De Nederlandse navigatie-app Magic Earth is in korte tijd gegroeid van 230.000 naar ruim 600.000 gebruikers. De app, die privacy als kernbelofte voert, profileert zich nadrukkelijk als Europees alternatief voor Google Maps. Gebruikersdata worden niet verzameld, advertenties ontbreken. De groei komt volgens ontwikkelaar Magic Lane voort uit de “de-Amerikanisering” van digitale diensten.

Door de onverwachte stijging in gebruik – een groei van 250 procent binnen zes weken – wordt de servercapaciteit versneld uitgebreid. Om die schaalvergroting te bekostigen, introduceert het bedrijf een bijdrage van 99 cent per jaar. Na een gratis proefmaand gaan gebruikers automatisch over op het betaalmodel.

De onderneming zegt daarmee onafhankelijk te kunnen blijven. “Zonder advertenties, zonder tracking”, aldus CEO Raymond Alves. “Dankzij een kleine jaarlijkse bijdrage kunnen we doen waar we voor staan.”

Magic Earth is nog volop in ontwikkeling. De ontwikkelaars wijzen wel op extra’s als ‘blue light routing’ voor hulpdiensten, truck- en camperroutes en een groeiend aanbod voor fietsgebruik: van race en gravel tot e-bike.

Zakelijke toepassingen zijn voor Magic Lane de primaire focus. De snelle groei van de consumentenversie wordt intern omschreven als een “bijvangst met een opmerkelijke aanleiding”. De combinatie van betaalbaarheid, Europese oorsprong en focus op privacy lijkt overstappers naar de Magic Earth-app te navigeren.

Alles bij de bron; Mobiliteit