Facebook heeft deze week aangekondigd dat de bergen aan browsergegevens die ze door de jaren heen over je hebben verzameld, zelfs terwijl je NIET op Facebook zat, zullen worden gebruikt om advertenties beter te gaan richten op de meest geschikte gebruikers. Dat heeft wat scheve blikken over privacy opgeleverd.

Het bedrijf is al jaren in staat om de gegevens van gebruikers te tracken op websites die sociale plugins, zoals een embedded “like” button, gebruiken. Dat kan Facebook al sinds 2010. Organisaties voor privacy en internetvrijheid hebben het bedrijf al eerder gevraagd geen data van derden te gebruiken, maar hoewel dit “een van de grootste privacyproblemen” van Facebook is, zijn ze het toch blijven doen. In 2014 kondigde de social mediagigant aan dat ze binnenkort met behulp van die informatie gerichte advertenties gaan aanbieden.

Facebook richt haar advertenties nu ook al op de likes en activiteiten van haar gebruikers. De specificaties daarvan kan je gewoon zien, bij de advertentievoorkeuren.

Alles bij de bron; Vice [Thnx-2-Luc]