Vorig jaar rolde Google in oktober één van de grootste Analytics-updates uit van de afgelopen tien jaar. Met de update kreeg de analysetool nieuwe machinelearning-mogelijkheden, uniforme app- en web-rapportages, native integraties en een paar privacy-updates.

De aankomende Google Analytics-update bouwt voort op deze nieuwe capaciteiten en komt met features, die de marketingindustrie moeten helpen met het inspelen op veranderend consumentengedrag. Dat betekent meer privacy voor bezoekers, terwijl marketeers nog steeds toegang hebben tot inzichten en analyses.

Voor Analytics-gebruikers in de EU rolt Google een Consent Mode uit. Deze modus past aan hoe Google-tags werken, gebaseerd op de cookie-instellingen van bezoekers. Wanneer bezoekers geen toestemming geven voor het gebruik van cookies, zet de Consent-modus conversiemodellering in om conversie-data toch te kunnen weergeven.

Google geeft aan binnenkort zijn geavanceerde machinelearning-modellen ook te gebruiken voor gedragsanalyses in Analytics. Als er bijvoorbeeld incomplete data is in een User Acquisition-rapport door ontbrekende cookies, zal Analytics modellen gebruiken om een completer overzicht te genereren. Daarnaast komt de update met zogenaamde “enhanced conversions”. Hierbij gebruiken tags toegestane first-party-data om overzichten weer te geven.

Alles bij de bron; TechZine