Privacy op internet? Ik doe geen rare dingen, heb dus niets te verbergen. Daarmee is voor nogal wat mensen de kous af. Het boek ”We weten wie je bent” schudt de naïeve internetter hardhandig wakker.

Met veel tromgeroffel nam de Tweede Kamer vorig jaar wetsvoorstellen aan die internetvrijheid moesten garanderen. Dat datzelfde web vrijwel volledig in handen lijkt te zijn van een aantal grote bedrijven die met steeds grotere precisie bepalen wat wij te zien krijgen, lijkt nog maar mondjesmaat bij de beleidsbepalers door te dringen. Laat staan dat de gemiddelde internetgebruiker dit beseft. 

Na het lezen van ”We weten wie je bent” van onderzoeksjournalist Arnoud Groot is het onmogelijk nog langer zonder wantrouwen de webbrowser te openen. Op aansprekende wijze beschrijft Groot wie de grootste ‘privacyzwelgers’ op internet zijn, en wat ze met onze gegevens doen.

Gespecialiseerde bedrijven leggen omvangrijke databases aan en verdienen miljoenen aan de handel in gebruikersprofielen. Online adverteerders staan in de rij voor consumenteninformatie. Daarbij is de digitale schaduw een geweldig middel om precies af te lezen in welke diensten en producten internetgebruikers mogelijk interesse hebben. De techniek is al zo ver dat zelfs de emotionele staat waarin de gebruiker zich bevindt, is vast te stellen.

Steeds vaker gebruiken ook potentiële werkgevers, verzekeringsmaatschappijen, hypotheekverstrekkers en andere diensten onze digitale schaduw. Dat is immers tegelijk een prachtig risicoprofiel. Terwijl die digitale schaduw vogelvrij over het internet zwerft, komen de bedrijven die deze gegevens zouden moeten beschermen maar moeilijk in beweging. Beveiliging van databases blijkt een sluitpost en dat zal, zolang gebruikers zelf niet zeuren, voorlopig wel zo blijven.

Alles bij de bron; refdagblad 

Boekgegevens ; We weten wie je bent, Arnoud Groot; uitg. A. W. Bruna Uitgevers B.V.; ISBN 978 94 0050 121 8; € 19,95.