Als een onlinedienst gratis is te gebruiken, blijkt de gebruiker meestal het product. Dat is ook het geval bij Simpler Apps Inc. Dit bedrijf maakt smartphone-apps die bijvoorbeeld back-ups maken van je contactenlijst en namen van onbekende bellers voor je achterhalen. Dat doet Simpler gratis, maar ondertussen wordt de contactinformatie verkocht via de Amerikaans-Israëlische dienst Lusha.

Eerder deze week onthulde deze krant dat Lusha via netwerksite LinkedIn mailadressen en privénummers verkoopt – ook van vele Nederlanders, onder wie politici, influencers en zelfs een directeur van de Nederlandse privacywaakhond.  Dat zorgde voor ophef, omdat die gegevens normaal niet vindbaar zouden moeten zijn. Dus vroegen verschillende Trouw-redacteuren aan Lusha hoe het bedrijf hun data verkreeg. In alle gevallen was het antwoord: Simpler Apps Inc.

De samenwerking met Simpler verklaart mogelijk waarom Lusha privénummers heeft van mensen die ervan overtuigd zijn dat ze hun contactgegevens nooit zomaar ergens delen. In Simplers privacyvoorwaarden staat dat het bedrijf niet alleen de informatie van gebruikers met derden kan delen, maar ook hun contactenlijsten. Zo kunnen data van mensen die nergens mee hebben ingestemd, alsnog in Lusha’s handen terechtkomen.

Of de bedrijven de wet overtreden, zal een toezichthouder moeten bepalen. Mogelijk valt Lusha onder de minder strenge Amerikaanse privacyregels. Simpler lijkt zich bij het verzamelen van data echter expliciet op Europese gebruikers te richten, omdat zijn apps in diverse Europese talen beschikbaar zijn. Hierdoor valt Simpler volgens Terstegge onder de AVG en die staat de verkoop van contactenlijsten waarschijnlijk niet toe. Lusha en Simpler hebben niet gereageerd op vragen voor dit artikel.

Alles bj de bron; Trouw