KPN werkt samen met Tencent, de Chinese internet­gigant die in verband wordt gebracht met vergaande staatssurveillance en onderdrukking van minderheden in China. Het Nederlandse telecom­bedrijf heeft een app ontwikkeld voor het WeChat-platform gericht op Chinese reizigers. 

De app WeGoEU van KPN helpt Chinezen in Europa op weg en wijst ze bijvoorbeeld op musea, restaurants, toeristenbureaus, openbaar vervoer en hulpdiensten. Omgekeerd volgt deze digitale reisgids de Chinezen bij alles wat ze doen.

Afgaande op de privacyvoorwaarden verzamelt WeGoEU persoon­lijke gegevens zoals naam, telefoonnummer, thuisadres en e-mail. Verder worden zoekopdrachten, bezochte websites en betalingen binnen WeChat Pay en binnen de WeGoEU-app opgeslagen. Ook kan de locatie van de smartphone worden bewaard. De app verzamelt persoonsgegevens, zoals locatie en betalingen, en bewaart die in Nederlandse datacentra.

Hierbij is de Europese privacywet van kracht. De AVG trekt een virtuele grens rond de Europese Unie, die persoonsgegevens niet zomaar mogen passeren. Of een land voldoende bescherming biedt, bepaalt de Europese Commissie. Die kijkt daarvoor naar privacywetgeving, de bescherming van mensenrechten en de onafhankelijkheid van de rechtsstaat. China staat niet op de lijst met goedgekeurde landen. En dus mogen persoonsgegevens niet naar China worden verstuurd. Tencent bewaart gegevens op servers in China, meldt de privacyverklaring...

...Dat het hier om een ethisch vraagstuk gaat, is evident, zegt ­Peter-Paul Verbeek, hoogleraar filosofie van mens en techniek aan de Universiteit Twente... Ook heeft hij veel vertrouwen in het concept ethics by design. “Zorg dat de ethiek is ingebakken als je technologie ontwikkelt. Er moet een ontwerp mogelijk zijn, dat Nederlandse bedrijven in staat stelt de Chinezen te faciliteren zonder het Chinese surveillancesysteem te ondersteunen.”

Sommige werknemers van KPN hebben kritiek op de samenwerking: ‘Ons moreel kompas is de weg kwijt’. Verbeek: “Zo’n discussie is ontzettend belangrijk binnen onze democratie. Ook in het geval van KPN is het goed dat dit gesprek wordt gevoerd. Ik ken KPN ook niet als een amoreel bedrijf, maar juist als een bedrijf dat over deze dilemma’s nadenkt.”

Alles bij de bron; Trouw


  

 


Abonneer je nu op onze wekelijkse nieuwsbrief!
captcha