Door te chatten met Mijn AI, een bot van Snapchat die met behulp van kunstmatige intelligentie antwoordt en producten of uitjes aanraadt, geven gebruikers van de app informatie over zichzelf bloot die kan worden ingezet voor commercieel gewin.

In de eerste plaats is een virtueel vriendje dat altijd voor je klaarstaat natuurlijk een slimme manier om gebruikers zo vaak mogelijk de app te laten openen, zodat ze daar zo veel mogelijk tijd spenderen. Maar Snapchat ziet ook grote potentie in de combinatie van kunstmatige intelligentie en advertenties, zei een medewerker onlangs.

Door gebruikers aan te moedigen de chatbot om tips te vragen voor cadeautjes, restaurants, een leuke dag uit of shampoo voor droog haar, ontstaat er voor het bedrijf een geweldige mogelijkheid gerichte advertenties aan te bieden.

‘Google en Apple hebben nu een machtige positie, omdat zij de infrastructuur beheren om deze profielen op te bouwen. De rest probeert hier op andere manieren aan te komen’, zegt Nadya Purtova, hoogleraar recht, innovatie en technologie aan de Universiteit Utrecht.

Uitgebreide chatgesprekken kunnen zeker een onderdeel van die strategie zijn, denkt Purtova. ‘Er zijn eenvoudigere manieren om complexe profielen van mensen samen te stellen, ook zonder die cookies, maar een chatbot kan in combinatie met zo’n profiel wel voordeel opleveren. Het belangrijkste bij een advertentie is dat je de juiste inhoud op de juiste tijd laat zien. Zo’n gesprek kan informatie leveren over wanneer dat moment precies is.’

Bovendien kan de chatbot in het gesprek eventueel zelf gesponsorde aanbevelingen van diensten of producten leveren – mogelijk zonder dat de gebruiker dat doorheeft.

Een virtueel vriendje dat geld krijgt om bepaalde dingen tegen (veelal) minderjarige gebruikers te zeggen of data uit hun gesprekken doorverkoopt – techexpert Jarno Duursma is er fel op tegen,  ‘Chatbots zijn niet per se schadelijk, ze kunnen een mooi instrument zijn om kinderen bijvoorbeeld sociale vaardigheden aan te leren. Maar dat is niet het doel bij dit soort bots, die er puur zijn voor commercieel gewin. Zeker kwetsbare kinderen, die vatbaarder zijn voor manipulatie of hun toevlucht tot zo’n bot zoeken omdat ze weinig vrienden hebben of niet lekker in hun vel zitten, wil je niet urenlang met zo’n bot laten kletsen. We moeten dit niet willen, punt.’ 

Alles bij de bron; Volkskrant