Facebook en Instagram mogen niet zomaar informatie over de geaardheid van mensen gebruiken voor het aanbieden van gerichte reclames, ook niet als een Facebook-gebruiker later zelf openbaar verklaart op mensen van een ander of hetzelfde geslacht te vallen.

Het druist namelijk in tegen de Europese regel dat bedrijven niet zomaar persoonlijke gegevens mogen opslaan zonder duidelijk doel, oordeelde het Hof van Justitie van de Europese Unie.

Het oordeel volgt op een rechtszaak die privacy-activist Max Schrems had aangespannen tegen Facebook-moederbedrijf Meta. Hij kreeg advertenties te zien die gericht waren op homoseksuele personen, hoewel hij op zijn profiel nooit zijn geaardheid had gemeld. Hij gaf Meta ook nooit toestemming om dit soort gegevens over hem te gebruiken.

Hij spande in Oostenrijk een rechtszaak aan omdat dit volggedrag door Meta, ook op basis van surfgedrag op andere sites, tegen Europese privacyregels zou ingaan.

Uiteindelijk vroeg de hoogste rechtbank van Oostenrijk het Europees Hof van Justitie om meer duidelijkheid over de uitleg van Europese privacywetgeving. De uitspraak kan voor internetbedrijven grote gevolgen hebben voor de manier waarop ze geld verdienen in de Europese Unie. Meta verdient veel geld door advertenties op basis van allerlei persoonlijke gegevens bij de best mogelijke doelgroep te laten belanden.

Alles bij de bron; AD