormd tot een lange reeks tekens, die elke 24 uur werd vernieuwd. Het op deze manier anonimiseren van gegevens zorgde er echter voor dat het niet mogelijk was om de informatie over de voetgangersstromen gedurende een langere periode in kaart te brengen. De wifisensoren worden verwijderd zodra de proef formeel afloopt, naar verwachting eind oktober. Wat overblijft, zijn warmtebeeldcamera's om het aantal passanten te tellen. Deze zijn aangevuld met reguliere camera's; de beelden daarvan worden ter controle gebruikt.
Alles bij de bron; NU
De Amerikaanse dataspecialist Alex Pentland ziet de gevaren van een wereld die door data wordt gedreven. Maar als burgers hun persoonlijke gegevens bundelen, ontstaan ook mogelijkheden.
Alex Pentland stond aan de wieg van het Media Lab van het Massachusetts Institute of Technology. Hij is adviseur van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties. Zijn ideeën lagen mee aan de basis van de General Data Protection Regulation (GDPR), de Europese regels voor het beheer en de beveiliging van persoonlijke data. En in zijn boek ‘Social Physics’ uit 2015 bestudeerde hij al het sociaal gedrag aan de hand van beschikbare data.
Alles bij de bron; deTijd [longread]
De Deense overheid heeft tot nu toe 32 gevangenen vrijgelaten op basis van twijfels die eerder zijn ontstaan over de betrouwbaarheid van de in hun strafzaken gebruikte telecommunicatiedata. Er worden in totaal in ieder geval 10.700 zaken nader onder de loep genomen.
De vrijlatingen hangen samen met een eerder besluit van de Deense justitie; tot 18 oktober wordt er geen telecommunicatiedata gebruikt als bewijs voor een veroordeling in strafzaken of voor arrestaties. Vooralsnog is onduidelijk hoeveel zaken zijn beïnvloed door fouten met de locatiegegevens van smartphones en hoeveel zaken tot andere uitkomsten hadden kunnen leiden als die fouten niet waren gemaakt.
Eerder liet Nick Hækkerup, de Deense minister van Justitie, weten dat het hier gaat om fouten met betrekking tot de omzetting van de geografische coördinaten, die ingezet worden om de locatie van de aangestraalde zendmast vast te stellen en daarmee de locatie van de verdachte. Door de fouten zijn wellicht verkeerde mastlocaties gebruikt. Het probleem zou deels veroorzaakt zijn door de it-systemen bij de politie en deels door de systemen van telecomproviders. Er loopt nog een onderzoek, waardoor vooralsnog onduidelijk is hoe ernstig de fouten en hoe groot de gevolgen zijn.
Alles bij de bron; Tweakers
De jongste tijd hebben satellieten de sector van de beeldvorming grote vooruitgang opgeleverd. Die progressie kan talloze sectoren belangrijke voordelen aanreiken. Tegelijkertijd is er echter ook een toenemende vrees voor een onophoudelijke surveillance. Dat zegt Shelby Brown, redacteur van Cnet, in een commentaar op een rapport van de MIT Technology Review.
Commerciële satellietbeelden zijn krachtig genoeg om bijvoorbeeld een auto te kunnen aanduiden. Tegelijkertijd mogen die beelden niet gedetailleerd genoeg zijn om het merk en het model te kunnen identificeren.
“Satellietbedrijven beweren de persoonlijke gegevens gescheiden te houden van identificerende kenmerken, maar dat doet niets ter zake,” zegt ook Peter Martinez, directeur van de Secure World Foundation, een organisatie die zich inspant voor een vreedzaam gebruik van de ruimte. “De risico’s vloeien niet alleen voort uit de satellietbeelden zelf, maar uit de fusie van aardobservatiedata met andere gegevensbronnen.”
Bovendien wijzen critici op het gigantische volume satellieten dat op beeldvorming is gericht. Volgens experts telt die sector momenteel bijna achthonderd actieve ruimtesondes. Het bedrijf Planet Labs, gespecialiseerd in beeldverwerking, heeft momenteel honderdveertig beeldvorming-satellieten in een baan om de aarde. Die vloot op zich is voldoende om elke dag minstens een keer elke locatie op aarde in beeld te brengen.
“De duidelijkste beelden zijn trouwens niet van satellieten afkomstig, maar worden door vliegtuigen geleverd. Toch praat men zelden over de privacyrisico’s van vliegtuigen. Dat heeft wellicht te maken met het feit dat vliegtuigen bij het brede publiek meer vertrouwd zijn dan satellieten. Dat levert ook meer realistische ideeën over hun capaciteiten.”
Alles bij de bron; Express
In Groot-Brittannië heeft autobouwer Mercedes-Benz voor aanzienlijke opschudding gezorgd. De constructeur heeft immers moeten toegeven technologie te gebruiken om de bestuurders te bespioneren.
De Britse krant The Sun, die het nieuws bracht, stelt dat Mercedes in zijn auto’s heimelijk een apparaat installeert dat de exacte locatie van het voertuig verraadt. De constructeur zegt in een reactie de technologie alleen in extreme omstandigheden te activeren. Pas wanneer bestuurders in gebreke blijven met afbetalingen zou de locatie van het voertuig voor een mogelijke confiscatie worden opgespoord.
“Het bedrijf heeft wel moeten toegeven de informatie te delen met externe verhuurservices en deurwaarders,” aldus The Sun. David Davis, voormalig Brits brexit-minister, heeft aan de regering gevraagd een onderzoek in te stellen.
“Dit is niet de eerste keer dat grote bedrijven zich als Big Brother gedragen,” benadrukt David Davis. “Mercedes gaat dit keer echter bijzonder ver met zijn heimelijke activiteit. Men moet zich afvragen of dit gedrag wel legaal is.” Ook de rechtenorganisatie Liberty zegt de acties van de constructeur verontrustend te noemen.
Alles bij de bron; Express
Ouders en verwanten van bewoners van een zorglocatie in Baarn maken zich zorgen over de privacy. Zonder overleg is de kleding van een onbekend aantal personen met een verstandelijke beperking uitgerust met een chip. Zorginstelling Amerpoort heeft de bezorgde ouders laten weten dat cliënten via de in de was-labels aangebrachte chip niet zijn te volgen.
‘De wasserij werkt met rfid-chips. We kunnen cliënten die de kleding dragen niet volgen, net als bij een gps-tracker. Track & trace is wel mogelijk, maar beperkt. Je kunt het vergelijken met een postpakketje. Die wordt een aantal keren gescand zodat je kunt zien of het product in een distributiecentrum of bijvoorbeeld in een postauto ligt.’
Amerpoort meldt dat de kledingchips een nummer bevatten en verder geen andere gegevens opslaan. ‘Je kunt het vergelijken met een barcode. Dit nummer is gekoppeld aan een database van de wasserij. De database bevat de volgende informatie per kledingstuk zoals: naam van de cliënt, woonhuis/-groep, artikel (bijvoorbeeld jas of broek), kleur, bijzondere kenmerken (stipjes, print), wasproces, kwaliteit van het artikel en het aantal wasbeurten. ‘De database is dus niet volledig anoniem. We hebben met de wasserij in het kader van de AVG een verwerkersovereenkomst afgesloten.’
Alles bij de bron; Computable