Techgiganten schorsen op grote schaal accounts die foute dingen doen, maar soms worden hierbij onschuldige mensen verbannen. Die raken dan vaak alles kwijt, terwijl het aanvechten hiervan buitengewoon lastig is.

Je account bij techreuzen zoals Google en Microsoft kan inmiddels veel waard zijn. Je slaat er je foto’s op, bewaart belangrijke documenten en hebt hiermee toegang tot games die je hebt gekocht voor je spelcomputer.

Het vergrendelen van een account kan daarom verstrekkende gevolgen hebben voor mensen die het overkomt. Toch lijken techbedrijven er lichtvoetig mee om te gaan. Je krijgt een melding, maar daarbij wordt niet verteld waarom je geschorst bent. Bezwaar maken heeft ook zelden zin.

Slachtoffers probeerden contact op te nemen met de klantenservice, maar die was vaak slecht te bereiken. Het team dat er over gaat is ‘niet telefonisch bereikbaar’, vertelde één klantenservicemedewerker aan een gedupeerde.

Niemand van de mensen die we spraken, hoorde waarom ze geschorst waren. Er werden slechts algemene redenen gegeven, zoals ‘een serieuze overtreding van de voorwaarden’. Vaak is de oorzaak alleen te achterhalen door een kort geding aan te spannen.

Vermoedens voor de reden achter de schorsingen hebben de slachtoffers wel. Ze denken dat automatische backups van foto’s wellicht een rol hebben gespeeld. Bij Jeroen gingen foto’s van WhatsApp automatisch naar OneDrive, ook beelden die in groepen werden gedeeld. “Er gaat wel eens een piemel door de WhatsApp-groep op het moment dat iemand eigenlijk ‘l*l’ wil zeggen.”

De techbedrijven staan in hun recht. Volgens techjurist Arnoud Engelfriet is de status van je online accounts niet juridisch geregeld. "In beginsel mag een dienstverlener zijn dienst beëindigen. Volgens de wet moet daar eigenlijk een zwaarwegende reden voor zijn, maar je mag contractueel afspreken dat hij ook zonder reden mag opzeggen. Het enige is dat de reden niet onredelijk mag zijn.”

Alles bij de bron; HLN