Chinese internetconcerns zoals Tencent en ByteDance (TikTok) hebben voor het eerst details van de algoritmen achter hun diensten met de Chinese autoriteiten gedeeld. Officieel is het doel om gegevensmisbruik in te dammen, maar het kan uiteindelijk leiden tot het compromitteren van goed bewaakte bedrijfsgeheimen.

De Chinese internettoezichthouder CAC publiceerde vrijdag een lijst met 30 algoritmen die internetbedrijven - waaronder ook Alibaba Group en Meituan - gebruiken om gegevens over gebruikers te verzamelen, persoonlijke aanbevelingen op maat te maken en content te presenteren. Hoewel de openbare lijst de eigenlijke code niet onthult, was niet duidelijk in hoeverre internetbedrijven hun onderliggende software mogelijk privé aan Chinese instanties hebben onthuld.

De algoritmen die bepalen welke TikTok-video's, WeChat-berichten en Instagram-foto's gebruikers zien, worden beschouwd als cruciaal om de aandacht van gebruikers te trekken en groei te stimuleren. 

China heeft in maart regelgeving aangenomen die internetbedrijven verplicht om dergelijke tools openbaar te maken. Dit zou een poging zijn om klachten over gegevensmisbruik op te pakken en regelgevers te helpen om internetbedrijven strakker in de gaten te houden.

Volgens de regelgeving moeten bedrijven ook niet-openbare informatie indienen bij de CAC, waaronder een zelfbeoordeling van de veiligheid van de algoritmen, de gegevens die ze verzamelen, of dat gevoelige biometrische of identiteitsinformatie omvat, en welke gegevensbronnen worden gebruikt om te trainen algoritmen. De CAC - die de richtlijnen samen met het ministerie van Industrie en Informatietechnologie, het ministerie van Openbare Veiligheid en de staatsadministratie voor marktregulering uitvaardigde - zei dat het de lijst zal blijven bijwerken.

"De informatie die door de bedrijven aan de CAC wordt verstrekt, is veel gedetailleerder dan wat zeker is gepubliceerd, en omvat enkele zakengeheimen, die niet aan het publiek kunnen worden vrijgegeven", zei Zhai.

Alles bij de bron; DutchIT-Channel