Nintendo heeft met Super Mario Run zijn eerste spel voor de smartphone uitgebracht. Door op het juiste moment het scherm aan te raken moet je Mario over de finish proberen te krijgen. Je wil daarbij zoveel mogelijk muntjes verzamelen, maar verzamelt Nintendo tegelijkertijd zoveel mogelijk gegevens van jou als speler?

Bij het installeren van Super Mario Run valt op dat het installatiemenu in het Nederlands wordt weergegeven. Dit terwijl je nog geen toestemming hebt kunnen geven voor verwerking van je taalinstelling. Pas nadat je de mogelijkheid hebt gehad de app ook te koppelen aan andere accounts, krijg je de kans akkoord te gaan met de licentievoorwaarden en het privacybeleid van Nintendo.

Het is positief dat concreet wordt aangegeven welke gegevens worden verzameld. Zo wordt zelfs aangehaald dat wanneer personen je blokkeren, jouw gegevens apart worden geregisterd om die blokkade te handhaven. Wat de opslagtermijn betreft: er wordt aangegeven dat persoonsgegevens zolang worden bewaard als wettelijk is toegestaan.

Volgens de makers van de Mario-app is een internetverbinding noodzakelijk om het spel ‘in een stabiele omgeving’ te kunnen spelen en om piraterij te voorkomen. Wat niet moet worden vergeten is dat gebruikers van de app online meer gegevens aan Nintendo overdragen dan ze offline zouden doen. Via Super Mario Run kunnen locatiegegevens of gegevens over internetverbindingen namelijk realtime worden bijhouden. Dit maakt dat een scherper en actueler beeld kan worden geschetst van de gebruikers. Zo kan Nintendo op elk moment gevoelige persoonsgegevens zoals een looppatroon van iemand vaststellen en dat weer gebruiken om de app te perfectioneren. Hierdoor worden persoonsgegevens waardevoller voor Nintendo wat ten koste kan gaan van de privacy van de spelers.

In het privacybeleid staat dat je persoonlijke gegevens te allen tijde vertrouwelijk worden behandeld, ook in Amerika omdat de ‘Safe Harbour Principles’ worden naleeft. Alleen is het probleem dat Safe Harbour al een ruime tijd buiten toepassing is verklaard door het Hof van Justitie. Het is niet helder op welke manier persoonsgegevens in de vestiging in Amerika alsnog voldoende worden beschermd.

Concluderend zou Nintendo er goed aan doen de (tracking)cookies van Google op de site van het privacybeleid enigszins te beperken. De bewaartermijn van persoonsgegevens moet in het privacybeleid daarnaast concreter worden vastgesteld. Om spelers minder als gegevensbaken te laten fungeren, zou Nintendo de mogelijkheid voor het offline spelen van Super Mario Run beter kunnen onderzoeken ten behoeve van de privacy. Ouders moeten tevens beter door Nintendo worden geïnformeerd over het beleid van gegevensverwerking rond minderjarige kinderen. Het privacybeleid rond uitwisseling van gegevens is deels verouderd en via user-generated content kun je Nintendo een licentie geven op jouw persoonlijke content. Het privacybeleid van Super Mario Run scoort dan ook niet genoeg punten. Nintendo moet het doen met een negatief eindoordeel op de privacymeetlat.

Alles bij de bron; PCM