Track & trace

Amsterdam is van plan om eind oktober te stoppen met het volgen van passanten op de Wallen en in de Kalverstraat door middel van de zogenoemde wifitracking. Na een proef van twee jaar blijkt dat de wifisensoren bij het tellen van het aantal mensen geen toegevoegde waarde hebben naast het gebruik van warmtebeeldcamera's, laat een woordvoerder van de gemeente weten.

Het in kaart brengen van passanten door het wifisignaal van smartphones te volgen is omstreden, omdat er unieke identificatienummers van smartphones voor verwerkt worden. Deze zogenoemde MAC-adressen kunnen, in combinatie met een locatie, herleidbaar zijn naar individuen.  

In de Amsterdamse situatie werden de MAC-adressen vervormd tot een lange reeks tekens, die elke 24 uur werd vernieuwd. Het op deze manier anonimiseren van gegevens zorgde er echter voor dat het niet mogelijk was om de informatie over de voetgangersstromen gedurende een langere periode in kaart te brengen. De wifisensoren worden verwijderd zodra de proef formeel afloopt, naar verwachting eind oktober. Wat overblijft, zijn warmtebeeldcamera's om het aantal passanten te tellen. Deze zijn aangevuld met reguliere camera's; de beelden daarvan worden ter controle gebruikt.

Alles bij de bron; NU


 

De Amerikaanse dataspecialist Alex Pentland ziet de gevaren van een wereld die door data wordt gedreven. Maar als burgers hun persoonlijke gegevens bundelen, ontstaan ook mogelijkheden. 

Alex Pentland stond aan de wieg van het Media Lab van het Massachusetts Institute of Technology. Hij is adviseur van de secretaris-generaal van de Verenigde Naties. Zijn ideeën lagen mee aan de basis van de General Data Protection Regulation (GDPR), de Europese regels voor het beheer en de beveiliging van persoonlijke data. En in zijn boek ‘Social Physics’ uit 2015 bestudeerde hij al het sociaal gedrag aan de hand van beschikbare data.

Alles bij de bron; deTijd [longread]


 

De Deense overheid heeft tot nu toe 32 gevangenen vrijgelaten op basis van twijfels die eerder zijn ontstaan over de betrouwbaarheid van de in hun strafzaken gebruikte telecommunicatiedata. Er worden in totaal in ieder geval 10.700 zaken nader onder de loep genomen.

De vrijlatingen hangen samen met een eerder besluit van de Deense justitie; tot 18 oktober wordt er geen telecommunicatiedata gebruikt als bewijs voor een veroordeling in strafzaken of voor arrestaties. Vooralsnog is onduidelijk hoeveel zaken zijn beïnvloed door fouten met de locatiegegevens van smartphones en hoeveel zaken tot andere uitkomsten hadden kunnen leiden als die fouten niet waren gemaakt.

Eerder liet Nick Hækkerup, de Deense minister van Justitie, weten dat het hier gaat om fouten met betrekking tot de omzetting van de geografische coördinaten, die ingezet worden om de locatie van de aangestraalde zendmast vast te stellen en daarmee de locatie van de verdachte. Door de fouten zijn wellicht verkeerde mastlocaties gebruikt. Het probleem zou deels veroorzaakt zijn door de it-systemen bij de politie en deels door de systemen van telecomproviders. Er loopt nog een onderzoek, waardoor vooralsnog onduidelijk is hoe ernstig de fouten en hoe groot de gevolgen zijn.

Alles bij de bron; Tweakers


 

De jongste tijd hebben satellieten de sector van de beeldvorming grote vooruitgang opgeleverd. Die progressie kan talloze sectoren belangrijke voordelen aanreiken. Tegelijkertijd is er echter ook een toenemende vrees voor een onophoudelijke surveillance. Dat zegt Shelby Brown, redacteur van Cnet, in een commentaar op een rapport van de MIT Technology Review.

Commerciële satellietbeelden zijn krachtig genoeg om bijvoorbeeld een auto te kunnen aanduiden. Tegelijkertijd mogen die beelden niet gedetailleerd genoeg zijn om het merk en het model te kunnen identificeren.

“Satellietbedrijven beweren de persoonlijke gegevens gescheiden te houden van identificerende kenmerken, maar dat doet niets ter zake,” zegt ook Peter Martinez, directeur van de Secure World Foundation, een organisatie die zich inspant voor een vreedzaam gebruik van de ruimte. “De risico’s vloeien niet alleen voort uit de satellietbeelden zelf, maar uit de fusie van aardobservatiedata met andere gegevensbronnen.”

Bovendien wijzen critici op het gigantische volume satellieten dat op beeldvorming is gericht. Volgens experts telt die sector momenteel bijna achthonderd actieve ruimtesondes. Het bedrijf Planet Labs, gespecialiseerd in beeldverwerking, heeft momenteel honderdveertig beeldvorming-satellieten in een baan om de aarde. Die vloot op zich is voldoende om elke dag minstens een keer elke locatie op aarde in beeld te brengen.

“De duidelijkste beelden zijn trouwens niet van satellieten afkomstig, maar worden door vliegtuigen geleverd. Toch praat men zelden over de privacyrisico’s van vliegtuigen. Dat heeft wellicht te maken met het feit dat vliegtuigen bij het brede publiek meer vertrouwd zijn dan satellieten. Dat levert ook meer realistische ideeën over hun capaciteiten.”

Alles bij de bron; Express


 

In Groot-Brittannië heeft autobouwer Mercedes-Benz voor aanzienlijke opschudding gezorgd. De constructeur heeft immers moeten toegeven technologie te gebruiken om de bestuurders te bespioneren.

De Britse krant The Sun, die het nieuws bracht, stelt dat Mercedes in zijn auto’s heimelijk een apparaat installeert dat de exacte locatie van het voertuig verraadt. De constructeur zegt in een reactie de technologie alleen in extreme omstandigheden te activeren. Pas wanneer bestuurders in gebreke blijven met afbetalingen zou de locatie van het voertuig voor een mogelijke confiscatie worden opgespoord.

“Het bedrijf heeft wel moeten toegeven de informatie te delen met externe verhuurservices en deurwaarders,” aldus The Sun. David Davis, voormalig Brits brexit-minister, heeft aan de regering gevraagd een onderzoek in te stellen.

“Dit is niet de eerste keer dat grote bedrijven zich als Big Brother gedragen,” benadrukt David Davis. “Mercedes gaat dit keer echter bijzonder ver met zijn heimelijke activiteit. Men moet zich afvragen of dit gedrag wel legaal is.” Ook de rechtenorganisatie Liberty zegt de acties van de constructeur verontrustend te noemen.

Alles bij de bron; Express


 

Ouders en verwanten van bewoners van een zorglocatie in Baarn maken zich zorgen over de privacy. Zonder overleg is de kleding van een onbekend aantal personen met een verstandelijke beperking uitgerust met een chip. Zorginstelling Amerpoort heeft de bezorgde ouders laten weten dat cliënten via de in de was-labels aangebrachte chip niet zijn te volgen.

‘De wasserij werkt met rfid-chips. We kunnen cliënten die de kleding dragen niet volgen, net als bij een gps-tracker. Track & trace is wel mogelijk, maar beperkt. Je kunt het vergelijken met een postpakketje. Die wordt een aantal keren gescand zodat je kunt zien of het product in een distributiecentrum of bijvoorbeeld in een postauto ligt.’

Amerpoort meldt dat de kledingchips een nummer bevatten en verder geen andere gegevens opslaan. ‘Je kunt het vergelijken met een barcode. Dit nummer is gekoppeld aan een database van de wasserij. De database bevat de volgende informatie per kledingstuk zoals: naam van de cliënt, woonhuis/-groep, artikel (bijvoorbeeld jas of broek), kleur, bijzondere kenmerken (stipjes, print), wasproces, kwaliteit van het artikel en het aantal wasbeurten. ‘De database is dus niet volledig anoniem. We hebben met de wasserij in het kader van de AVG een verwerkersovereenkomst afgesloten.’

Alles bij de bron; Computable


 

Tientallen Nederlandse gemeenten volgen bezoekers van drukke wijken en evenementen via hun telefoon. Via antennes detecteren ze wifi- en bluetooth-signalen die telefoons doorlopend uitzenden om te communiceren met andere apparatuur. Deze signalen bevatten ook unieke codes waarmee de telefoon, en mogelijk ook de eigenaar, geïdentificeerd kan worden.

Op de eigen website vertelt CityTraffic, een van de twee grote Nederlandse leveranciers, dat het ook kan vastleggen „hoeveel unieke bezoekers er in een winkelstraat zijn, hoe lang zij verblijven, hoe zij lopen en hoe vaak zij terugkomen.” 

Al in 2014 ontdekte techsite Tweakers dat Dixons, MyCom en iCentre het komen en gaan van winkelbezoekers in kaart brachten. Naast signalen van telefoons gebruikten zij ook camera’s om vragen te beantwoorden als: ‘Hoeveel klanten zijn er op verschillende uren van de dag in onze winkels? Hoe lopen ze door de winkel, en voor welke schappen blijven ze staan?’ De betrapte ketens bezwoeren dat er geen sprake van inbreuk op de privacy was, omdat de gegevens niet werden opgeslagen.

De technologie om de locatie van telefoons te volgen werd sindsdien veel geavanceerder en wordt op steeds meer openbare plekken geïnstalleerd. Net als bij veel ‘gratis’ wifi-verbindingen staat hiervoor een toestemmingsclausule in de gebruiksvoorwaarden. 

Onderzoekers van de universiteiten van Calgary, Madrid en Berkeley troffen onlangs ook duizend apps aan die zonder toestemming locatiedata vastleggen. De apps koppelen die informatie vaak aan de namen, demografische gegevens en zo mogelijk ook het Facebook-profiel van de gebruiker. Apps die gebruikers netjes vragen hun locatiedata te delen, verbinden daar vaak ‘exclusieve’ aanbiedingen of service aan.

Marketeers noemen dat ‘geo-targeted’ en ‘hyper-relevant’ adverteren. De kans dat consumenten op een commercieel aanbod reageren, groeit door het afstemmen op de locatie van de ontvanger al snel met honderden procenten. Volgens onderzoek door BIA Advisory Services spenderen marketeers dit jaar 26 miljard dollar aan reclamecampagnes, apps en andere marketinguitingen waarin rekening wordt gehouden met de locatie van de beoogde doelgroep.

Alles bij de bron; NRC


 

Zowel bedrijven als overheidsinstellingen volgen je lees- en klikgedrag in de e-mails die ze je sturen. Door een blinde vlek in de AVG-wetgeving kunnen zij gemakkelijk bijhouden of, waar en wanneer je hun e-mails opent en waar je op klikt. Hoe kun je je wapenen tegen hun volgdrang?

Om te beginnen is het goed te weten hoe trackingsoftware in e-mails werkt. In nieuwsbrieven verstopt de afzender, een kledingwinkel bijvoorbeeld, vaak een zogenoemde trackingpixel, een piepklein plaatje, niet met het blote oog te zien. Zodra je – nietsvermoedend – de e-mail over de start van de uitverkoop opent, wordt het plaatje gedownload van de internetserver van de afzender. Die server registreert het tijdstip en je IP-adres, het adres van je computer op het internet. Soms zorgt een stukje programmeercode er zelfs voor dat het minuscule plaatje wel gedownload, maar niet weergegeven wordt.

Dat alles gebeurt in een fractie van een seconde – als je leest hoeveel procent korting je krijgt, is het al te laat. Gelukkig kun je wel voorkomen dat je e-mailprogramma automatisch afbeeldingen downloadt. Zo wordt de trackingpixel niet meteen binnengehaald en belet je de server je gegevens te registreren.

...er zijn handige computerprogrammaatjes die het speurwerk voor je kunnen doen. Voor Gmail bijvoorbeeld, is er de gratis tool UglyMail

Alles bij de bron; Volkskrant


 

Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha