Facebooks mega-aankoop van WhatsApp heeft maar één echte reden: WhatsApp weet over zijn gebruikers heel veel meer dan Facebook.
Facebook is vooral een bedrijf dat persoonlijke data van zijn gebruikers verzamelt, en die doorverkoopt aan derden. Hoe meer data, hoe beter. Het sociale netwerk had echter één probleem: Facebookgebruikers posten alleen wat ze willen dat de buitenwereld weet. Wat gebruikers écht denken en voelen houden ze toch nog steeds voor henzelf of voor degenen die het allerintiemst zijn.
En daar komt WhatsApp bij kijken. Sinds die app een jaar of twee geleden sms verving, stuurt vrijwel iedereen met een smartphone die informatie keurig over de WhatsApp-servers. Enthousiaste berichtjes naar vrienden over films, boeken, series. Volledig oprechte recensies van restaurants, vakantiebestemmingen of kroegen.
WhatsApp zegt alle verzonden informatie te versleutelen en te wissen bij aflevering. Gaat Facebook dit beleid overnemen? De ervaring leert dat het bedrijf van Mark Zuckerberg de privacy-regels nogal eens aanpast. En niet altijd in het voordeel van de gebruiker.
Alles bij de bron; Elsevier