Nederlandse jongeren zien de gevolgen van openbaarheid op sociale media als Facebook en Twitter totaal niet in. Een groot deel kiest ervoor om toegang tot de Facebook- en Twitterpagina in zijn geheel mogelijk te maken voor vreemden, vaak gebeurt dit zelfs bewust. Dit blijkt uit onderzoek van Mark Kraag, masterstudent Nieuwe Media aan de Universiteit van Amsterdam. De student ondervroeg in 2012 aan de hand van diepte-interviews en enquêtes meer dan 600 Nederlandse jongeren van tussen de 16 en 21 jaar oud, allen vooraf aan het onderzoek al in het bezit van zowel Facebook als Twitter.

Slechts 23% van de ondervraagden gaf tijdens het onderzoek aan dat hun Facebook pagina gesloten is voor onbekenden, van slechts 14 procent waren de tweeds niet te lezen voor vreemden. Maar 1 procent van de ondervraagden was op zowel facebook als twitter niet zichtbaar voor het grote pubiek. Velen kozen bewust voor de openbaarheid, maar sommigen wisten simpelweg niet dat er een mogelijkheid was tot het aanpassen van de privacy-instellingen.

Alles bij de bron; marqit