De Europese Commissie maakte onlangs bekend dat zowel Meta als Apple boetes krijgen wegens het ondermijnen van eerlijke keuzes voor consumenten. Apple stuurt gebruikers in de App Store bewust richting abonnementen, terwijl Meta mensen aanspoort om hun privacy op te geven om platformen als Instagram en Facebook nog kosteloos te kunnen gebruiken. 

Het werkelijke en onderliggende probleem is groter: Big Tech bouwt systematisch aan een digitale wereld waarin keuzevrijheid een illusie is. Bedrijven als Meta gebruiken elke truc uit het boek om gebruikers te sturen richting opties die het bedrijf het meeste (winst) oplevert — ten koste van onze privacy, tijd en autonomie....

...Het is tijd om de façade van keuzevrijheid te doorbreken. Consumenten moeten hun online vrijheid terug krijgen. De opgelegde boetes voor Meta en Apple zijn een goed begin, maar het mag niet bij symboliek blijven. Toezichthouders moeten actiever optreden om consumenten te beschermen. Wetgevers moeten luid en duidelijk zeggen: mensen hebben recht op digitale autonomie. Dat recht wordt hen nu nog elke dag opnieuw afgenomen door bedrijven die winst boven mensen verkiezen.

Alles bij de bron; Bits-of-Freedom