Jumbo stopt met het gebruik van software om 'afwijkend gedrag' van klanten te herkennen.
Begin dit jaar startte het bedrijf een proef met de technologie. De supermarktketen verwachtte naar eigen zeggen veel van de test met nieuwe 'AI-software' die 'afwijkend gedrag' van klanten in de winkel moest gaan herkennen. "Bovendien maakt AI-technologie voortaan gerichte steekproeven mogelijk", aldus Jumbo afgelopen februari.
"We hebben wel geprobeerd om gebruik te maken van technologie door computers afwijkende gedragspatronen te laten herkennen, maar daar gaan we niet mee verder", laat ceo Ton van Veen tegenover De Telegraaf weten. "Het doet het gevoel bij mensen om te winkelen geen goed. Klanten zijn geen potentiële dieven, klanten zijn hartstikke welkom, ook als iemand een keer vergeten is iets te scannen", voegt hij toe.
Eerder dit jaar besloot Dirk van den Broek het personeel van bodycams te voorzien, maar dat ziet Van Veen ook niet zitten. "Sociale controle, oogcontact met mensen is belangrijk."
Alles bij de bron; Security