Hoe ver mag Twitter met je persoonlijke gegevens gaan? Sinds vorige week heb je daar een héél kleine beetje meer over te zeggen. Lees hier hoe je Twitters ronkende aankondiging eigenlijk moet lezen. 

Hoewel je nu misschien ietsiepietsie meer controle hebt over de advertenties die je te zien krijgt, Twitter verzwijgt gemakshalve dat ze parallel aan deze aankondiging één van de manieren waarop je een beetje zeggenschap over je eigen gegevens hebt, niet langer ondersteunt. In de meeste moderne browsers heb je een instelling die ‘Do Not Track‘ heet. Als je die functie aanzet meldt je browser bij iedere website dat je niet getracked wilt worden. Twitter stopt daar nu gewoon helemaal mee.

Nog zo’n relativering: Twitter is zo vriendelijk om je vanaf nu een overzicht te geven in je ‘interest data’. Dat zijn de categorieën van informatie waarvan Twitter denkt dat je er in bent geïnteresseerd, ‘based on your profile and activity.’ Zeg maar, in welke hokjes je wordt gestopt. Twitters algoritme blijkt net als mensen ook fouten te maken en gelukkig kun je zelf aangeven wat niet klopt. Of is het misschien toch anders en denkt Twitter hier heb je een lijstje met random woorden, geef zelf maar aan wat we je leuk vindt? Wel zo makkelijk voor ons.

Tot zover Twitters ‘best and most transparent privacy and data controls’. Als dit de ‘industry-leading tools’ zijn, dan zegt dat vooral heel veel over het totale gebrek aan respect voor je privacy van al die bedrijven zoals Twitter.

Alles bij de bron; EMerce [Dit artikel is ook gepubliceerd op de website van Bits of Freedom.]